🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кристоф Льоклерк, EurActiv: Вълна от консолидация в медийния сектор ще промени играта

Разговор с основателя на новинарската мрежа за сливането с Mediahuis и европейските регулации в медийния сектор

В днешните условия медиите трябва или да си сътрудничат много повече, или да се консолидират, за предпочитане трансгранично, смята Кристоф Льоклерк, основател на EurActiv
В днешните условия медиите трябва или да си сътрудничат много повече, или да се консолидират, за предпочитане трансгранично, смята Кристоф Льоклерк, основател на EurActiv
В днешните условия медиите трябва или да си сътрудничат много повече, или да се консолидират, за предпочитане трансгранично, смята Кристоф Льоклерк, основател на EurActiv    ©  EURACTIV
В днешните условия медиите трябва или да си сътрудничат много повече, или да се консолидират, за предпочитане трансгранично, смята Кристоф Льоклерк, основател на EurActiv    ©  EURACTIV
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Кристоф Льоклерк е френски медиен предприемач, основател на EURACTIV Media Network и председател на мозъчния тръст Europe's MediaLab. След като стартира EURACTIV през 1999 г. и го управлява в продължение на 10 години, Льоклерк се фокусира върху задълбочаването на мрежата и външните контакти. През май 2023 г. заедно с останалите акционери продават изданието на друга белгийска компания - Mediahuis. "След като интернет и социалните медии предизвикаха национална медийна концентрация, изкуственият интелект изисква трансгранично сътрудничество, улеснено от новите политики на ЕС. Интегрирането на общоевропейската мрежа на EURACTIV с групата Mediahuis, която оперира в пет държави, може да бъде решението", пише той в обявлението. С него разговаряме за европейските медийни регулации и бъдещето на сектора.

Как взехте решението EURACTIV да се присъедини към групата на Mediahuis?

Голямата картина е, че според мен се нуждаем от трансгранична медийна консолидация, това работи за плурализма, укрепва различни медийни брандове в страните. Когато медийната концентрация е национална, тя има отрицателно социално въздействие.

Другата причина е лична. Ще продължа да съм в консултативния съвет на EURACTIV, но е добре да развивам свежи идеи и да инвестирам енергия в синергии. Ето защо го правя сега.

Защо избрахте Mediahuis group?

Искахме група, която е проевропейска и базирана на континента (не в Обединеното кралство). Също така група, която ползва повече езици и оперира в различни страни. Точно това прави Mediahuis group и има визия за европейско разширяване.

Смятате ли, че сделката ще бъде успешна за EurActiv?

Изборът ни на партньор беше до голяма степен свързан със стратегия и ценности. Не знам това да е било водещото при други сливания на медии, но определено важеше с пълна сила при нас.

Как изглежда медийният сектор в Брюксел в момента?

Когато говорите за медийната среда в Брюксел, вероятно имате предвид европейските специализирани медии. Всъщност в "европейския балон" наблюдаваме същото, което и на национално ниво, а именно концентрация. Медиите изчезват, например European voice, който бе купен от Politico, после изчезна. Други се борят да останат, но е трудно. Вярвам, че сътрудничеството между специализираните медии и националните масови медии трябва да бъде много по-силно, отколкото е днес, предоставяйки на широката общественост новини от ЕС.

Каква е ролята на изкуствения интелект (AI) в сектора?

Изкуственият интелект е свързан с медийната икономика. Доскоро бяхме индустрия с променливи разходи. Имаше много хора на свободна практика, печат и огромни разходи за разпространение. Сега имаме индустрия с фиксирани разходи и три основни стълба - опитни хора, технологии и маркетинговата иновация. По-добре би било да разпределите тези фиксирани разходи върху по-голям мащаб. Съдържанието невинаги се разпространява добре през границите. Но технологията го прави: тя е езиково неутрална. Маркетинг иновацията също. Ето защо предвиждам голямо увеличение на трансгранично сътрудничество чрез различни субекти, или трансгранични консолидации. Сделката Mediahuis/EURACTIV е един пример за последното. Предстои вълна на консолидация, която ще промени играта.

За мен изкуственият интелект е също толкова важен, колкото беше и интернет досега. Някои медии се опитаха да го пренебрегнат, но тези, които се научиха да го използват оптимално като средство за подпомагане на журналистиката, пожънаха успехи. Вероятно това интервю не може да бъде направено от AI машина! Но мониторингът на европейското законодателство, което е част от ролята на EURACTIV, може би ще трябва да бъде поддържан от AI.

В този контекст какво мислите за последното законодателство, от Брюксел - Закона за цифровия пазар, Европейския регламент за медийната свобода, какъв ще е ефектът от тях?

Има редица законодателни актове и бих добавил един към Вашия списък и закона за изкуствения интелект, който е в процес на финализиране. Много хора смятат, че ЕС твърде много опитва да регулира сектора. Не мисля така, защото това спестява несъвместимо национално законодателство, което няма да е толкова добре проучено и вероятно ще бъде по-политически мотивирано и т.н. Така че европейската намеса в този случай е правилна. Критиките, че регулираме повече от САЩ, също са неоснователни, защото подобни аргументи бяха използвани и срещу законодателството за защита на данните (GDPR) в миналото, а сега ние поставяме световни стандарти с него. Надявам се, че ще бъде същото и с AI, че ЕС ще бъде отворен, гъвкав по отношение на изкуствения интелект, но с ограничения, които запазват неприкосновеността на личния живот на хората, устойчивостта на нашите информационни пространства и т.н.

Колкото до регламента за свободата на медиите, все още предстоят важни дебати, но проблемите ги има и трябва да бъдат адресирани. Основното ми съжаление е, че процесът е много бавен. По-голямата част от това законодателство бе инициирана в началото на мандата преди четири години, а перспективата е, че не всичко ще бъде финализирано преди следващите европейски избори и със сигурност не всичко ще бъде изпълнено. Така че трябва да ускорим темпото. Това е основното ми послание.

Смятате ли, че това законодателство ще помогне за медийната консолидация или фокусът ще бъде върху предотвратяване на медийна концентрация?

Традиционно целта на европейските правила е именно да предотвратят прекомерната концентрация. Така че много хора се противопоставят на конкуренцията и плурализма, от една страна, и концентрацията в икономиката, от друга. Всъщност мисля, че всичко това е съвместимо, дори взаимно полезно при определени условия. Проектопредложението на ЕС за свободата на медиите се отнася положително към консолидацията, особено трансграничната, защото трябва да гледаме общата картина.

Информационното пространство днес не е доминирано от медиите: то е доминирано от социалните мрежи и медийните платформи. По-голямата част от парите за реклама и част от абонаментите започват да отиват при тях. Медийният сектор се превръща в миноритарен играч в този глобален информационен пазар. Ние сме армия от джуджета, изправени пред олигопол от гиганти. Медиите трябва или да си сътрудничат много повече, или да се консолидират, за предпочитане трансгранично. Имаме нужда от европейски медийни шампиони.

Хората разбират, че медийната консолидация се случва така или иначе, така че нека вземем инициативата и да се опитаме да я оформим. Има и дебат, първоначално във Франция, но сега в много страни, включително Германия, за "стратегическа автономия". А стратегическата автономия е не само за батерии за електрически автомобили или оръжия в помощ на Украйна, става въпрос и за медийния пейзаж. И ако не помогнем на нашите медии да се консолидират, те или ще умрат, или ще бъдат превзети и ще попаднат в неподходящи ръце. Грешните ръце може да са чужди актьори. Може да са и олигарси. И много добре знаеш за какво говоря.

Бихте ли ми казали как европейската MediaLab ще помогне за предотвратяването на това?

Нашият фокус е върху здравето на медийния сектор. Смятаме, че икономиката и медийните иновации са много важни за свободата на медиите. Това е нашият фокус. Сега сме в третото издание на програмата, наречена Stars4Media. Беше инициирано като пилотен проект на Европейския парламент и сега е лицето на Програмата за партньорство в журналистиката на ЕК. Вече сме помогнали на 100 медийни компании да изградят трансгранични сътрудничества и възнамеряваме да продължим. Разработихме и Stars4Media-FACTCHECKING в Централна и Източна Европа. Имаме партньори в Словакия, Полша и България, които помагат на медийни компании в Украйна и Беларус. Също така кандидатстваме за финансиране на нова медийна програма, наречена Stars4Media-TRUiST, който е за индикатори за доверие, които влияят върху алгоритмите на GAFA, социалните медийни платформи. Вместо да се изкушавате да цензурирате дезинформация, по-добре насърчавайте качествено съдържание.

Интервюто взе Моника Върбанова