🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЕК: Дунав не влиза в Шенгенското споразумение, фериботите ще минават граничен контрол

Пред "Капитал" от Брюксел обясниха обаче, че пътниците, пристигащи или отплаващи от морския бряг на България и Румъния, няма да бъдат проверявани

Водният Шенген няма да обхваща Дунав, но по море ще се плава свободно до други шенгенски държави
Водният Шенген няма да обхваща Дунав, но по море ще се плава свободно до други шенгенски държави
Водният Шенген няма да обхваща Дунав, но по море ще се плава свободно до други шенгенски държави    ©  Надежда Чипева
Водният Шенген няма да обхваща Дунав, но по море ще се плава свободно до други шенгенски държави    ©  Надежда Чипева

След като в края на 2023 г. държавите членки се споразумяха за включване на България и Румъния в шенгенското пространство по въздух и вода от края на март 2024 г., останаха много неизяснени въпроси. Един от тях е влиза ли река Дунав в тази договорка и може ли например кораб от Русе да стигне до Виена без граничен контрол. Отговорът на Европейската комисия за "Капитал" е: не. Това няма да важи дори за преминаването на реката от България към Румъния.

"Пътниците и екипажите, пристигащи от България за Румъния по река Дунав, ще продължат да бъдат обект на граничен контрол, тъй като общите сухопътни граници включват речни граници. Следователно проверките ще продължат да се извършват, докато Съветът вземе решение за премахване на контрола по тези граници", коментира Анита Хайпер, говорител на ЕК за вътрешните работи.

След началото на 2024 г. трафикът между България и Румъния бе още затруднен от тристранно споразумение с Австрия, което включва пет допълнителни условия, сред които и "засилване на граничния контрол" между двете държави, както и между Румъния и Унгария.

Какво се случва с корабите през Босфора?

През седмицата излязоха и допълнителни твърдения, че пътници и товари ще трябва да бъдат проверявани при преминаване през проливите Босфор и Дарданели, т.е. единственото свободно пътуване по море ще бъде между България и Румъния, което в крайна сметка обезсмисля ползите от "водния Шенген". Но това не се потвърждава ясно от ЕК.

Пътниците и екипажът, пристигащи от България в Румъния (или обратно) на кораб, идващ от която и да е друга страна от Шенген, ще се считат за вътрешношенгенски морски транспорт. Следователно те няма да бъдат обект на граничен контрол от 31 март 2024 г.

Анита Хайпер
Анита Хайпер

говорител на ЕК за вътрешните работи и миграция

По този начин тя отговори на въпроса ни дали допълнителни проверки на проливите ще бъдат необходими.

Говорителката на ЕК допълва, че ползите от "въздушния Шенген" също ще са налице и на "пътници и екипаж, пътуващи със самолет от Букурещ до Виена, вече няма да се извършват гранични проверки на летищата на заминаване и пристигане. Контролът по въздушните граници ще бъде премахнат със същата дата".

Колкото до въпроса дали скоро ще можем да подновим преговорите и за сухопътен Шенген и дали ЕК има лостове над Австрия да забързаме въпроса (въпреки предизборната усложнена обстановка): "За момента решението за премахване на контрола по сухопътните граници на Румъния и България не е взето от Съвета. Затова хората ще продължат да бъдат обект на системни проверки - докато Съветът не вземе единодушно решение по този въпрос", коментира още Хайпер.

Все още няма коментари
Нов коментар