🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ново платно на "Струма" през Кресна ще има най-рано 2025 г.

Засега е сигурно еврофинансиране от 500 млн. лв., останалите над 700 млн. лв. може да са от българския бюджет

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Сигурно е: магистрала "Струма" няма да мине през Кресненското дефиле преди 2025 г., а над половината от сметката може да се плати от българския данъкоплатец.

Това става ясно от искането на България до Европейската комисия (ЕК). На 9 август Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подала апликационната форма, в която кандидатства за 267.6 млн. евро, или 523 млн. лв., по оперативна програма "Транспорт". "Капитал" видя документа, като Министерството на транспорта и пътната агенция потвърдиха, че това е реалната сума. Срокът, в който ЕК трябва да отговори на апликационната форма, е три месеца.

Два дни преди АПИ да подаде формата, на 7 август, Министерският съвет (МС) взе решение и "пое ангажимент" да отпусне до 741 млн. лв. за "Струма". България кандидатства само за част от парите по оперативната програма, тъй като до края на 2023 г. ще може да се завърши само част от лот 3.2. Това е срокът, в който трябва да бъдат завършени проектите в настоящия програмен период 2014-2020 г. Със своето решение МС пое ангажимент, че ще плати от държавния бюджет дострояването на "Струма", ако няма еврофинансиране занапред.

Общата стойност на двете поръчки за проектиране и строителство на източното платно в посока София, които в момента са в ход, е над 1.05 млрд. лв. с ДДС, като това не включва други разходи като отчуждения, строителен надзор и т.н. Сумата от над милиард обаче вероятно поне леко ще се понижи, тъй като цената е критерий в търга, съответно строителните компании ще подадат оферти с по-ниски стойности, за да се състезават.

Цялата отсечка между Крупник и Кресна, включително и реконструкцията на път Е-79, който правителството иска да ползва в посока София, трябва да е готова до края на 2025 г., твърди Министерството на транспорта в отговори до "Капитал".

Откъде ще дойдат останалите пари

От АПИ уточниха, че финансовият ангажимент, който МС пое през август, е съответно за 661 млн. лв. за довършване на работи по пътя, който ще се строи на изток от дефилето, след 2023 г., както и още 80 млн. лв. за реконструкцията на съществуващия път Е-79.

Така държавата подсигурявала бъдещето на "Струма". Все още не е ясно дали през следващия програмен период ЕК ще осигури финансиране. "Към настоящия момент все още няма приети официални документи от ЕК, с които да се регламентира начинът за кандидатстване за следващия програмен период 2021-2027 г. Намеренията са през следващия програмен период да се кандидатства за европейско финансиране за останалата част от стойността за завършване на лот 3.2 от АМ "Струма", отговориха от АПИ на въпросите на "Капитал".

Същевременно още не е ясно какви преговори са водени за цялото финансиране на останалата част от магистралата за 1 млрд. лв. и дали България няма да се наложи да връща европейски средства, които са инвестирани досега. Причината: тя няма да е готова до 2023 г. Вече е сигурно, че този срок няма да се спази, но не е ясно дали ЕК и България са се договорили да се раздели финансирането и последната част от "Струма" все пак да премине към следващия период.

Защо се забавихме

Проектирането и строителството на трасе в посока Кулата, което се намира източно от дефилето, е разделено в две обществени поръчки. Те бяха обявени съответно на 30 и 31 август 2018 г. Офертите бяха отворени през февруари 2019 г. В петък ще се отварят ценови оферти в единия търг. "По план работата на комисиите трябва да приключи в следващите месеци и до края на 2019 г. да бъдат подписани договорите за проектиране и строителство и за консултантски услуги", съобщиха от пътната агенция за "Капитал".

АПИ казаха, че няма връзка между забавянето в прегледа на офертите по двете обществени поръчки с кандидатстването и преговорите за финансиране на проекта. Въпреки това работата по офертите продължава доста дълго. За сравнение, оценителните комисии в агенцията избраха изпълнители на търгове за северната част на път Е-79 при Видин в рамките на по-малко от три месеца. Там става дума за по-малко кандидати и по-лесно строителство, но все пак разликата е огромна.

Трябва ли цялото движение да е извън дефилето

В момента планът е съществуващият път Е-79 да е частта от магистралата, която се ползва в посока Кулата. Той минава през Кресненското дефиле, където се нанасят сериозни вреди на биоразнообразието, стана ясно от изследване на учени през лятото.

Според природозащитната коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" "Струма" трябва да бъде изнесена на изток - където предстои да се строи само едното платно, посока София.

"Безспорно е, че пътят Е-79 представлява най-съществения натиск за тези "Натура 2000" зони, тъй като интензивният трафик причинява висока смъртност за европейските защитените видове и влошава състоянието на "Натура 2000" зоните. В допълнение, от съществена важност е изграждането на лот 3.2 на автомагистрала "Струма" да избегне всякакво бъдещо увреждане или сътресения на защитените хабитати и видове", пише в свое писмо до коалицията Кармену Вела, евромисар по околната среда. То е отговор на допълненията на жалбите на природозащитниците. Според екоорганизациите има реален риск от наказателна процедура срещу България, ако не се предвидят сериозни мерки за опазването на местностите в "Натура 2000", в които попада и пътят Е-79.

ЕК няколко пъти вече предупреждава България, че не е определила териториите по "Натура 2000" и какви мерки предвижда за тях.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • + 5

    Мислиха, сметаха, накрая родиха един нелеп скоростен път, който 1. ще се плати от бюджета, 2. ще се забави, 3. ще е с ниска максимална скорост, 4. в едната посока ще е през защитена зона в Дефилето, 5. в другата ще е с голема денивелация, наклон и обледени участъци зимата, 6. нема да има алтернативен път. Браво!

    Да спират тая глупост докато още не е късно и да търсят нови варианти с 4-5 по-къси тунела през Дефилето и запазване на стария път като алтернативен. Или в краен случай качване и на двете платна в Пирин, но като пълноценна магистрала с аварийни ленти и пр., а не тая недомислица.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 4

    Няма никаква логика ЕС да иска от нас да връщаме средства. Първо - страната ни има много по-големи прегрешения. Второ - забавянето е поради форсмажорни обстоятелства. Трето - ЕС не би си играла на пазач за спазването на сроковете за изпълнение. Не и при случаи, в които няма разумно обяснение за забавянето.

    Не ви прави чест, че от години говорите как ще връщаме пари. Под всяка статия казвах, че това няма да стане. Сега вече е почти сигурно че съм бил прав.

    Нередност?
  • 3
    chichi01 avatar :-@
    Чичи (Ice Man's fan)
    • - 1
    • + 2

    Каквото и както и да е финансирането, този срок от 6 години за този участък е разочароващо дълъг! Естествено и браво на правителството, че е осигурило подкрепящо финансиране! Никой, особено тук в Икономедия, не говори обаче кой е истинският виновник за недовършената Струма! Помните ли онези десетки билбордове по време на олимпиадата в Атина, информиращи ни, че ще ходим до там по магистрала всеки момент? Знаете ли кога беще това??? Знаете ли колко години финансирането си стоеше без никой да сложи камък върху камък??
    Аз не мога да чакам и 6 месеца, камо ли 6 години от днес нататък, за да се построят тези 20-тина километра!!!

    Нередност?
  • 4
    ayn26598901 avatar :-|
    RadiMiles
    • + 1

    Парите за финансиране са много и може да се уреди по-стегнат режим на работа, за тея 6г до 2025 колко още произшествия могат да се случат..

    Нередност?
  • 5
    ueh1468445233501469 avatar :-|
    Петър Янаков

    Ако дадете поръчката на китайците, магистралата ще е готова за година, убеден съм в това на 100 %

    Нередност?
Нов коментар