Фермерско семейство от Пловдивско: От лидер при кравите към патешки печалби

След като става най-големият собственик на млечни крави преди седем години "Елит 2095" на агропредприемача Никола Ангелов започва отглеждане на патици

Предприятието произвежда над 1 млн. патици годишно, а готовата патешка продукция се изнася във Франция, Белгия и Испания
Предприятието произвежда над 1 млн. патици годишно, а готовата патешка продукция се изнася във Франция, Белгия и Испания
Предприятието произвежда над 1 млн. патици годишно, а готовата патешка продукция се изнася във Франция, Белгия и Испания    ©  ''Елит 2095''
Предприятието произвежда над 1 млн. патици годишно, а готовата патешка продукция се изнася във Франция, Белгия и Испания    ©  ''Елит 2095''
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Темата накратко
  • "Елит 2095" на агропредприемача Никола Ангелов отглежда по 1 млн. патета годишно.
  • След като стават най-големият собственик на млечни крави, преди седем години компанията започва отглеждане на патици.
  • Продукцията се изнася във Франция, Белгия и Испания.

Решението на Никола Ангелов да започне бизнес с производство на патици е логично - разнообразяване на бизнеса с цел по-нисък риск. От 30 години той и брат му Янко Ангелов със своята фирма "Елит 95" отглеждат крави със собствени фуражи, където са лидер в страната, и произвеждат млечни продукти.

Преди седем години Никола Ангелов преценява, че отглежданите 6000 млечни крави вече са голям обем за българския пазар и ако продължи да разраства стадото си, увеличава и пазарните рискове. Затова създава нова фирма "Елит 2095" и стъпва на пазар, насочен към износ.

"Спрях се на производството на патици, защото при тези животни производственият цикъл е 90 дни - от излюпването на патето до кланицата. Преди това яйцето стои 30 дни в инкубатор", разказва Никола Ангелов. Речено - сторено: тегли банков кредит и започва от нулата. Седем години по-сетне Никола Ангелов има предприятие, което произвежда над 1 000 000 патици годишно, а готовата патешка продукция изнася във Франция, Белгия и Испания.

С какво започва

В началото пловдивският предприемач има бази в Ягодово, Крумово и Поповица, които стоят празни. Така че част от кредита (18 млн. лв. от Уникредит Булбанк според вписаното обезпечение) е вложена в пригаждането на селскостопанските постройки за производството - от халета за живеене на патиците до съвременна птицекланица.

"Реших и в този бизнес да затворя производствения цикъл и веднага направихме родителско ято. Във Франция има две компании, които създадоха и усъвършенстват като хибрид патиците от породата мюлар. Ние работим с една от тях - фирма Grimaud. От тях купуваме еднодневни мъжки и женски патета, които стават родители, след като пораснат до 6 месеца. Характерно за производствената ни технология е, че правим изкуствено осеменяване", разказва Никола Ангелов. Това е сложен процес, който поглъща най-много ръчен труд - все пак става дума за милион патици.

"Елит 2095" изгражда и нова напълно автоматизирана люпилня. Всяко яйце престоява в нея 30 дни и на 31-ия ден се излюпва пате. Настаняват новото патешко поколение в халета с площ 1000 квадратни метра. В тях се поддържа постоянна температура 32 градуса - зиме и лете. Поилките и хранилките в тези птичи обори са напълно автоматизирани.

Всеки месец тук се настаняват 100 000 патета. Последният етап от живота на патиците е интензивното угояване (гушене) в клетки. Той продължава 12 дни. След това патиците влизат в кланицата, където всеки ден работниците колят и обработват месото на около 5000 птици. "Тя се намира в село Ягодово, машините са нови, внесохме ги от Белгия, Франция и Германия. Направихме и много добри хладилни камери с голям обем. Такива кланици като нашата са малко в Европа, а в България ние наистина сме най-съвременното предприятие от този вид", гордее се с направеното собственикът на "Елит 2095".

В целия производствен цикъл на патици са включени 350 души. Най-много са работниците в кланицата - около 130, които са на постоянен трудов договор. С отглеждането и угояването (гушенето) на патиците е зает вторият по големина екип, следван от хората, заети с изкуственото осеменяване и излюпване на патетата.

В Ягодово компанията построява жилища за 32 семейства. Апартаментите имат по 60 кв.м жилищна площ. Работниците плащат символичен наем, защото целта не е да има печалба от наема, а да предпочетат "Елит 2095" като работодател. Повечето хора, които работят тук, не са новаци в бранша. И тъй като не достига работна ръка, компанията постоянно търси, наема и обучава нови работници. Трябва им около една година, за да навлязат.

За своята дейност компанията на Никола Ангелов разполага със 150 000 кв.м покрити производствени площи в четири села на Пловдивска област, като общата стойност на активите надхвърля 50 млн. лева.

Бум след ковид и птичи грип във Франция

"За седемте години от създаването на патешкото предприятие досега не сме били на загуба. 2022 година се очертава да бъде най-успешната - като приходи от продажби и печалба", коментира Никола Ангелов. Предходните 2-3 години обаче са били слаби за патешкия бизнес на "Елит 2095". Заради пандемията от COVID-19 пазарът на патешки продукти е бил почти затворен в Европа. Купувачите отказвали всички заявки за месеци напред. И фирмата напълнила складовете с готова продукция.

Дълбоко замразените продукти имат трайност година и осем месеца. Затова "Елит 2095" продължава да работи, което не важи за всички в бранша. През 2022 г. пазарите обръщат тренда и компанията продава цялата натрупана стокова наличност. Особеността на пазара на патешки продукти е, че търсенето през ноември и декември е най-голямо заради празниците. Големите търговци се запасяват от рано със замразени продукти, за да реагират безпроблемно на търсенето за Коледа и Нова година. Съвсем скоро търсенето ще бъде такова, че "Елит 2095" нищо няма да замразява, а ще изнася само охладена продукция.

"За нас пазарът се отвори и по друга причина. Още през пролетта французите унищожиха 90% от патешките ята заради птичия грип, а ние се опазихме от болестта. Третата причина за по-високите ни обороти е следствие от вдигането на цените. Производствената цена на една патица стана двойна спрямо 2021 г. - беше 27-28 лева, а сега е над 50 лева. Електроенергията поскъпна 3.5 пъти, фуражите поскъпнаха два пъти, газът - също. Това нямаше как да не се отрази на производствените цени", коментира Никола Ангелов. Резултат: приходите на компанията от около 30 млн. лева през ковид годината за 2022 г. наближават 60 млн. лева.

България в износа на патешки продукти

България и Унгария са двете страни, които се нареждат веднага след Франция по обема на производството на патешки продукти. В годините те се изпреварват една друга за второто място. Според сайта на Европейската мрежа на производителите на гъши дроб eurofoiegras.com приблизително 19 620 тона угоен дроб са произведени в Европейския съюз през 2020 г. (18 хил. тона патешки и 1 440 тона гъши дроб).

По данни на Министерството на земеделието в страната ни са заклани общо 5 316 400 патици със средно тегло 4.8 килограма, или 3 килограма средно кланично тегло. Производството спрямо 2020 г. е спаднало с 4.6%. В отчетния доклад на Съюза на птицевъдите в България за 2021 г. са посочени следните данни за сектор "Производство на патешки продукти":

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bajhuj avatar :-P
    Николай Колев
    • + 1

    Беше необходима такава статия, защото със сина на собственика имаше репутационна криза. 👍

    Нередност?
Нов коментар