НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Как работи такса "задръстване" и може ли да се въведе с нискоемисионните зони в София

Мярката може да се насочи към най-натоварените места и да работи без значение от екологичната група на автомобилите, което я прави по-ефективна за разтоварване на трафика

Самата такса да се променя спрямо деня и часа, което да отразява сериозността на трафик положението
Самата такса да се променя спрямо деня и часа, което да отразява сериозността на трафик положението
Самата такса да се променя спрямо деня и часа, което да отразява сериозността на трафик положението    ©  Надежда Чипева
Самата такса да се променя спрямо деня и часа, което да отразява сериозността на трафик положението    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този ноември Столичната общината изненадващо реши да проучи възможността за въвеждане такса "задръстване", като обяви и тематична обществена поръчка. Засега три адвокатски кантори са кандидатствали да предложат правен механизъм и да проучат как работи тя в други градове - срещу близо 70 хил. лв. На практика това е такса, която се налага на всички автомобили за преминаване през невралгични зони с големи задръствания в града, като размерът на таксата често зависи от деня, часа и натоварването.

Според експерти идеята е добра новина - подобна мярка е в сила в редица европейски градове и стига приложението ѝ в София да бъде адаптирано добре, тя може да даде добри резултати, като се комбинира и с въвеждането на т.нар. нискоемисионни зони (НЕЗ) - този четвъртък общинският съвет окончателно прие ограниченията за най-замърсяващите автомобили. На практика ресурсите, които ще се ползват за наблюдение и регулиране на преминаващите през нискоемисионните зони, биха били същите и за потенциалните зони с въведена такса за преминаване. Това включва инсталираните камери за преброяване на трафика на ринговете и няколко кръстовища - стига да имат подходящ софтуер.

Как работи такса "задръстване"?

Активно за въвеждането на такса "задръстване" говорят от гражданската организация "Екипът на София". Според тях зоната с такса за преминаване би могла да бъде насочена към местата с най-тежък трафик и така те да се разтоварят. Тази такса би била за всички превозни средства, преминаващи през тези зони - без значение от екологичната група на даден автомобил, както е при нискоемисионните зони.

Друга разлика е, че такса "задръстване" може да работи не като статична, а като динамична мярка. "Това означава самата такса да се променя спрямо деня и часа, което да отразява сериозността на трафик положението. Когато е час пик - да е по-скъпо преминаването през зоната, когато не е - да е по-евтино", обяснява за "Капитал" Калоян Карамитов от "Екипът на София". Той отбелязва, че поръчката на общината включва изпълнителят да предложи и механизми за таксуване, които липсваха за вече заявената нискоемисионна зона и могат да бъдат приложени и за нея.

Какъв е опитът на други страни

За да е ясно как работи такса задръстване, Карамитов е изследвал приложението ѝ в други градове.

Лондон е един от първите градове в света, който въвежда такава зона още през 2003 г. Там целият процес е съпътстван от широка медийна кампания месеци преди въвеждането на таксата, която разяснява ползите от тази зона и начина й на работа.

Към днешна дата зоната работи всеки работен ден от 7:00 до 18:00, а в празнични и почивни дни - от 12:00 до 18:00. Таксата е 15 лири, ако се плати предварително, и 17.50, ако е платена до 3 дни след пътуването. При неплащане шофьорите дължат 80 лири глоба в рамките на 14 дни, която расте на 160 до 28 дни и на 240, ако все още не е платена. В Лондон оперира и нискоемисионна зона, която е с по-широк обхват и е насочена към по-замърсяващите автомобили. При нея таксата е 12.50 лири на ден и е в сила 24/7 целогодишно.

Преминаващите автомобили се следят чрез камери, които разпознават номерата на автомобилите. На сайта на "Транспорт за Лондон" е предоставена възможност за проверка чрез въвеждане на регистрационния номер дали даден автомобил ще дължи такса.

Осло също комбинира нискоемисионни зони и такса задръстване. Териториалният обхват включва няколко концентрични зони, най-централната е най-рестриктивна и скъпа. Таксата се определя както от зоната на преминаване, така и от използваното гориво на автомобила и времето на деня, в което се пътува.

В добавка с нискоемисионните зони

Драгомира Раева от екип "Въздух" на екологичното сдружение "За Земята" също казва, че въвеждането на такса "задръстване" е мярка, която трябва да се разглежда редом с въвеждането и на зоните с ниски емисии и на теория може да е ефективна. "Но тук отново опираме до изложените досега проблеми. Подобно решение трябва да е базирано на конкретни анализи и изчисления за ефекта от мярката", казва тя.

По време на обсъждането на доклада за нискоемисионни зони в общинския съвет независимият съветник Борис Бонев също коментира, че според него такса "задръстване" би била по-добре работещ механизъм в София.

Докладът, чиято разработка е поръчала общината, би трябвало да разгледа подробно модели и варианти за въвеждането ѝ в София. Дали това ще се случи наистина и кога, зависи единствено от желанието на общината.

Предвид предстоящите местни избори едва ли управляващите ще решат да задвижат мярката догодина, което отново отвежда решението към следващата администрация. Тя ще има и важната задача да поеме и въвеждането на нискоемисионните зони.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 1

    Хех, то само за тая такса не са се сетили от Общината.
    Едно време османците са взимали и диш-хакъ(който иска да провери в мрежата за какво), нищо чудно общинарите да я върнат!...
    ДВЕПМ!

    Нередност?
Нов коментар