Без софтуер, без глоби и само за три месеца: нискоемисионните зони в София влизат в сила

Засега ще има гратисен период за най-замърсяващите коли, които влизат в централната зона на града. Ограничението не важи за живеещите там.

През последните четири години броят на колите в София стига точка на насищане - близо до 1 млн.
През последните четири години броят на колите в София стига точка на насищане - близо до 1 млн.
През последните четири години броят на колите в София стига точка на насищане - близо до 1 млн.    ©  Цветелина Белутова
През последните четири години броят на колите в София стига точка на насищане - близо до 1 млн.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От 1 декември за три месеца влиза в сила ограничението за влизане на най-замърсяващите коли в центъра на София
  • Засега общината няма да санкционира, докато гражданите свикнат. Още не е готов и софтуерът, който ще налага автоматично глобите.
  • Камерите ще следят по регистрационните номера на колите и ще си "говорят" със системата на МВР за екокатегориите, тъй като общината не разполага с четци за екостикерите.

Зимата в София се усеща не само по хлъзгавите тротоари, но и по обичайния мирис на бръмчащи двигатели в задръстванията сутрин и вечер. Този път би трябвало да е малко по-различно: от 1 декември започват да действат нискоемисионните зони (НЕЗ) в столицата, които ще ограничават влизането на най-замърсяващите коли в центъра. Това беше решено преди близо година, но и към момента София трудно може да се нарече готова. Кметът на София Васил Терзиев обяви, че ще има "гратисен период" и още няма да се налагат глоби за нарушителите. Това е отчасти разбираемо: все пак става дума за непопулярна мярка, с която е нужно време хората да свикнат и е нужна добра комуникационна кампания.

От друга страна, вероятно общината си дава и време да се подготви технически за автоматизацията на процеса, което още не е факт. А заради хаоса с екостикерите и променящата се позиция на различните правителства дали да ги има, или не, контролът реално ще се извършва чрез регистрационните номера на колите, което е по-несигурният, макар по-евтин вариант.

Най-замърсяващите за начало

Въвеждането на нискоемисионните зони, които ще ограничават влизането на най-замърсяващите коли в центъра на града, ще е първата сериозна стъпка към решение на проблема с трафика и замърсяването в София и по принцип е добра новина. Според анализи икономиката на София губи милиард годишно заради мръсния въздух, а 60% от работещите в столицата обмислят да се преместят заради това. (Виж повече за ефектите от НЕЗ в текста тук.)

Забраната ще важи за най-замърсяващите автомобили, които не е задължително да са стари - всичко зависи от измерванията по време на годишните технически прегледи, след които от няколко години насам се поставя екостикер с екокатегория. Доколко измерването в пунктовете е фиктивно е отделен въпрос, но поне на теория би трябвало в центъра да не могат да влизат коли с катализатор например.

Ограничават се автомобилите от I екогрупа, което включва коли на бензин с първа регистрация преди 1996 г., без еврокатегория или с EURO 1 и 2, както и коли на дизел с дата на първа регистрация преди 2002 г., стигащи и до стандарт EURO 3. Идеята е през годините рестрикциите да обхващат все по-висока екологична група (виж илюстрацията).

Забраната няма да важи за автомобилите на граждани, чиято адресна регистрация е в рамките на улиците, включени в нискоемисионната зона.

От тази година ограничението ще е за преминаване в по-малкия ринг между булевардите "Васил Левски"- "Патриарх Евтимий"- "Ген. Скобелев"- ул. "Опълченска"- "Сливница" до Сточна гара.

Решението да се въведе етапност, както и въобще да се въведе нискоемисионна зона в София, беше взето през декември 2022 г. и беше належащо, защото общината загуби и дела във връзка с чистотата на въздуха. Предложението дойде от съветници от ГЕРБ в общинския съвет.

"Нискоемисионните зони са необходима мярка срещу мръсния въздух, която се прилага в цяла Европа. При разработването на параметрите за София работиха учени - екологичен научен съвет към зам.-кмета по екология, съставен от преподаватели от три университета. Сега, ако питате еколозите, това е твърде мека мярка. Ако питате някои от гражданите, е твърде ограничителна. Работата на адекватния управленец обаче е да вземе това решение, което е държавническо и защитава в най-голяма степен обществения интерес - този най-голямата група от хора, а това сме всички софиянци, които дишаме този въздух. За три месеца ограничаваме движението на най-замърсяващите автомобили, които са доказано опасни за чистотата на въздуха за сметка на здравето на милион и половина граждани", коментира за "Капитал" общинският съветник Георги Георгиев от ГЕРБ, който беше председател на Столичния общински съвет през миналия мандат.

Той подчертава, че в края на 2022 г. е успял да убеди групата на "Демократична България" в общинския съвет да подкрепи предложението след редица срещи и три поредни заседания на съвета. Тогава "за" гласува още Борис Бонев, а "против" бяха от групата на "Патриотите", на която иначе се крепеше мнозинството на ГЕРБ, както и БСП.

Предложената методика и обхват обаче провокираха критики от експерти. От екологично сдружение "За Земята" отбелязаха, че Столичната община ще разчита на естествената, но бавна подмяна на автомобилния парк, което няма да се отрази особено бързо на чистотата на въздуха (как ще се следят ефектите от зоната - в карето долу).

Другата критика е свързана с това колко време трябва да важи мярката: дали целогодишно, дали само през зимата. Като за начало периодът е от 1 декември 2023 г. до 28 февруари 2024 г., или за три месеца.

Без софтуер за автоматични глоби

Предвид политическата обстановка - предизборна кампания, започнала още лятото, а сега и неработещ градски парламент, комуникацията за старта на мярката остана на заден план. Това вероятно е довело до решението да се направи стъпка назад, като не се налагат глоби за начало.

"Системата не е съвсем готова, обмисляме гратисен период", коментира Терзиев във вторник вечер, цитиран от БНР. Препъникамък, по думите му, е липсата на готовност на софтуера, който отговаря за анализирането на номерата на колите. За да се въведе гратисен период обаче, е нужно решение на общинския съвет, доколкото именно с негово решение се създава нискоемисионната зона, писа "Дневник". Подобен "гратисен период" липсва в Наредбата за нискоемисионните зони.

По думите на Димитър Петров, директор на Дирекция "Център за управление и анализ на трафика" и сега общината има готовност да налага глоби, но процесът ще е по-сложен поради липсата на софтуер към камерите, които следят влизащите автомобили. "Решение на ръководството е реално дали ще налага глобите, но и сега ще има контрол", коментира той за "Капитал".

Причината да се стигне до това положение е, че поръчката за закупуването на софтуер (за няколко милиона) е обжалвана и е стигнала до Върховния административен съд. Въпросният софтуер трябваше да автоматизира процеса и автоматично да генерира глоби чрез извличане на данни от различните институции (МВР и ГРАО). Докато сега контролът ще разчита на повече "човешка обработка".

Когато започнат да се налагат глобите, събраните средства ще отиват в бюджета на Столичната община, защото тя ще следи и глобява нарушителите.

По регистрационен номер вместо по екостикер

Има и друго - заради хаоса с екостикерите, за които различните правителства имаха различни позиции, сега общината ще следи кой и как влиза по регистрационните номера на колите и оттам ще се правят справки за екогрупите. Използват се съществуващите камери за видеонаблюдение към Центъра за управление на трафика, които имат опция да засичат номерата. От регистрационния номер може да се намерят всички данни за собственика на МПС и екокатегорията.

Другият вариант беше да се сканират направо екостикерите на автомобилите, като за целта се закупят специални RFID четци. От общината обаче са се отказали от този вариант, след като предишният министър на електронното управление Божидар Божанов твърдеше, че стикетрите ще се премахват.

"Минусът е, че не може да верифицираме информацията и трябва да правим справки към всички агенции. Ако имахме четци, можехме да правим двойна проверка: да сме сигурни, че се разчита регистрационният номер - нещо, което може да има затруднения примерно при сняг или при злоупотреби със смяна на регистрационните номера", коментира инж. Петров.

Трудно може да се каже, че общината е спестила кой знае какви средства от въпросните четци - те трябваше да струват общо между 40 и 50 хил. лв.

От "За Земята" ще следят за ефектите



Общината вероятно ще предостави първи справки за влизащите и излизащите автомобили малко след старта на действие на НЕЗ. В същото време от екологично сдружение "За Земята" се ангажират с дългосрочното мерене на азотен диоксид в София, така че да следят ефектите от зоната.

"Ще мерим непрекъснато, започваме с 35 точки, но поне на 30 ще продължим да мерим до май 2025. Започнахме в началото на ноември, като идеята е да правим измервания, преди да стартира зоната, по времето, когато е ефективна и след това през останалите сезони между активностите, за да разберем какъв ефект ще има върху замърсяването с азотен диоксид (NO2). Измервателните тръбички ще са поставени вътре в зоната, извън нея и по границите ѝ. Последното, меренето по границите, е много важно, защото очакваме, че по граничните булеварди може да се окаже, че се увеличава замърсяването. Това е опасност, за която говорим още от първия проект - тя подчертава липсата на ясен план и идея в проектирането на зоната - така ще прехвърлим замърсяването между кварталите, вместо да го премахнем", коментира Петър Стоянов от "За Земята" за "Капитал".
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 5

    Измамиха ни на изборите. Това го нямаше в офертата на ПП-ДБ за местните избори, а е хубаво гражданите да не се залъгват с ПСА, редене на жълти павета и пр., а да им се казват намеренията на кандидатите. Като например за това ограничение, като например за допълнителния данък върху втора кола (ум ми ни го побира как ще го администрират!), като за отдаването от общината под наем на необитавани в момента жилища, като това, че къщи, които са паметници на културата трябва да са достъпни за посещение от туристи и интересуващи се.

    Розовото ПП-ДБ е просто една по-перфидна Вълко Червенковщина.
    И като се отчете произхода на кмета, нещата си идват на мястото.

    Апропо, не живея на Оборище, но имам Хорх от 1938 г. Как ще участвам в традиционния ретропарад на Александър Невски?

    Нередност?
Нов коментар