🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите транспортни компании: Без пълна блокада, но с елементи на задръстване

НКЖИ остава най-голямото транспортно дружество. Но въпреки субсидиите трайно е на загуба
НКЖИ остава най-голямото транспортно дружество. Но въпреки субсидиите трайно е на загуба
НКЖИ остава най-голямото транспортно дружество. Но въпреки субсидиите трайно е на загуба    ©  Надежда Чипева
НКЖИ остава най-голямото транспортно дружество. Но въпреки субсидиите трайно е на загуба    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • След края на локдауните превозвачите вдигат обороти. Средно приходите в топ 25 растат с 20.5%.
  • Държавните компании в жп сектора и общинските в софийския транспорт са все така губещи.
  • Сухопътните товарни превози и спедицията са с ръстове през 2021 г., а авиацията се е възстановявала бавно.

Вървят ли нещата гладко и в срок, транспортът и логистиката сякаш са невидими за очите. През последните две години и половина обаче придвижването на стоки и хора започна сериозно да привлича интереса към себе си, като се оказа силно податливо на вируси.

След пълното затваряне на границите през 2020 г., което изправи логистиката пред почти пълна блокада и свиване на приходи и флотилии, дойде огромен скок на цените на транспортната услуга и недостиг на всичко по-веригата - камиони, контейнери, шофьори, а от последната пролет и летищен персонал, като авиационният бизнес не успява да се адаптира достатъчно бързо към възстановеното търсене.

За различните направления в транспорта това донесе нюанси в промяната през 2021 г. Докато авиацията все още се възстановяваше от шока, преди да изпадне в нова екстремна ситуация като настоящия ръст на полетите и невъзможността на летищата да реагират, при сухопътния транспорт и логистиката има по-скоро стабилно възвръщане и ръстове на приходите благодарение на силното търсене на транспортната услуга и ръста на цените на горивото, камионите и труда. Средно приходите в топ 25 растат с малко над 20%, печалбите са по-добри, но служителите леко намаляват.

Изминалата година глобално донесе и невиждани проблеми по пристанищата в глобален план, задръствания по терминалите в Европа и САЩ, локдаун в Китай. Огромен недостиг на контейнери там, където са необходими, липса на прогнозируемост за времето на доставките и гигантски скокове в навлото.

Без изненади на държавния връх

Лидер в местната класация на най-големите в транспорта е Национална компания "Железопътна инфраструктура" с 513 млн. лв. приходи и загуба 14.4 млн. лв. Държавното дружество, отговарящо за жп мрежата в страната и събиращо такси от превозвачите, отчита ръст при товарните превози с 5.26% и с 2.66% при пътническите спрямо ковид годината 2020. Основната част от приходите на компанията обаче са субсидии и капиталови трансфери от държавата, като едва 24% от приходите й са от обичайна дейност, т.е. от такси на жп превозвачите.

Напред в класацията под номер три е и "БДЖ - Пътнически превози", която е на огромна загуба - 32.5 млн. лв. спрямо минус от 10.8 млн. лв. година по-рано. Основната причина за увеличението на загубата е нарастването на разходите за ток в резултат на поскъпването на електроенергията за бизнеса.

Товарното поделение на компанията "БДЖ - Товарни превози" също отчита голяма загуба - 7 млн. лв. Това се дължи както на по-високите разходи за ток с близо 5 млн. лв., така и на по-малкото продадени ненужни активи.

На загуба са и трите големи дружества на Столичната община за градски транспорт - "Метрополитен", "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт", поради високите разходи за енергоносители.

Пътища, тапи и петрол

Лидер в сухопътния транспорт в класацията на най-големите в сектора все така е пловдивската група ПИМК. Компанията е на втора позиция след лидера Национална компания "Железопътна инфраструктура", като почти достига приходите си от 2019 г. и завършва 2021 г. с 281 млн. лв. Пловдивската фирма в годините се разрасна и в момента има множество дъщерни компании в орбитата си, които се занимават с всичко от бетоновъзли и кариери до строителство, спедиция и дори жп превози.

През настоящата година компанията и един от собствениците й, Илиян Филипов, влязоха няколко пъти в полезрението на медиите покрай конфликтите си с транспортния министър Николай Събев и участието си в протестите на превозвачите срещу правителството, включително и на границата Капитан Андреево, където беше разкрита сериозна схема за монополизиране на държавната граница в частни ръце.

Управителят на спедитора "Гопет транс" Петър Петров описа изминалата 2021 като по-различна от 2020 основно с това, че не беше въведен пълен локдаун, а европейските държави свалиха по-тежките ограничения за пътуване, като това е оказало голямо значение за възстановяването на бизнеса.

"Разбира се, социалното дистанциране и ограниченията, наложени по усмотрение на местните държавни власти, продължиха да ни съпътстват през цялата 2021, но този път не се стигна до пълното блокиране на веригата за доставки", продължава Петър Петров. Компанията е на пета позиция в сектора с приходи 259 млн. лв. и ръст 15.5%.

Освен освобождаване на трасетата в последното тримесечие на изминалата година започна и покачване на цената на горивото. При автомобилната "Дискордиа", която е на четвърта позиция, на ръста на горивата се дължат около 5-6% от по-високите им приходи за изминалата година. Те растат с цели 47.5%. Обяснението на мажоритарния собственик и създател на компанията Христо Христов е, че то наваксва предходната година, като средно бизнесът на компанията расте с по 35% на година. През настоящата 2022 г. "Дискордиа" има скок на приходите с над 50%, но пак реалното разрастването на дейността е около 35%, тъй като над 15% идват по линия на цената на горивото и другите увеличени разходи.

Нова година, нови предизвикателства

"Дискордиа" е постъпила стратегически, като по време на пандемията и спадането на товарите не е съкратила шофьори, а се е опитала да увеличи клиентите и товарите, макар и работейки на загуба за известен период от време. Това й е дало възможност да не свива пазарния си дял и да не изпада в невъзможност да поема поръчки след възстановяването на пазара заради липса на кадри.

Освен растящи цени и очакванията за рецесия настоящата 2022 г. идва и с още и нови предизвикателства за бранша под формата на пакета "Мобилност", което ще създаде нови изискванията за командироването на водачите и заплащането, както и задължението за връщане на камионите в страната им по регистрация или в базата на компанията на всеки 8 седмици.

Спедицията расте

С големи ръстове в класацията са и другите спедиторски компании. С ръст 63% е "Економу-интернашънъл шипинг ейджънсиз", като компанията значително надхвърля оборота си през 2019 г., когато е бил 39 млн. лв., и отчита приходи 77.4 млн. лв. Дружеството е представителен агент на Hapag Lloyd, Хамбург, една от водещите компании в областта на контейнерните превози. От дружеството обясняват ръста основно по линия на международния транспорт и корабното агентиране. Собственик на българската компания е кипърската Contner Holdings, която се притежава от гърците Мариос и Кристина Иконому.

С 36.5% ръст на приходите е "Карго партнер", която също надхвърля оборота си от 2019 г. Компанията е международен доставчик на информационни и логистични услуги със седалище във Виена, Австрия. Основана е през 1983 г. и разполага със собствена глобална мрежа от 130 офиса. По думите на управителя Димчо Димчев в медиите през изминалите две години основни промени на пазара са дигиталната трансформация при комуникационните средства и при документооборота между участниците в логистичната верига. Друга промяна е тенденцията към nearshoring, или скъсяването на логистичните вериги и гарантирането на по-голямата им стабилност чрез снабдяване от по-близки източници.

Другата силно растяща компания е "Деламод - България", която расте с 35%. Компанията е подразделение на Xpediator Plc Group от Обединеното кралство. Дружеството представя себе си като специалист за транспортиране на палети, частични и цели товари между Европа и цяла България за 24 часа чрез вътрешната си мрежа. Предлага морски и въздушен превоз, включително резервации за ферибот през Ламанша.

Турбуленциите в авиацията

Най-турбулентна през изминалата година обаче беше авиацията. През 2020 г. ковид пандемията изтри 419 млн. лв. от общите обороти, а приходите на "България ер" паднаха с 43%, а загубата бе 18.7 млн. лв. При "Би Ейч еър" имаше спад с 67%, а при "Юръпиън еър чартър" сривът е 84%. Стабилна остана позицията само на карго авиопревозвача "Карго ер".

През тази година леко възстановяване на пазара се вижда и от резултатите на държавната "Ръководство на въздушното движение", като приходите й растат едва с 4.3% до 187 млн. лв. при 266 млн. лв. през 2019 г., като компанията наблюдава бавно възстановяване на трафика през изминалата година. Войната в Украйна и затварянето на въздушни пространства обаче увеличи значително натоварването през тази година в небето над България, като към юни данните показваха скок със 150% на натоварването.

По-сериозни ръстове има при авиокомпаниите. Приходите на "България ер" се увеличават с 24%, но са със 100 млн. лв. по-ниски от тези през 2019 г., като загубата става висока и почти без промяна - 17 млн. лв. Чартърите в лицето на "Юръпиън еър чартър" също се възстановяват в някаква степен, като приходите растат със 161%, но още са далеч от пред-ковид постижението от над 220 млн. лв. Най-добро е представянето на "Карго ер", която надминава приходите си за 2019 г.

Много под нивата за 2019 г. остава компанията - концесионер на морските летища във Варна и Бургас, "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", която има завиден ръст със 77% на приходите, които нарастват от 36 млн. лв. на 64.8 млн. лв., но остават много назад от достижението през 2019 г. - 125.8 млн. лв.

Компанията дефинира началото на 2021 г. като изключително слабо. През лятото на 2021 г. ковид-19 е отстъпил и са последвали силни юли, август и септември. Дори и след влошаване на пандемичната ситуация и поредната ковид вълна месеците октомври, ноември и декември са продължили позитивната тенденция на лятото.

Въпреки отчетеното възстановяване на пътникопотока дружеството завърши годината с 1.9 млн. пътници, или спад с 60% спрямо 2019 г. и под очакваните приходи. През 2021 г. изцяло е липсвал туристопотокът от Обединеното кралство, както и прекратените полети от Беларус, а полетите от Русия бяха силно лимитирани, като това са основни пазари за дружеството, твърдят от компанията.

Новите звезди

Основната голяма промяна за изминалата година при големите в транспорта обаче е влизането на концесионера на летище София - дружеството "СОФ кънект", което започна работа през април 2021 г., заменяйки държавната компания "Летище София". "СОФ кънект" завършва годината за месеците, в които е работило, с приходи от 97 млн. лв. и загуба 40 млн. лв., като за предходната 2020 г. "Летище София" е било с приходи 132 млн. лв. Наскоро новото ръководство на аерогарата обяви, че ще се върне към първоначалния план за повече инвестиции в първите пет години на концесията, като вместо 43 млн. евро ще се вложат първоначално планираните 72 млн. евро. През следващите няколко години летището ще се превърне в своеобразна строителна площадка, като трябва да се повиши капацитетът на Терминал 2 по линия на възможности за паркиране, чекиране, проверки за сигурност, обработка на багаж и т.н., както и да се появят нови магазини за безмитна търговия и ресторанти и заведения. Процедурите за някои от промените вече са в ход.

През 2021 г. на небосклона се появи едно ново име - авиокомпанията "Гъливеър", собственост на "Еър логистик", еднолична собственост на Янко Иванов. Той доскоро беше управител на свързаната с мажоритарния собственик на Първа инвестиционна банка Цеко Минев "Би Ейч еър" на туроператора Balkan Holidays. Как ще се развие авиокомпанията обаче е рано да се каже. Брандът GullivAir стана популярен, след като беше съобщено, че авиокомпанията е получила разрешение от американската страна за директни полети и планира такива между София и Ню Йорк. Те обаче още не са стартирали въпреки наличните 3 самолета Airbus A330-200, които работят основно по чартърни полети. Вместо това полетите на къси разстояния в региона, които компанията планираше да захранват презокеанските, също не се развиха по план и след кратък опит за поддържане на линии между София и Скопие, Тирана и Бургас бяха спрени.

Групата на братя Домусчиеви

Единствената компания, която има някакъв по-сериозен спад на приходите, е концесионерът на пристанище Бургас "БМФ - Порт Бургас" на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Дружеството отчита спад с 27% и приходи 114 млн. лв. През тази година обаче стана ясно, че в дружеството като миноритарен акционер влиза инвестиционният фонд към инициативата "Три морета". Целта на сделката е да се подкрепят инвестициите за разширяване на капацитета на пристанището, изграждане на нови корабни места и последваща модернизация на съоръженията.

Другата компания от групата им - Параходство "Български морски флот" има съвсем малък ръст от 7%, но пък огромен ръст в печалбата - 73.5 млн. лв. Вероятно има счетоводна операция, тъй като служителите се свиват с 12% до 269.