Летящите таксита скоро могат да се превърнат в процъфтяващ бизнес

Електрическите самолети са подходящи за кратки пътувания

Morgan Stanley смята, че до 2040 г. глобалните разходи за eVTOL ще достигнат 1 трлн. долара
Morgan Stanley смята, че до 2040 г. глобалните разходи за eVTOL ще достигнат 1 трлн. долара
Morgan Stanley смята, че до 2040 г. глобалните разходи за eVTOL ще достигнат 1 трлн. долара    ©  Shutterstock
Morgan Stanley смята, че до 2040 г. глобалните разходи за eVTOL ще достигнат 1 трлн. долара    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Париж отдавна е в центъра на авиационната история. Там братята Монголфие се издигат с първия балон с горещ въздух през 1783 г. и Чарлз Линдберг завършва първото самостоятелно трансатлантическо пътуване със самолет през 1927 г. Следващата година, ако всичко върви по план, Париж ще бъде мястото на още едно постижение в индустрията, когато Volocopter, германски производител на електрически самолети, ще започне да предлага услуга за летящи таксита по време на олимпийските игри. На авиошоуто в Париж през юни компанията и някои от нейните конкуренти представиха ново поколение летящи машини, задвижвани с батерии, предназначени за градски транспорт.

Електрификацията на авиацията често е била определяна като неосъществима мечта, тъй като батериите се смятат за прекалено тежки, за да заместят въглеводородното гориво във въздухоплавателните средства. За по-дълги пътувания като това на Чарлз Линдберг през Атлантическия океан това може и да е вярно. И все пак начинаещи компании като Volocopter залагат на това, че електрификацията може да отключи бум в търсенето на екологични и бързи въздушни пътувания на по-кратки разстояния.

Надеждата на оптимистите

Основната версия на летящото такси, която се разработва, наречена електрически самолет с вертикално излитане и кацане (eVTOL), прилича донякъде на голям дрон, превозващ между един и четирима пътници и пилот. Задвижвани от батерии, те са едновременно достатъчно тихи, за да успокоят оплакванията в претъпканите градове, и бързи - способни са да развият до 300 км/ч, достатъчно, за да изпреварят автомобил, особено такъв, заседнал в задръстване. Всъщност оптимистите се надяват, че липсата на трафик в небето ще направи eVTOL подходящи и за автономно управление. Те също така могат да се окажат полезни и за превоз на стоки.

Тази концепция е вдъхновила невероятни прогнози. Инвестиционната банка Morgan Stanley смята, че до 2040 г. глобалните разходи за eVTOL ще достигнат 1 трлн. долара.

Volocopter не е единственият играч, проучващ терена. Според нестопанската организация Vertical Flight Society над 400 претенденти са разработили eVTOL проекти. Joby, стартъп от Силициевата долина, вече е набрал 2 млрд. долара от инвеститори. Друга компания - Archer, се надява до Олимпийските игри в Лос Анджелис през 2028 г. да има "стотици или хиляди" собствени летателни апарати.

Ще е рентабилен ли бизнесът

Въпреки ентусиазма предизвикателствата остават. Едно от тях е техническото сертифициране, което се оказва дълъг процес, тъй като авиационните регулатори се сблъскват с изцяло нов вид летателно средство. Някои производители като Volocopter и китайската компания EHang са близо до пускане на машини в експлоатация. През април Volocopter откри завод за сглобяване в Германия. Но други са по-далеч. В края на миналата година Joby трябваше да отложи пускането на пазара с една година наред с други неща поради регулаторни забавяния. На мнозина им предстои още по-дълъг път.

По-големият въпрос е дали бизнесът с летящи таксита ще бъде рентабилен. В момента цената на eVTOL варира от 1 млн. до 4 млн. долара. Въпреки че цената им може се понижи с развитието на бранша, те вероятно ще останат скъпи машини. Брайън Ютко от производителя Wisk, подкрепен от Boeing, казва, че летящите таксита ще бъдат "достъпни за масите". Joby обещава, че тарифите ѝ ще бъдат сравними с тези на такситата. Някои проучвания обаче предполагат, че цената може да достигне до 7 долара на км, многократно повече от тази на обикновеното такси. Дори и без пилот, летящите таксите може да останат удобство, достъпно само за малцина щастливци.

Алтернативата в малките самолети

Алтернативна възможност за електрификация се крие в малките самолети с фиксирани крила, предназначени за превоз на няколко десетки пътници на разстояния от няколкостотин километра - например между близки градове. Шведската компания Heart Aerospace планира до 2028 г. да пусне във въздуха 30-местен самолет с изцяло електрически пробег от 200 км. През септември миналата година израелската Eviation успешно тества 9-местен електрически самолет с пробег от 400 км.

Според консултантската компания McKinsey самолетните пътувания представляват едва 8% от общите на разстояние между 150 и 800 км в Америка. В Европа те са само 4%. Повечето такива пътувания се извършват с автомобил, дори в Европа, където автобусите и влаковете са по-достъпни. Това създава големи възможности за екологични полети на къси разстояния, особено имайки предвид, че 90% от американското население и 50% от европейското живеят на 30 минути с кола от регионално летище. Очаквайте още много експерименти с електрически самолети през следващите години.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev
    • + 2

    Ще може да се ползва само ..когато не духа вятър! Проблема на всички малки летателни апарати е - че като са леки и вятър над 35-40 км.час и КРИТИЧНО силен за тях. Не могат да кацат, особено хеликоптери (спрямо самолети) защото вятъра ги носи странично и много лесно ще се блъснат в съседната сграда.

    Отделен е въпроса, че за масово ползване няма и 1% от населението да става. Вижте колко жертви има от коли, при ПТП в 99% излизаш от колата без наранявания. А летящо средство - няма да има падане без нараняване, и няма и 1% от населението, което ще има ниво на професионални авиатори, т.е дисциплинирано да изпълнява нужното летене.

    Нередност?
Нов коментар