Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра

Все още не е ясно откъде и кога ще дойде финансирането - 11 млн. лв., за целия участък от бул. "България" до ул. "Луи Айер"

Ремонтът на булеварда се отлага от години, а трафикът в района вече е изключително натоварен
Ремонтът на булеварда се отлага от години, а трафикът в района вече е изключително натоварен
Ремонтът на булеварда се отлага от години, а трафикът в района вече е изключително натоварен    ©  Цветелина Белутова
Ремонтът на булеварда се отлага от години, а трафикът в района вече е изключително натоварен    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изключително шумно откъм публичност, но безкрайно скромно откъм строителство. Така може да се определи започващото днес разширение на бул. "Тодор Каблешков" в София. На практика след години чакане Столичната община успя да подготви и възложи проект само за дългия около 1 км участък от бул. "България" до ул. "Луи Айер". Сега обаче няма да се работи върху цялото трасе, а само по участък от едва 350 метра - от Bulgaria Mall до ул. "Боянски водопад". Кога ще се продължи нататък не е ясно.

Изпълнителят е "Трейс груп холд", като договорът е на стойност над 11 млн. лв. с ДДС, но от общината не казват със сигурност дали са осигурени всички тези средства. В бюджета на столицата за 2020 г. за реконструкцията на "Каблешков" има отделени само 1 млн. лв. Възможно е останалите да бъдат набавени чрез заем, за какъвто кметът Йорданка Фандъкова обяви, че се обмисля, в интервю за "24 часа" от началото на седмицата.

Отново за неясното бъдеще остава ключовият пробив на бул. "Каблешков" през бул. "Черни връх" до бул. "Симеоновско шосе", с което да се изпълни основният замисъл за вътрешноградска рингова магистрала с трамвай и велоалея. Нелепото в случая е, че този проект бе включван като приоритетен в капиталовите програми на София за 2007-а, 2008-а и 2009-а, но през 2010-а, изглежда, местните власти (тогава кмет пак беше Фандъкова) го оставиха на заден план. Формалното обяснение е, че се водят отчуждителни процедури за терените, но е факт също така, че за повече от десетилетие няма особен напредък в тази посока.

Проектът с няколко неизвестни

Според договора с "Трейс" сега ще се изгради изцяло ново южно платно (северното в момента е налично), две еднопосочни велоалеи, тротоари и ще се подготви трасето за бъдещия трамвай, който да даде възможност за връзка от бул. "Овча купел" до метростанция "Св. Климент Охридски", като се обмисля продължаване до "Слатина". Интересното е, че всички участници в движението ще са на различни нива като височина за по-голяма сигурност, обясни главният архитект Здравко Здравков. "Мислят се и начини за създаване на една бус лента, която би могла да бъде и споделена, но това са неща, които ще бъдат разглеждани, след като се разработи проектното решение за трамвайното трасе", заяви главният архитект.

Участъка до ул. "Боянски водопад" (350 метра) трябва да бъде завършен през август. А вероятно с това ще приключат и дейностите за тази година, което означава, че за шофьорите и трафика реален ефект няма да има.

По думите на кмета Фандъкова извършените в този участък отчуждения са били на стойност 11 млн. лв., колкото и струва самият ремонт. Такива и в момента се извършват по следващите части на булеварда, като общо за двата предстоящи участъка от "Луи Айер" до "Черни връх" и оттам до "Симеоновско шосе" трябва да бъдат изкупени 50 хил. кв.м.

"С разширението на този участък работим много усилено за осигуряване работата на следващия. Моята цел в момента е да се отчуждава активно. Става дума за общо 116 имота, 34 от тях вече са платени - дали сме 3 млн. лв. до този момент. Ако собствениците обаче не са съгласни, се водят процедури в съда и това води до забавяне", обясни Фандъкова.

Кашпи изненада

На този фон се оказа, че проектът за ремонта е бил преработван в последния момент, тъй като се открил топлопровод под част от бъдещето трасе. Всъщност "откритието" по всяка вероятност представлява изградената през 2019 г. от "Топлофикация София" връзка на парното към кв. "Манастирски ливади-изток". Заради това обаче е възможно в едната част на булеварда да се появят кашпи с храсти, вместо да бъдат засадени обещаните дървета.

"След като разберем действителното му разположение, ще преценим дали в този участък от 200 м би могло да се направят дървета в гнезда, или ще търсим техническо решение за разполагане в кашпи, но това ще бъде решено по време на самото изпълнение", заяви главният архитект Здравко Здравков в петък. Само преди две седмици същата тази информация беше представена като невярна от пресцентъра на оглавяваното от Здравков Направление "Архитектура и градоустройство", след като "Капитал" изпрати запитване по повод публикации по темата в социалните мрежи. През февруари при едно от обсъжданията на проекта в общината стана ясно, че заради реконструкцията ще бъдат отсечени 74 дървета.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean
    • - 2

    Нищо не вършат тия общиняри по пътищата на София. Още не могат да преасфалтират бул.България - до кв.Бояна. Днес при Георги Любенов в БНТ - зам кмета по транспорта се оплаква, че му паднали приходите с 25 млн.лв за градския транспорт и защо нямало 2 месеца синя зона. Големи загуби. Загубите са от двойно по-високите цени, на които се възлагат поръчките.
    А какво ще правим с вътрешно-кварталните улици ? Дупка до дупка, а какво правим в северните райони. А какво правим в Манастирски ливади - има блокове, до които няма изобщо път ?
    Иначе сме първи за Бус лентите, за вело-алеите и всиякакви всевъзможни глупости ...

    Нередност?
  • 2
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Ето линк с малко по-подробна информация: https://gradat.bg/infrastruktura/treys-grup-hold-zapochva-razshirenieto-na-bul-todor-kableshkov

    Нередност?
  • 3
    orchis avatar :-|
    orchis

    Пародия.

    Нередност?
  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 1

    "Идеята е благодарение на вътрешните рингове и довършването на Околовръстния път да се намали трафикът в града"
    И как ще намалее трафикът като правим нови рингове? Те водят до по-голям трафик, не по-малък.
    Като няма ринг, а има Луи Айер, тясна квартална улица с 2 ленти, никой няма и да си помисли да мине оттам с кола. Ще търси вариант с метро, тролей, или хич да не ходи. Ако има голям, нов, широк ринг обаче - защо да не запали колата и да тръгне с нея?
    Отделно дето и сега на светофара на Каблешков и България в посока Луи Айер се чака по 15 мин. Лентите са 2, но едната е за ляв завой и за направо е само 1, на която пуска зелено 20 сек. и след това 3 мин. червено. А ако тръгне половин Овча Купел за Мол Парадайз с кола оттам по новия ринг?

    Нередност?
Нов коментар