🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тoyota наближава масово производство на батерии с твърди тела за EV

Това е най-обещаващата технология за решаване на важен проблем при електрически коли

Японската компания се надява да започне производството през 2027-2028 г.
Японската компания се надява да започне производството през 2027-2028 г.
Японската компания се надява да започне производството през 2027-2028 г.    ©  Reuters
Японската компания се надява да започне производството през 2027-2028 г.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Toyota обяви, че е близо до възможността да произвежда твърдотелни батерии от следващо поколение със същата скорост като съществуващите батерии за електрически превозни средства. Това се счита за важен етап в глобалната надпревара за комерсиализиране на технологията.

Напредъкът в производствената технология следва "пробива" в материалите за батерии, за който наскоро заяви най-големият производител на автомобили в света по брой продадени автомобили. Това ще позволи на Toyota да започне масово производство на твърдотелни батерии до 2027 или 2028 г., съобщава Financial Times.

Експертите в бранша отдавна обявяват твърдотелните батерии за потенциална "промяна в играта", която би могла да реши проблемите, свързани с батериите за електрически превозни средства, като например времето за зареждане, капацитета и риска от запалване.

Ако Toyota постигне успех, очаква електрическите ѝ автомобили, захранвани с батерии с твърди тела, да имат пробег от 1200 км - повече от два пъти по-голям от пробега на сегашните ѝ електрически автомобили - и време за зареждане от 10 минути или по-малко.

Трудностите

Но производството на твърди батерии в големи обеми е скъпо и трудно, като Goldman Sachs предупреждава за "сравнително труден път към увеличаване на производството през следващото десетилетие".

Проблемите включват изключителната чувствителност на батериите към влага и кислород, както и механичното налягане, необходимо за задържането им заедно, за да се предотврати образуването на дендрити - метални нишки, които могат да причинят късо съединение.

Според Toyota една от най-критичните и трудни технологии за масово производство е процесът на сглобяване, при който слоевете на катодно-анодните клетки трябва да се подреждат бързо и с висока точност, без да се повреждат материалите.

"По отношение на скоростта на подреждане сме почти готови. Ще пуснем по-големи обеми и ще проверим качеството", каза инженер на електромобилната група.

През септември Toyota заведе журналисти, анализатори и инвеститори на обиколка в своя завод Teiho в Аичи, където компанията се готви да произвежда големи количества твърдотелни батерии. След това компанията съобщи, че е намерила "решение за материали", което ще направи батериите по-дълготрайни и ще осигури стабилна производителност.

Миналата седмица Toyota обяви новото си сътрудничество с енергийната група Idemitsu Kosan с цел съвместно разработване и производство на материал за твърди батерии, наричан сулфиден твърд електролит, който според компаниите е най-обещаващ за справяне с проблема с дълготрайността. Въпреки нарастващата си увереност в производствената технология ръководителите на Toyota признават, че компанията все още трябва да подобри начина, по който гарантира качеството на материалите за батерии, когато те се произвеждат в големи количества.

На пресконференция миналата седмица президентът на Toyota Коджи Сато също призна, че производствените обеми на твърдотелните батерии вероятно ще бъдат малки, когато компанията ги внедри в електромобилите още през 2027 г. "Мисля, че най-важното в момента е да пуснем [твърдотелните батерии] в света и оттам нататък ще обмислим разширяване на обема", каза той.

Други компании също отбелязаха напредък в последно време. Китайският производител на батерии CATL разкри, че се готви да започне масово производство на полутвърдите си батерии преди края на годината, а южнокорейската компания Samsung SDI завърши напълно автоматизирана пилотна линия за твърдотелни батерии.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    datahustler avatar :-P
    Соколов
    • + 6

    Няма по-прекрасно нещо от конкуренцията!

    За това се разпадна безумието наречено комунизъм. В един момент цялата машина се скова в безумното си остаряване и липса на развитие.

    Нередност?
Нов коментар