"Теленор България" увеличава оборота и средния приход от абонат

За първи път от години телекомът отчита лек спад в оперативната печалба

Капитал    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Теленор България" отчита по-високи продажби и приход от абонат, но понижение на печалбата си за изминалата година, показват резултатите на чешката компания майка PPF Telecom Group. Приходите на българския мобилен оператор са нараснали с 4.3% до 400 млн. евро (781 млн. лв.), а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е спаднала със 1.7% до 177 млн. евро (346 млн. лв.).

Абонатите намаляват с 1.4% до 3.47 млн. души - тенденция, която се наблюдава от няколко години при всички оператори заради държавните регулации, които ограничиха броя на предплатените карти на физическо лице. Клиентите на договор са 82% от всички. Един от основните показатели за представянето в индустрията - средният приход на абонат (ARPU), продължава да расте и е най-големият сред трите български оператора. Той е нагоре със 7% спрямо края на 2019 г. до 9.1 евро (17.8 лв.). Според отчета на PPF Telecom Group "Теленор България" е най-големият оператор в страната по приходи от мобилни услуги с дял 34%, следван от "А1 България" с 33% и БТК с 31%.

Българският пазар е четвъртият най-голям в групата на PPF Telecom Group по абонати и по приходи (ако се броят Сърбия и Черна гора заедно, както е в отчета на чешката компания). Около 19% от общо 18.3 млн. клиенти на групата са в България.

Общите консолидирани приходи на цялата група PPF Telecom Group, включваща както Чешката република, Словакия, Унгария, България и Сърбия и Черна гора, така и инфраструктурната компания CETIN, са намалели с 0.4% до 3.16 млрд. евро, докато EBITDA е нагоре с 2% до 1.425 млрд. евро. От холдинга казват, че ковид-19 не се е отразил значително на финансовото му представяне, като съвсем естествено е отчетен спад в приходите от роуминг, чийто ефект е бил ограничен чрез намаляване на оперативните разходи за реклама и пътувания.

За първи път в отчета се вижда и междинното финансово представяне на мрежовата инфраструктура в България, която през 2020 г. беше отделена в самостоятелна компания. В началото на юли PPF Telecom обяви, че разделя дейността си в Унгария, България и Сърбия на две части - в едната остава основният бизнес с мобилни услуги за крайни и корпоративни клиенти, а в другата - мрежовата инфраструктура. За целта в България беше създадено ново дружество - "ЦЕТИН България", което може да продава "на едро" и на други играчи на пазара, включително и на конкурентите на оператора. В отчета на PPF Telecom Group се вижда, че приходите на това дружество за месеците, в които е оперирало, са достигнали 44 млн. евро при EBITDA от 34 млн. евро. От февруари 2021 г. тази дейност във всичките страни вече е под шапката на холандското дружество CETIN Group B.V. През миналата година групата придоби лицензи за 5G мрежи в Чешката република, Словакия и Унгария. През март стана ясно, че търгът за 5G честоти в България в спектъра 3.6 GHz се отлага за след изборите.

В началото на февруари резултатите си представи друг български оператор - "А1 България". Общите му приходи достигнаха 513.8 млн. евро (1.005 млрд. лв.), с 5.7% повече спрямо предходната година, показа отчетът на собственика Telekom Austria. Печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA) също се покачва - със 7.3% до 192.4 млн. евро. Средният приход от абонат (ARPU) е нараснал с 6.1% до 6 евро, докато броят на абонати на мобилни услуги е намалял с 1.9% до 3.753 млн. души.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    petzl avatar :-|
    PETZL
    • + 1

    Скъпи са услугите в България и се стискат за МБ.

    Нередност?
Нов коментар