Диагноза по телефона

Платформи улесняват връзката на хората с медицински специалисти, като предлагат прегледи от разстояние

Компаниите, които предлагат дигитални медицински услуги в България, са няколко и условно могат да бъдат разделени на две групи – платформи, които свързват пациенти със специалисти във връзка с първична медицинска диагностика като Healee и Consento, и такива, които предлагат цялостни системи за отдалечен мониторинг на пациенти като CheckPoint Cardio
Компаниите, които предлагат дигитални медицински услуги в България, са няколко и условно могат да бъдат разделени на две групи – платформи, които свързват пациенти със специалисти във връзка с първична медицинска диагностика като Healee и Consento, и такива, които предлагат цялостни системи за отдалечен мониторинг на пациенти като CheckPoint Cardio
Компаниите, които предлагат дигитални медицински услуги в България, са няколко и условно могат да бъдат разделени на две групи – платформи, които свързват пациенти със специалисти във връзка с първична медицинска диагностика като Healee и Consento, и такива, които предлагат цялостни системи за отдалечен мониторинг на пациенти като CheckPoint Cardio    ©  Shutterstock
Компаниите, които предлагат дигитални медицински услуги в България, са няколко и условно могат да бъдат разделени на две групи – платформи, които свързват пациенти със специалисти във връзка с първична медицинска диагностика като Healee и Consento, и такива, които предлагат цялостни системи за отдалечен мониторинг на пациенти като CheckPoint Cardio    ©  Shutterstock

Корона кризата принуди редица бизнеси и цели индустрии скоростно да се дигитализират не само за да оцелеят, но и за да могат клиентите да получават услуги, от които се нуждаят, дистанционно. Това се видя най-масово в образованието, но подобна революция се случва и при медицинските прегледи, които бяха ограничени заради разпространението на COVID-19 и извънредното положение. Няколко компании в България вече предлагат платформи, които осигуряват връзка между пациенти и специалисти и възможност за онлайн прегледи. Моделът съществува и отпреди пандемията, но сега бива оптимизиран и разгръща потенциала си поради факта, че премахва рисковете от струпванията пред лекарските кабинети. От една страна, телемедицината е крачка напред в посока дигитализацията на здравеопазването и е предпоставка за реформи в здравната система, но от друга, към момента правна рамка за това как точно тя да се случва по-скоро липсва. Oсвен това и не всички болести могат да се диагностицират точно по телефона.

Множество възможности

Компаниите, които предлагат дигитални медицински услуги в България, са няколко и условно могат да бъдат разделени на две групи - платформи, които свързват пациенти със специалисти във връзка с първична медицинска диагностика като Healee и Consento, и такива, които предлагат цялостни системи за отдалечен мониторинг на пациенти като CheckPoint Cardio. И трите фирми са част от Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването, като оперират както в страната, така и в други държави.

"Чек Пойнт Кардио" всъщност произвежда цялостна система за мониторинг на пациентите, която се състои от три части - хардуерно устройство, което се поставя върху тялото на човек, софтуер, който дигитализира информация от измерванията и я изпраща чрез Bluethooth на мобилна апликация, която изпраща данните в облачна платформа, където те биват следени от лекари. Устройствата на "Чек Пойнт Кардио" могат да бъдат заместител на болничната апаратура. Към тази платформа обаче трябва да те насочи лекар. Другите две платформи са ориентирани директно към пациенти.

Healee предлага онлайн прегледи при верифицирани специалисти от цялата страна. Платформата е налична за потребителите с мобилни телефони и таблети с операционни системи Android и iOS, а изтеглянето й е безплатно. Консултациите със специалист се случват посредством чат или видеоразговор на живо, а при необходимост могат да се прикачат медицинска история, лабораторни резултати, изображения (включително динамични изображения като ЯМР), аудиофайлове и други. Освен контролни прегледи специалистите в платформата могат да проследяват и резултати от изследвания. В допълнение - за пациентите е налична функционалността за електронен здравен картон, в който могат да проследяват минали и настоящи здравни състояния и симптоми, да описват лекарства и графика на приема им, да проверяват взаимодействия между медикаменти и влиянията им при алергии, както и да прилагат лабораторни резултати и изображения от образна диагностика, информацията за които впоследствие може да бъде разглеждана под формата на графики и отчети. Компанията е разработила и чатбот, базиран на изкуствен интелект, който може да насочи потребителите към подходящ специалист и да даде допълнителна информация относно описаните от тях симптоми. Впоследствие събраната информация от чатбота отново се предава на лекаря, за да му служи като отправна точка.

"Към момента над 700 лекари са регистрирани в платформата, като броят им се увеличава с повече от 10 всеки ден. В тази връзка успяваме да отговорим на повишеното пациентско търсене - специалистите растат пропор- циално с търсенето и не се стига до пренатоварване на платформата", коментира Ваня Чонева от приложението Healee. Поради неясното законодателство за издаване на електронна рецепта в България специалистите в платформата могат единствено да правят препоръки за лечение, без да издават рецепти.

Всички плащания се извършват директно в платформата, а цените зависят от нивото на спешност на пациента и езика, на който се извършва консултацията. След като пациент изпрати заявка за консултация с екип от специалисти по даден казус, той посочва периода, в който очаква отговор. Вариантите за това са два - стандартна заявка на цена 30 лева, при която времето за отговор е до 48 часа, или спешна, която струва 45 лева, а времето за отговор от специалисти е до 16 часа. Когато лекарите не успеят да отговорят на запитването в рамките на дадения срок, пациентът има опцията да удължи периода на изчакване или да възстанови цялата сума. Комуникацията с лекарите е неограничена в рамките на един казус. Платформата предлага и друг вариант на ценообразуване, при който потребителите сами посочват конкретния лекар, с когото искат да се консултират. От компанията коментираха пред "Капитал", че в този случай цената се определя от самите специалисти и е в широк диапазон - от 5 до над 150 лева, в зависимост от опита и експертизата на лекаря. Комисионата за Healee е 10% от всички прегледи, 3% от които покриват банковите такси, а останалите отиват за техническа поддръжка на платформата или нововъведения в нея.

Дигитална болница

Consento e друга платформа, която позволява писмени или телефонни консултации с лекари. Приложението управлява процесите в болниците, като дигитализира изцяло пътя на пациента. То позволява не само онлайн консултации с дежурни специалисти, но и онлайн записване за прегледи, електронно здравно досие и известия за предстоящи прегледи. Телефонната консултация с конкретен лекар (за разлика от тази с дежурен) се провежда в конкретни часове, обявени от специалиста като график за телефонни консултации. Цените започват от 10 лева и достигат 30 лева, като лекарите получават 80% от сумата. Отделно дежурният лекар получава 10 лева за обаждане, като в повечето случаи отговаря веднага или в рамките на един час. "Дори на фона на повишеното търсене на услугата от страна на пациентите не се стига до изчакване", коментира пред "Капитал" управителят на Consento Константин Траев. Освен дистанционното диагностициране от компанията предлагат и възможност за водене на пациентски дневник, до който лекарите имат достъп. В него пациентите могат да вписват оплакванията си, на база на които специалистите могат да издадат препоръки.

Телемедицината - няма я в закона

Прегледите по телефона на евентуално заразени с COVID-19 стана всекидневна практика при личните лекари през последните месеци със заповед на здравния министър. Личните лекари се осведомяваха по телефона как се чувстват пациентите и при симптоми на коронавирусна инфекция при тях се пращат линейка и лекар, който да им предпише лечение или да ги закара в болница.

В здравните закони съществуват само прегледите на пациенти на четири очи и на живо. Т.нар. телемедицина, или прегледите и диагностиката от разстояние, обаче не съществуват нормативно. Това означава, че нито са позволени и регламентирани изрично, нито пък са забранени.

"Изоставянето на този начин на оказване на медицинска помощ се забелязва особено ярко в ситуацията като сегашната, в която се налага все по-често пациентите да бъдат лекувани от разстояние. На практика не всички прегледи могат да се осъществяват от разстояние, но има платформи за изпращане на различни видове образни и лабораторни изследвания, има възможности да влезеш във видеоконтакт с лекаря. При някои специалности има практически затруднения за преглед от разстояние, да кажем, уши - нос - гърло. Недопустимо е обаче при спешни състояния да се разчита на диагностика от разстояние", коментира адвокат Мария Шаркова, специалист по медицинско право. Тя допълва още, че поставянето на диагноза от разстояние и предписването на лечение са затруднени от липсата на регламентация на електронна рецепта.