🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Промените в правилата за търговия с електрическа енергия

Следваща стъпка към поетапната либерализация на сектора

Много голяма част от предложенията за новите правила, особено тези на представителите на ВЕИ сектора, не бяха приети
Много голяма част от предложенията за новите правила, особено тези на представителите на ВЕИ сектора, не бяха приети
Много голяма част от предложенията за новите правила, особено тези на представителите на ВЕИ сектора, не бяха приети    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Много голяма част от предложенията за новите правила, особено тези на представителите на ВЕИ сектора, не бяха приети    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 22 октомври в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) се проведе обществено обсъждане на Проект за изменение и допълнение на Правилата за търговия с електрическа енергия (ПТЕЕ или Правилата), като предвижданията са, че Правилата ще влязат в сила преди началото на борсовата търговия през декември. Нуждата от тяхната актуализация стана особено остра след последните промени  на Закона за енергетиката и Закона за енергията от възобновяеми източници, а и поради проблемите в практическото прилагане на Правилата от лятото на 2014 г. досега. 

Правилата за борсовия пазар на енергия

Основно предложените изменения и допълнения на Правилата са ориентирани към създаването на допълнителна регулаторна рамка, която да урежда по доста по-детайлен начин условията за участие на организирания борсов пазар на електрическа енергия, както и правата и задълженията на оператора на борсовия пазар и на търговските участници. Мотивите на Проекта посочват повишаването на прозрачността и конкуренцията на пазара на електрическа енергия у нас, както и осигуряване на предпоставки за поддържане на баланса между производство и потребление на електрическа енергия, както и гаранции за сигурно и надеждно функциониране на електроенергийната система като основни причини за предлаганите промени.

Досегашният текст на Правилата съдържаше регламентация на борсовия пазар, която на практика не се прилагаше, и в навечерието на старта на енергийната борса за пръв път получават регламентация въпросите, свързани с финансовия риск за сключените сделки на борсовия пазар и механизма за неговото управление от страна на борсовия оператор, които ще бъдат доразвити в предстоящите за приемане от борсовия оператор механизми за управление на финансовия риск. Предстои и приемането на допълнителни Правила за работата на организирания борсов пазар на електрическата енергия, които заедно с новите ПТЕЕ ще бъдат регулаторната основа за началото на борсовия пазар у нас като основна стъпка към по-нататъшното либерализиране на сектора. 

Нови задължения за преносния оператор

В проекта се предлагат редица изменения във връзка с балансиращия пазар, като в тази връзка се предлага въвеждането на нови задължения за независимия преносен оператор, касаещи изготвянето на вътрешни инструкции за определяне на разходите, които не участват във формирането на цените на балансиращата енергия. Предвидено е и право на координаторите на балансиращите групи да поискат от ЕСО или от съответния оператор на мрежата временно преустановяване на преноса на електрическа енергия към обект на участник в балансиращата група, ако съответният не е платил всички дължими суми, свързани с отговорността за балансиране. Това право съответства на реципрочното такова, което е предоставено на доставчиците на енергия и на мрежовите оператори съгласно Закона за енергетиката и гарантира възможността по ефективен начин да се обезпечи изпълнението на финансовите задължения на търговските участници към координаторите на балансиращите групи.

Регламентирането на участието на производителите на енергия от възобновяеми източници и производителите на енергия от високоефективно комбинирано производство на топлинна и електрическа енергия на свободния пазар е сред основните цели на новите Правила. Продажбата на електроенергия от ВЕИ на свободен пазар беше законодателно уредена, но новите Правила създават условия за практическото осъществяване на търговията без някои от съществуващите досега ограничения. Предвижда се необходимостта от смяна на балансиращата група при продажба на количествата електроенергия над размера на нетното специфично производство, но и връщането към стария координатор в началото на съответната календарна година, което ще усложни администрирането на процеса за производителите, като се има предвид и противоконституционният характер на самите изменения в чл. 31 от 2013 г. досега. 

В тази връзка може би най-сериозна крачка напред са предвидените сериозни изменения и допълнения, които се предлагат по отношение на възможността за смяна на доставчика на енергия и на координатора на балансиращата група. Изцяло нов раздел е предложен за уреждането на реда и условията за потребителите, които заявят желание да променят доставчика си на услуга от обществен интерес, без монтирани електромери, по свободно договорени цени. Така, ако тези Правила бъдат приети, една сериозна празнина в законодателството по отношение на участието на тези потребители на свободния пазар ще бъде запълнена.

Въвеждат се стандартизирани товарови профили

Въвеждането на Стандартизирани товарови профили (СТП) е отдавна чакано решение за измерването на потребление на клиенти без средства за търговско измерване. До момента СТП бяха само неясно понятие у нас, въведени с предишните редакции на Правилата, макар в Европа такива профили отдавна да са част от енергийните пазари. СТП бяха регулирани само в една разпоредба от Закона за енергетиката, но никъде нямаше дефиниция на СТП или конкретно правомощия по отношение на подготовката или одобрението им.

Съществуваше сериозен риск при неясна регламентация на СТП изготвянето на такива от страна на електроразпределителните дружества във връзка със задължението, вменено от Закона за енергетиката, да доведе до изкривяване на пазара, миграцията на клиенти от дружествата, които се опитваха да спазват неясните разпоредби на досегашната нормативна уредба, изкривяване на резултатите от сетълмънта. На практика тези регулаторни въпроси оставаха неразрешени от досегашния текст на Правилата и това създаваше предпоставки дружествата, които се опитваха да спазват духа на регулаторните условия и практиките, съществуващи в либерализираните пазари, да бъдат на практика санкционирани за правомерното си поведение заради по-бързото и неравномерно мигриране на клиенти към свободния пазар. И досега опити за преодоляването на тези празноти не липсваха. В духа на добрите международни практики и следвайки неясната досегашна уредба, "ЧЕЗ разпределение" например вложи сериозни средства в разработването и прилагането на първия етап от проект за създаването и прилагането на няколко такива СТП.

Досегашната липса на детайлна регламентация, която новите текстове на Правилата компенсират, се оказа предпоставка за високо ниво на миграция на клиенти поради липсата на единни правила, като по този начин доведе до непризнати от КЕВР загуби за дружествата поради опита за прилагането на неясните досегашни формулировки на Правилата. С измененията на ПТЕЕ се дефинира понятието СТП, определят се правомощията за изготвянето на СТП от електроразпределителните дружества и одобрението им от страна на КЕВР, условия за публикуването им на уебстраниците на съответните оператори, разширяването на самата процедура за промяна на доставчика за потребители, които ще ползват съответните профили. Проектът предвижда срок и инструкции за предоставяне на данни от измерванията от СТП, корекциите, документите и още редица задължения за собствениците на измервателните системи, които да бъдат въведени по отношение на СТП.

В подготовката на проекта на Правилата взеха участие изключително голям брой участници на пазара, както и неправителствени организации, работещи в сектора. Много голяма част от предложенията, особено тези на представителите на ВЕИ сектора, не бяха приети. Предвид факта, че Правилата се изменят сега – преди приемането на поредните законодателни промени, следващи от предстоящия доклад на Световната банка във връзка с либерализирането на сектора – дава основание да се счита, че новите ПТЕЕ ще бъдат важна крачка напред в процеса на либерализацията на сектора, която ще бъда последвана от нови законодателни и регулаторни изменения за поетапното въвеждане на пазарните принципи в сектора. Опитът на държавите от ЕС – а в тази насока се очаква да бъдат и препоръките на Световната банка, показва ясно, че именно такъв поетапен процес на либерализация е най-успешният в практиката подход с цел съдействие за устойчивото развитие на сектора.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал