Boeing е изправен пред нови проблеми със самолетите си след последния инцидент

Загубата на врата по време на полет идва в момент, когато производителят се опитва да увеличи производството, за да догони Airbus

Американските авиационни регулатори спряха от полети 171 самолета на производителя в очакване на проверка
Американските авиационни регулатори спряха от полети 171 самолета на производителя в очакване на проверка
Американските авиационни регулатори спряха от полети 171 самолета на производителя в очакване на проверка    ©  Reuters
Американските авиационни регулатори спряха от полети 171 самолета на производителя в очакване на проверка    ©  Reuters

Инцидентът повдига още въпроси относно качеството на производството на Boeing.
Накърнява се доверието, че компанията може "компетентно и безопасно" да увеличи броя на търговските самолети, които произвежда всеки месец.
Очакванията са американският авиационен регулатор да въведе по-строг контрол за самолетите на Boeing.
Опасен пробив във фюзелажа на самолет 737 Max по време на полет е само последният пропуск в производството на Boeing, който повдига въпроси за това дали американският производител може да осигури качествен продукт, тъй като се стреми да произвежда самолети с по-бързи темпове. Инцидентът, макар и да не доведе до сериозни наранявания, беше достатъчно сериозен, за да накара американските авиационни регулатори (FAA) да спрат от полети 171 самолета в очакване на проверка.

Boeing заяви, че подкрепя решението и че безопасността остава негов "основен приоритет". Ръководството на компанията беше в тесен контакт със засегнатите авиокомпании през уикенда, като се стреми да увери клиентите и инвеститорите, че проблемът е овладян.

Макар че производителят на самолети е в по-добра форма, отколкото преди четири години, когато Дейв Калхун пое ръководството като главен изпълнителен директор, в последно време имаше производствени проблеми, съобщава Financial Times. Миналия месец Boeing помоли авиокомпаниите да проверят за разхлабени болтове в системата, контролираща кормилото на модела Max, а по-рано през 2023 г. в някои самолети бяха открити неправилно пробити дупки и неподходящи фитинги. През 2022 г. производителят имаше проблеми с веригата за доставки, а от 2020 г. поредица от проблеми при модела 787 доведе до 20-месечно забавяне на доставките. Компанията дори имаше трудности с водещата си програма за изграждане на новия Air Force One на президента на САЩ.

Колко е добро качеството

Анализаторите твърдят, че проблеми, които поотделно изглеждат незначителни, в съвкупност изглеждат по-обезпокоителни - особено в сянката на тежкия конструктивен дефект, който предизвика две смъртоносни самолетни катастрофи и доведе до приземяване на 737 Max в световен мащаб през 2019 г.

Макар че разследването на инцидента с Alaska Airlines едва сега започва, дългогодишни наблюдатели на индустрията твърдят, че то е повдигнало още въпроси относно качеството на производството на Boeing. "Подобна повреда не бива да се случва на нито един самолет, но това, че се случва на самолет на три месеца, е неприемливо", казва пред британското издание Ник Кънингам, анализатор в Agency Partners. "Това засилва впечатлението, че Boeing е забравил как се строят самолети", добави Кънингам.

Джон Кокс, пенсиониран пилот и главен изпълнителен директор на Safety Operating Systems, консултантска компания за авиационна безопасност в САЩ, заяви, че Boeing все още е в състояние да произвежда добри машини, но добави: "Те могат да произвеждат и произвеждат висококачествени самолети, но инцидентът насочва вниманието към техния процес на осигуряване на качеството и доколко той е стабилен."

Инцидентът се случи в критичен момент за американския производител на самолети, който се опитва да ускори производството на модела Max. Компанията получава заплащане при доставката, така че увеличаването на производството е от решаващо значение за постигането на финансовите цели, включително генерирането на 10 млрд. долара годишен свободен паричен поток до 2026 г. В момента компанията произвежда 38 самолета месечно в една от фабриките си близо до Сиатъл и заяви, че планира да достигне 50 самолета месечно до средата на десетилетието.

Последният инцидент "повдига въпроса... как върви контролът на качеството, докато се опитват да увеличат производството", казва анализаторът от Bank of America Рон Епщайн.

Инцидентът насочва вниманието и към Spirit AeroSystems, ключов доставчик на Boeing, който монтира проблемната врата като част от конструкцията на фюзелажа на 737 Max. Крайната отговорност за всички проблеми обаче е на производителя на самолета, казват експерти от бранша.

Инцидентът накърнява доверието, че Boeing може "компетентно и безопасно" да увеличи броя на търговските самолети, които произвежда всеки месец, смята Кънингам, и "това увеличение и паричните потоци, които се очаква да донесе, са в основата на цената на акциите".

Разследването неминуемо ще има и вторични ефекти, включително потенциално по-строг контрол от страна на FAA върху самолетите на Boeing, които слизат от производствената линия.

Две авиокомпании откриха разхлабени части на приземените самолети 737 MAX 9


United Airlines и Alaska Airlines съобщиха, че са открили разхлабени части на някои приземени самолети MAX 9. Това поражда нови опасения сред експертите в индустрията за това как се произвеждат най-продаваните реактивни самолети.
Alaska Airlines обяви късно в понеделник, че първоначалните доклади от техните техници показват наличието на "разхлабен хардуер", видим на някои самолети в съответния район. Официалните инспекции ще започнат след получаването на документацията от Boeing и FAA.
Продължават дискусиите между производителя, FAA и авиокомпаниите относно точните насоки за инспекция. Очаква се Boeing да преразгледа насоките, които предостави на авиокомпаниите по-рано в понеделник, а FAA трябва да подпише тези промени, преди авиокомпаниите да започнат ремонт.
United Airlines - другият американски превозвач, който лети с този модел самолети, обяви, че предварителните проверки са открили на няколко панела болтове, което са изисквали затягане. Според запознат със случая източник на Reuters United Airlines са открили около 10 самолета с разхлабени болтове - два пъти повече от броя, обявен първоначално от индустриалното издание The Air Current.

Все още няма коментари
Нов коментар