🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Свободното движение в ЕС е било неправилно ограничено по време на пандемията

Европейската сметна палата констатира пропуски при спазване на шенгенските правила

Европейската комисия е допуснала пропуски при осигуряването на свободно движение на европейските граждани в шенгенското пространство по време на ковид пандемията.
Европейската комисия е допуснала пропуски при осигуряването на свободно движение на европейските граждани в шенгенското пространство по време на ковид пандемията.
Европейската комисия е допуснала пропуски при осигуряването на свободно движение на европейските граждани в шенгенското пространство по време на ковид пандемията.    ©  Цветелина Белутова
Европейската комисия е допуснала пропуски при осигуряването на свободно движение на европейските граждани в шенгенското пространство по време на ковид пандемията.    ©  Цветелина Белутова

Европейската сметна палата (ЕСП) констатира това, което гражданите на ЕС отдавна подозираха - Европейската комисия е допуснала пропуски при осигуряването на свободно движение на европейските граждани в шенгенското пространство по време на ковид пандемията.

"Надзорът върху вътрешния граничен контрол, въведен отново от държавите членки от март 2020 г., не защити напълно шенгенските правила, които улесняват свободното движение в ЕС", се казва в одитния доклад на ЕСП. Освен това одиторите обръщат внимание на липсата на координация в налаганите ограничения за пътуване на държавите членки, както и на несъответствията с насоките и препоръките на ЕС.

Пропуските в работата на ЕК

Контролът по вътрешните граници беше въведен през 2020 г., за да се наложат различни ограничения за пътуване, свързани с усложнената COVID-19 обстановка. Сред тях тях бяха карантина или изискване за отрицателен тест за ковид, забрана за неосъществени пътувания, а по-късно и дигитален ковид сертификат. Според европейското законодателство обаче гражданите на ЕС имат право да се движат свободно в рамките на шенгенското пространство, дори по време на безпрецедентна криза и евентуални ограничения могат да бъдат въведени като последна възможна реакция за справяне със ситуацията.

И въпреки че комисията обяви важни инициативи за координиране на мерките, засягащи свободата на движение, като портал "Отвори отново ЕС" (Re-open EU), за да консолидира основна информация относно ограниченията за пътуване за граждани; цифровия сертификат COVID - за ваксинация, тестване и възстановяване срещу COVID-19, и платформи за оперативна съвместимост, за да улесни проследяването на контакти в целия ЕС, се оказва, че не е успяла да спази напълно своята надзорна роля.

" Комисията не е упражнила подходящ контрол, за да гарантира, че движението във вътрешните граници е в съответствие с шенгенското законодателство", пише в доклада на Европейската сметна палата.

Пример за граничен контрол, използван за налагане на забрана за пътуване, със спорна ефективност

През есента на 2020 г. Унгария използва контрола си по вътрешните граници, за да наложи ограничения за пътуване, като прилага различни правила за унгарските граждани и за другите граждани на ЕС независимо от пандемичната ситуация.

От 1 септември 2020 г. Унгария решава да не позволи на чужди граждани, включително на ЕС, да пътуват до страната. Единственото предоставено освобождаване беше за граждани на "Вишеградска четворка" (т.е. чешки, полски и словашки), които биха могли да предоставят доказателства за отрицателен тест за COVID-19.

На 1 октомври 2020 г. беше въведена задължителна карантина при влизане, но унгарските граждани и членовете на семействата им, които се връщат в Унгария от Чехия, Полша и Словакия, бяха освободени от карантина, ако представят отрицателен резултат от теста.

Също така гражданите на Чехия, Полша и Словакия, които са резервирали настаняване в Унгария през октомври, бяха изключени от правилата за карантина, ако представят отрицателен резултат от PCR тест при пристигането си в Унгария.

Грешки има и при държавите

От 2015 г. няколко държави от ЕС са въвеждали контрол по вътрешните граници в отговор на миграционната криза или на заплахите за сигурността (главно тероризъм). Съвсем наскоро, по време на пандемията от ковид, много държави предприеха мерки за ограничаване на свободата на движение в рамките на ЕС в опит да ограничат разпространението на вируса. При повторното въвеждане на контрола по вътрешните граници в шенгенското пространство от държавите се изисква да уведомят Европейската комисия, която остава отговорна за оценката дали предложените ограничения съответстват на законодателството на ЕС и дали не нарушават правото на свободно движение на хора.

"Като се има предвид, че свободното движение на хора е една от четирите основни свободи на ЕС и е в основата на европейския проект от самото му начало, комисията трябваше внимателно да провери дали ограниченията, въведени по време на COVID, са уместни и оправдани", каза Баудилио Томе Мугуруса, членът на ЕСП, отговорен за одита. "Надяваме се, че нашите констатации от одита ще се включат в текущия дебат относно прегледа на шенгенската система, добавя той.

ЕСП констатира още, че страните от съюза невинаги са уведомявали Брюксел за нов граничен контрол или са представяли задължителните последващи доклади, оценяващи наред с други аспекти ефективността и пропорционалността на техния контрол по вътрешните граници.

Примери за граничен контрол, свързан с COVID-19, за който ЕК не е била уведомена

През лятото на 2020 и пролетта на 2021 г. Словения въвежда отново граничния контрол, свързан с COVID-19, на всичките си граници, включително задължителна карантина или проверка на отрицателен тест за COVID-19. Комисията не е уведомена за тези проверки.

През пролетта и лятото на 2021 г. Словакия въведе отново граничния контрол. Той беше използван за проверка на регистрацията първо за задължителна карантина и по-късно за сертификат за COVID-19. Въпреки че Словакия уведоми комисията за граничния контрол през 2020 г., те не го направиха през 2021 г.

"И в двата случая при липса на официално уведомление държавите членки не докладваха за прилагането на техния граничен контрол и не показаха, че мерките са пропорционални или необходими", пише в доклада на ЕСП.

Практиките на държавите показват, че отговорите все още са били предимно некоординирани и невинаги са били в съответствие с насоките на ЕК и препоръките на съвета.

"Липсата на съществена информация от държавите членки засегна способността на комисията да извърши задълбочен анализ на степента, до която мерките за граничен контрол отговарят на шенгенското законодателство. Комисията обаче нито е поискала допълнителна информация от държавите, нито е издала становище относно граничния контрол от началото на пандемията от COVID-19", се казва в доклада.