🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Учениците в частните детски градини и училища ще получават държавна издръжка

Образователното министерство най-после завърши новия закон за училищното образование

   ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

2580

общообразователни и професионални училища има в страната по данни на НСИ за 2010/ 2011 г. От тях 128 са частни.

От учебната 2013/2014 г. учениците в частните детски градини и училища ще получават издръжка от държавния бюджет. Тя ще е с размера на единния разходен стандарт, който за тази година е средно 1300 лв. в детските градини, а в училищата варира между 1200 лв. в общообразователните и 3000 лв. в тези по изкуства. По изчисления на Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) годишната издръжка за частните учебните заведения ще струва десет милиона лева от държавния бюджет. Срещу тях частните детски градини и училища ще намалят таксите си и ще могат да събират допълнителни средства само за дейности, които не са включени в стандарта (например за паралелки с по-малък брой ученици). Освен това изразходването на средствата ще бъде контролирано от общината, финансовоконтролните органи и министъра на образованието.

Издръжката за частните учебни заведения е един от новите моменти в проекта за Закон за предучилищното и училищното образование, който МОМН представи във вторник. Той се пише от началото на мандата на ГЕРБ и сега е може би последният шанс да бъде приет преди изборите догодина. Сега действащият Закон за народната просвета е в сила от 1991 г.

Законът въвежда (поне на хартия) няколко важни принципа, които отдавна трябваше да са част от българското образование - индивидуална работа с всеки ученик, по-голяма самостоятелност за училищата и създаване на ключови компетенции в децата. Предвижда се обучението да е според силните страни и интересите на всеки ученик и да се набляга на умения за личностна реализация и активна гражданска позиция. Повишаването на грамотността и на резултатите от международния тест PISA са заложени като цели в документа, както и връзката с пазара на труда. Учителите ще имат по-голяма свобода при разработването на учебните програми, макар че министерството ще продължава да определя рамката на учебните планове.

Министерството предвижда и нови подходи за управлението на дисциплината в клас. Идеята е да се обърне повече внимание на превенцията, а проблемните случаи да се решават от екип от учител, психолог, педагогически съветник и родителите.

Учителите и директорите ще минават през задължителна квалификация и атестация от комисия. Ще получават подкрепа от директор-наставник и от консултант по информационни и комуникационни технологии. Не се предвижда обаче директорите да имат мандати.

Нов момент е и Общественият съвет към всяка детска градина и училище, който трябва да участва в стратегията за развитието им и да контролира управлението. В него ще участват общината, родителите, представители на бизнеса и учениците. Общественият съвет ще може да съгласува и делегирания бюджет на учебното заведение и да следи за отчетността на разходването на средствата.

В МОМН очакват законът скоро да бъде приет от Министерския съвет и да влезе за обсъждане в Народното събрание. За да има истинска промяна обаче, образователните стандарти и учебните програми трябва да бъдат пренаписани. Това няма да се случи преди учебната 2013/ 2014 г., когато първите три випуска - децата, които тогава започват I, V и VIII клас, трябва да започнат да учат по новите програми. Промените в закона, които не се отнасят до учебното съдържание, ще влязат в сила от 2012/2013 учебна година.

Какво предвижда новият закон

- нова образователна структура: основно образование до VII клас, първи гимназиален етап от VIII до Х клас и втори от XI до XII клас

- задължителна детска градина за 4-годишните от 2016/ 2017 г.

- деца на 2-годишна възраст могат да ходят на детска градина

- качествени оценки от I до III клас

- без повтаряне на клас до IV клас

- възможност за преминаване в VI клас при една двойка и минимум 4 по останалите предмети, с индивидуално обучение през следващата година

- поетапно въвеждане на целодневно обучение до VII клас

- най-малко три учебни предмета в IX и X клас на езиковите гимназии се изучават на чужд език
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо
    • - 5
    • + 11

    не мога да повярвам още

    браво за закона

    Нередност?
  • 3
    ossikovski avatar :-|
    Мартин
    • - 2
    • + 5

    За въвеждането на целодневното до 7-ми клас и първи и втори гимназиален етап - БРАВО! Харесва ми и идеята за обществените съвети. Дано се случат нещата...

    Нередност?
  • 4
    borabora54 avatar :-P
    borabora54
    • - 8
    • + 3

    Частните ДГ и училища на държавна субсидия!? Браво! По силата на тази логика следва да очакваме субсидии да получат и частните охранители, частните превозвачи и още много други частни... тъй като и те работят в полза на обществения интерес. Още веднъж - Браво!

    Нередност?
  • 5
    tristana avatar :-|
    Tristana
    • - 3
    • + 4

    до: borabora54
    А защо не? В частните детски градини учат деца на граждани, които плаща данъци, колкото (ако не и повече) отколкото на родителите в държавните ДГ. Независимо от това, деца на подобни граждани често не са приети във държавни заведения. Независимо, че косвено ги издържат, мнозина се и се виждат принудени да плащат 2ри път за също - пълномерна такса в ЧДГ.
    Това е хилядократно предъвквана тема, предполагам, че нямате дете/деца, затова и ви е толкова весело ;)

    Нередност?
  • 6
    borabora54 avatar :-P
    borabora54
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#5] от "Tristana":

    Уважаема Тристана, имам деца и ми е весело защото въпроса е принципен, а решението - не е ясно - лобистко, палеативно.... от което вече не ми става весело. Поради изложените от вас причини предлагам и частните охранители да получават субсидия - там положението е същото - плащате данъци за полиция, която не ви пази, ergo плащате още веднъж за частни и пр. и пр. По аналогичен начин стои въпроса с маршрутките, могат и други примери да се открият...
    Та въпроса е принципен. Частното допълва Държавното, защото на последното не му стига ресурса, така ли? И тогава ясно ще се откроят глупостите творени от нашите управници - един министър започна да закрива училища, въпреки че е повече от ясно че ако училищата минат на една смяна (както е в "белите" страни) не да се закриват, а нови ще трябва да се строят. Вероятно по-нататък същото ще се получи с болниците и с много други неща... Когато не се мисли напред...

    Нередност?
  • 7
    tamusen avatar :-P
    Бил Тамусен
    • - 1

    Частни училища не би трябвало да има. Наличието им е сигнал за нисък стандарт. В Скандинавия например почти няма частни училища. Ако все пак има, то таксите им са същите като в държавните. Университет без научна работа (например AUBG) е лафка за дипломи.

    Нередност?
  • 8
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • + 2

    Едно цитатче от популярният журналист Александър Симов:

    "Логиката държавата да дава пари на частните училища яко ме кефи. По същата логика трябва да се отпускат и социални помощи на милионери и безплатен топъл обед за министри. Нима и те не са хора? Нима и те не заслужават да видят, че държава има? А пък логиката нежните икономистчета, че безплатното образование е в полза на богатите, а платеното е единствено в плюс на бедните ме кара да вия от правоверна пазарна радост :))) Защо, мама му стара, винаги се намира някой, който да защити всяка психопатщина в България с научни термини и икономически еротизъм? :)))"

    Нередност?
  • 9
    mom40 avatar :-|
    mom40

    По конституция всяко дете има право на образование. Държавата се ангажира да осигури образование на всяко българче. Средствата се заделят от бюджета "на глава от населението". От двадесет години средствата за децата, обучавани в частни училища и детски градини са заделяни от бюджета, но не са ползвани от децата. Не си ли задавате въпроса в кой джоб са отивали през всичките тези години?
    Аз лично предпочитам да знам, че ги е получило някое дете, отколкото че са присвоени някъде от някого и не са изразходвани по предназначение.
    Щом всички доброзорно плащаме данъци, здравни и пенсионни осигуровки, макар и не в еднакъв размер, то от това произтича и нашето право да се ползваме, както от правото си на безплатно мед. обслужване и пенсия, така и от правото на образование и грижи за децата си, каквито законът предвижда.. Следвайки логиката на тези, които се противопоставят на тази чудесна идея, защо да не вземем да лишим богатите от безплатни здравни услуги, че защо не и от пенсия?!

    Нередност?
  • 10
    vlado67 avatar :-|
    Vladimir Blagoev

    Здравейте
    Малко вносен опит от острова ...
    1. та защо да покрива обучението в частни градини и училища - частично с публични средства:
    - защото тези деца са част от децата и бъдещото на Б-я
    - защото бащите и майките на тези деца са данъкоплатци
    - защото ще се намалят разходите на семействата от средната класа, коята сега отива към lower
    - защото ще се увеличи конкуренцията и качеството м/у частните градини и училища, колкото до държавните се съмнявам, там където са оправни и разсъдливи, ще има приемливо
    - защото трябва да има равнопоставеност м/у частно и държавно/обществено
    - по евтино е ... за разлика от значителните капиталови разходи по подръжката и експл... на тези сгради, камо ли за ново строителство
    => в бъдеще, тези сгради, които са непотребни, вероятно ще сменят собственоста сии
    2. та как е положението от моя личн опит - детето ми ходи в най- реномираната градина, към училище което е до 16 години и около 1000 ученика - прогимназиално (ако не бъркам) в град с около 200хил. жители, на 300 години е и приича на Хари Потър' скуул - принципа на хубавата градина или училище - обичайно се намира в хубавата и спокойната част и квартал на града, където оценките на някой къщи надхвърлат 3 млн. паунда, както и попълването на листата за прием е по териториален принцип
    - градината е обичайно частна - годишно ни струва около 4 600 паунда като - от общината ни дофинансира с около 1700 паунда а ние с 3000, също така ако поискаш - общината е задължена да ти намери и предоставя учител говорещ езика на детето - ние имаме български учител - един преди обед в седмицата, за навлизане и преход на детето с английския, да българка детски педагог , имаме късмет тук, също тя посещава и други българчета
    - другата година детето ми е прието на училище (виж по горе) - тук се започва училище от 4- 5 годишни, след като му се прави изпит - е елементарен разбира се, но моя син за три месеца в градината, успя бая да се разлая на английски - тук приема е за всички нетериториален - като годишната сума е вече 8600 паунда и се разпредела за плащане на трисеместер. Помощи вече не се полагат, може ако не ти стигат да искаш помощ от държавата, с което много българи, поляци и тн. и тн. спекулират, както и най вече самите англичани, тук има вече такава професия и то наследствена живот на помощи и държавно жилище - абе социализъм не капитализъм
    - след всяка година има изпити, ако не се издържат ... сорри за това мяасто листата е дълга ...
    - след 1-ва и 2-ра година, сумата отива на 12 500
    => не всеки може да влезе в това училище , силна ценова бариера, държавата косвено подпомага по будните родители и деца, но не и пряко .... идеята е да няма много вожд и малко индианец, а и също така бедните са и си остават невежи, само по будните отиват нагоре
    .... след това образование, колеж и институт - таткото и майката са се изтупали с 200 к паунда, но дететто ако е кадърно ще ги върне за 3-5 години като работи ...
    Та айййде със здраве ... кой разбрал, разбрал, който не ... по добре не си чешете пръстите с клавиатурата ...

    Нередност?
Нов коментар