🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Запушването на Видин

Градът е под двайсеткилометрова обсада от тирове. Има решение, но то зависи от взаимодействие между правителствата на Румъния и България

Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании
Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании
Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании    ©  Антон Чепилски
Тапите предизвикват инциденти, а задръстванията пречат на работещите в близки до границата компании    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От своето откриване досега Дунав мост II е сред топ 5 най-натоварени пунктове в страната.
  • Най-тежък е трафикът през летните месеци заради увеличения трафик на леки автомобили - средно 1860 на ден.
  • Има възможни решения - изграждане на буферни паркинги и повече гишета, но по тях все още нищо не се прави.

Пътуването в посока Видин с БДЖ през топлите летни месеци носи със себе си традиционна за сезона гледка. Щом преминете Дунавци и отправите своя поглед към река Дунав, ще видите типичните за май - септември задръствания с тирове, дължащи се на увеличаващия се приток на преминаващи леки автомобили заради летния почивен сезон. Тук, на брега до втория мост между България и Румъния, редовно се получават дълги струпвания на камиони, които се точат десетки километри.

От момента, в който край Видин бе завършен Дунав мост II през 2013 г., граничният пункт се превърна в една от основните точки за пресичане на българската граница - само за първата година през него преминават 436 хил. автомобила. От 2017 г. насам Дунав мост - Видин, е вече неотлъчна част от топ 5 на най-натоварените пунктове в страната със средно преминаващи на година над 1 млн. превозни средства.

Главна причина за това е фактът, че е граница с друга страна, членка на ЕС, което позволява транспорт на стоки, без да се излиза от границите на съюза.

До моста...

Ситуацията е особено тежка около Северната промишлена зона на Видин, където се намира и митническото бюро. По тесния двулентов път едната лента е препълнена от паркирали или придвижващи се с едва няколко метра тирове. Отдалеч те приличат на доста флегматично движещ се вал от машини, между които е силно препоръчително да не се разхождате, тъй като въздухът е с токсичен привкус.

Дори извън промишлената зона придвижването на автомобили става изключително бавно, докато не се стигне до пътя Е79, заради риска от директен сблъсък с невнимателно отворена врата или случайно изскачащ от нищото шофьор в почивка. Ситуацията се повтаря по основния път в посока Дунав мост II, чак до подножието на съоръжението, където има специален светофар, който пропуска по максимум 5-6 машини на зелено.

Видин, с други думи, е под дълга, километрова обсада. "Като изключим рисковете от ПТП, тези опашки в момента блокират и главния вход-изход на пожарната. Но за момента това не е опасно, тъй като все още имаме и задните такива, през които да излизаме навън", коментира Димчо Горанов, старши инспектор на видинската пожарна служба. Тя не свършва само на границата на града - хората между Видин и Монтана се оплакват от неспирната поредица камиони, които минават по третокласните пътища, за да спестят плащанията от тол такси и така доразбиват цялата инфраструктура на региона. Това е отговорност изцяло на пътна полиция и АПИ, които вече години наред не смогват да регулират движението.

Опашките обаче не са тяхна вина. От другата страна на моста започват да се виждат причините за задръстванията. Първата от тях е критично ниското ниво на река Дунав, която в участъка под самия мост е толкова пресъхнала, че буквално има плажна каменна ивица, по която можете да стигнете пеш до румънската част на реката.

"Има няколко допълнителни фактора, които допринасят за натоварването. Такива са фериботът Оряхово, който в момента не работи поради критично ниски води на река Дунав, както и че по Черно море не се движат фериботи или товарни кораби заради войната в Украйна. Това пренасочва потока от товар, който идва традиционно по море от Турция, по пътищата към Русе и Видин", коментира за "Капитал" Людмил Любенов, изпълнителен директор на "Дунав мост Видин - Калафат" АД.

... и отвъд него

Друга причина е митническа кабина, която се намира на приблизително километър от самата граница. Там румънски митничар спира на случаен принцип някои от тировете. После те биват проверявани отново на самата граница.

Любенов подчертава, че една от най-големите причини за задръстването е придвижването на леки автомобили по пътищата. Особено високи са приливите на хора през уикендите, когато според директора на "Дунав мост Видин - Калафат" преминават по 1600 леки автомобила на ден.

Летният сезон е време за почивка и много от семействата, които работят в Западна Европа от Турция, България и други райони, преминават през северната ни граница с Румъния край Видин. Това е и причината за увеличения приток на леки автомобили в летния сезон, който достига до средни стойности над 1860 автомобила на ден за месеците юни, юли и август всяка година, което е и почти двойно, сравнено с предходните месеци до този момент от годината - средно по 912 на ден.

Леките автомобили предизвикват големи задръствания, защото се ползват с предимство за преминаване пред тежкотоварните.

"На скорошен брифинг със зам.-министъра на транспорта Николай Найденов бе изяснено, че в тези пунктове леките автомобили са с предимство пред товарните. В момента има 6 трасета, по които могат да минат всички автомобили, и докато по принцип 5 от тях са за тирове, а 1 за леки автомобили, сегашният наплив от пътуващи принуждава ползването на 3 за леки и 3 за тирове", коментира Любенов.

"Такива задръствания има само тук, никъде другаде. Аз карам камиони вече над 20 години, като един от най-дългите ми маршрути е Щутгарт - Азербайджан, и най-дълго се чака на границите в България с Румъния и Турция. Само тук има такива задръствания", коментира Мустафа, шофьор на ТИР, вече преминал границата с Румъния.

Докато опашката на границата с Турция - където камионите влизат и напускат ЕС, е обяснима, то тази във вътрешното пространство между Румъния и България е необичайна. Според директора на "Дунав мост Видин - Калафат" това е, защото румънските органи на реда извършват огледи на всички преминаващи автомобили и тирове към и от Румъния. Тази строгост на проверки, споделя Любенов, не е практика на българските митници и гранични органи. "От наша страна се правят пълни проверки само на превозни средства, които са с регистрация извън ЕС."

Тази практика лесно се потвърждава и от официалните статистики на официалния сайт на Агенция "Митници" и на дружеството "Дунав Мост Видин - Калафат". За юли 2022 г. през Дунав мост Видин - Калафат са преминали 73 792 тежкотоварни автомобила, от които според Агенция "Митници" са били обработени 21 328, или около 28% от преминалите товарни превозни средства. Това е спад с 1.5% на обработените тежкотоварни автомобили спрямо предходния месец.

Непредвидим ефект

Имайки предвид, че задръстването по северната ни граница е ежегодно явление и е изцяло предвидимо от страна на правителствата, чудно е защо не е направено нещо по въпроса, така че този феномен да бъде предотвратен и да не пречи на движението.

Дори внезапните удари като войната в Украйна и нарушените вериги за доставки допринасят за ръста на трафика с темпове, които са предвидими - според статистика на "Дунав мост Видин - Калафат" ръстът на преминали тирове за първите 6 месеца на 2022 г. е с 10% нагоре спрямо предишната година.

Едно от потенциалните решения според директора на крайграничното дружество е да се изградят допълнителни пунктове и трасета за преминаване. Това обаче, подчертава той, е изцяло зависимо от решение на румънските власти, защото граничният пункт Видин - Калафат се намира на територията на Румъния.

"Трябва да се изградят буферни паркинги за тировете, където да могат да паркират и да изчакат, докато трябва да отиват към границата. В момента има частни паркинги, но не се ползват от превозвачите, защото се заплащат, и така се получават тези тапи по пътищата. Нужно е да има такива публични паркинги в близост до границата, за да не се струпват всичките по пътищата и да възпрепятстват движението", коментира Любенов.

Директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" споделя, че също толкова често се виждат опашки с подобни размери и от страната на Румъния. Това явно е било забелязано и от румънските власти, които в началото на август направиха официално съобщение към всички летуващи в посока Гърция и Турция през България. В него румънското министерство на вътрешните работи направи призив към използването на всички възможни гранични пунктове, което би довело до разтоварването на трафика край Русе и Видин.

От години се обсъждат идеите за още мостове над Дунав. В началото на юни Румъния и България се бяха договорили за създаване на работна група, която да избере най-добрите локации за нов мост.

Но над всичко това стои едно решение, което би могло да помогне - влизането на двете страни в Шенген. Има прозорец за случването на това до края на тази година, когато ще бъде приета Хърватия. Ако София и Букурещ за пореден път изпуснат този влак, граничните градове ще продължат да се задръстват.

"Дунав мост Видин - Калафат"

Българско-румънското държавно акционерно дружество за управление, експлоатация и поддръжка на Дунав мост Видин - Калафат е със седалище в с. Антимово, като по 50% от акциите се държат от Република България и Румъния. Дружеството е основано в същата година, в която бе завършен и строежът на моста - 2013 г., на среща в Министерството на транспорта между двете страни.

Управлението на дружеството се извършва от управителния съвет Марияна Петрова, Владимир Андреев и Людмил Любенов.

От 2013 г. насам дружеството отбелязва постоянно нарастващи приходи, като за 2020 г. те са 20 млн. лв. и 13.95 млн. лв. печалба.