🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Смелото IPO на Airbnb

В момент на туристически срив платформата се насочва към борсата. Но това може и да е подходящ момент

Компанията избра Nasdaq за листване на своите акции
Компанията избра Nasdaq за листване на своите акции
Компанията избра Nasdaq за листване на своите акции    ©  Shutterstock
Компанията избра Nasdaq за листване на своите акции    ©  Shutterstock
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Aко не можеш да си позволиш автомобил Tesla или не ти достигат пари, купи си нейни акции. Стига да вярваш в компанията. Тази логика се среща сред младите индивидуални борсови инвеститори, които си падат по иновативните и подривни бизнес модели. Някои дори уцелиха момента - 10 хил. долара в акции на компанията на Илън Мъск в началото на годината, днес струват 50 хил. долара. Парите може да не стигат за Model S и X, но са достатъчни за средния клас Model 3 на Tesla. Разбира се, не може да се очаква изобщо, че следващата година акциите на компанията ще поскъпнат с 400 и повече процента, но историята е показателна за онези, които успяха да яхнат вълната.

Изгрява ли нова борсова звезда

Сега на хоризонта идва нова потенциално публична компания, свързана със съвременната поп култура и с разрушителния си бизнес модел - Airbnb. В началото на седмица тя се регистрира в Комисията за ценни книжа и фондовите борси на САЩ за своето първично публично предлагане. Очаква се то да стане през декември на Nasdaq, като компанията да набере 3 млрд. долара, а пазарната капитализация да е 30 млрд. долара.

През последното тримесечие приходите на компанията са се понижили с 18% до 1.3 млрд. долара при спад 72% за второто тримесечие. Спрямо другите реализирани или предстоящи горещи IPO-та тези числа не изглеждат много добре - доставчикът на храни DoorDash oбяви тройно увеличение, а една от най-младите борсови компании - Snowflake, ги удвои, посочва CNBC. На фона на туристическата индустрия обаче Airbnb изглежда повече от добре - авиокомпаниите и хотелиерските вериги в САЩ загубиха между 40 и 80% от приходите си за третото тримесечие. Booking Holding обяви 48% спад, a Expedia - 58%. Airbnb влезе в настоящата година много добре позиционирана, но корона кризата промени всичко. За да оцелее, компанията взе скъп дълг от 2 млрд. долара през април, съкрати 25% от персонала си, намали разходите за продажби и маркетинг със 74%. В крайна сметка това стана причина и третото тримесечие да е второто най-добро в историята ѝ след аналогичния период на 2019 г. За периода юли - септември излиза на печалба от 219 млн. долара. Данните на платформата показват, че потребителите ѝ са променили навиците си покрай пандемията. Те вече не пътуват към големи градове, а предпочитат крайградски или близки дестинации с кола - хората търсят вили за уикенда или места за няколко месеца за дистанционна работа.

Лош, но може би и печеливш

Видимо Airbnb избира може би най-лошия момент за своя борсов дебют. Според редица анализатори обаче именно сега е моментът за инвестиции в компании от туристическия и транспортния сектор, тъй като в един момент икономиката ще се възстанови и те отново ще работят, както преди. Както коментира Financial Times, най-вероятно Airbnb ще получи топло посрещане на борсата. Тя го заслужава. Изисква известна смелост да направиш IPO посред пандемия, която продължава да опустошава туристическата и хотелиерската индустрия.

Pros&Cons

Изданието за лични финанси Kiplinger обобщава защо Airbnb си заслужава, но и рисковете около нея.

За биковете: Силни пазарни позиции и проникване. Към края на септември в платформата има 7.4 млн. листвани обекта, като активните са 5.6 млн., за първите девет месеца на годината 91% от целия трафик идва от директни и неплатени влизания в платформата. Всеки напредък по ваксини и лечение на COVID-19 ще е в полза на туристическата индустрия. Говори се за Google ефект - все повече туристическите услуги за настаняване се асоциират с думата Airbnb. Платформата дава възможност за по-голямо изживяване на туристическата услуга, като се наемат апартаменти там, където живеят хората, за разлика от традиционната, която често кара туристите са се чувстват като аутсайдери в затворени комплекси и отдалечени хотели.

И мечките: Рисковете са най-вече в регулаторните пречки, силното лоби на големите хотелски вериги, които оказват натиск върху местните власти за ограничения на споделени туристически услуги, тук се включват и ограниченията от някои жилищни асоциации и дори собственици съседи. Разбира се, и конкуренцията на все повече платформи в този сектор.
Все още няма коментари
Нов коментар