Шофьорите в цял Лондон вече плащат такса от 12.50 паунда на ден за емисии

Британската столица вече има най-голямата зона с ултра ниски емисии в света. Мярката дава резултати за замърсяването на въздуха, но изостря настроенията в града

Лондон въведе тази седмица последната фаза на една от най-амбициозните политики в света за намаляване на емисиите от превозни средства и по-чист въздух. Става дума за окончателното разширяване на т.нар. ULEZ, или зоната с ултра ниски емисии в града. Проектът, който предвижда солени такси за частни автомобили, които не отговарят на изискванията за определено ниво на емисиите, се роди през 2015 г., когато кмет беше Борис Джонсън. Планът беше ULEZ да стартира през 2020 г. и да надгради съществуващите вече други две зони (LEZ или зона с ниски емисии в целия град и изисква такси от камиони, автобуси, каравани и др; и Congestion Charge Zone (CCG), или зона с такса "задръстване", която важи за централен Лондон).

Зоната обаче беше преждевременно пусната от новия кмет Садик Хан през 2019 г. и поетапно се разширяваше. От 29 август таксата от 12.50 паунда на ден вече важи и за крайните квартали на Лондон, където хората са по-зависими от автомобилния транспорт и имат по-ниски доходи. На практика от този вторник целият град (включително регионът на летището Хийтроу) е покрит от зоната и почти всеки шофьор в Лондон трябва да плаща таксата в дните, в които използва автомобила си, ако той не покрива изискванията.

Освободени от такса са само автомобили от следните категории:

  • Дизелов автомобил/микробус със стандарт минимум Евро 6
  • Бензинов автомобил/микробус със стандарт минимум Евро 4
  • Електрически автомобил
  • Хибриден автомобил, който отговаря на Евро 4 (за бензин) или 6 (за дизел)
  • Мотори със стандарт минимум Евро 3

Таксата важи и за таксита, автомобили на малки търговци и дори колите на доброволчески и благотворителни организации.

Плащането може да се направи предварително в сайта на мобилното дружество, което обслужва града - Transport for London, или до три дни след използване на автомобила. За неплащане глобата достига 180 паунда. Трафикът в новия обхват на зоната пък ще се контролира от 2750 камери, две трети от тях вече са поставени.

Алтернативата е предаване на старите коли за скрап - общината от няколко години има програма за изкупуване с бюджет от 160 млн. паунда, като всеки собственик може да получи до 2000 паунда. Само за миналата седмица са получени около 15 хил. заявления по тази програма по данни на BBC.

Таксите за замърсяване са особено насочени към дизеловите превозни средства, които отделят и по-вредни концентрации на азотен диоксид (NO2) във въздуха - един от много вредните за човешкото здраве газове, който води до тежки респираторни проблеми. Садик Хан смята, че битката с тези емисии си струва - самият той е астматик и превърна качеството на въздуха в Лондон в лична мисия. Данните сега показват, че мярката определено работи. Преди десетилетие нивата на NO2 в Лондон са били сред най-лошите в големите световни градове. Сега подобрението е измеримо (виж карето).

Има ли резултат?

До октомври 2022 г. Ulez е намалил крайпътните нива на NO2 с приблизително 46% в централен Лондон и с 21% във вътрешен Лондон, според доклад на кметството, разгледан от Imperial College London. Качеството на въздуха също се е подобрило на места по границите на района на Ulez. Подобен напредък се констатира и в други проучвания - например за германските зони с ниски емисии. Което предполага, че шофьорите са преминали към по-малко замърсяващи превозни средства, вместо просто да карат старите си коли извън зоната.

По-далеч от граничните си зоните си обаче Ulez има по-малък ефект. Проучване от 2021 г. предполага, че първият етап на Ulez - който обхваща само централен Лондон, е намалил нивата на NO2 едва с по-малко от 3%, осреднено за цял Лондон, и е довел до незначителни промени в средната концентрация на PM 2.5 в града.

Някои политически опоненти на Садик Хан обаче смятат, че кметът прекалява. Настроенията срещу мярката в по-бедните крайни квартали на града също са отявлени, въпреки че именно ползите за жителите на външните квартали, които регистрират най-голям брой смъртни случаи, свързани със замърсяването на въздуха, бяха използвани от Хан като основен аргумент за разширяване на зоната. Множество протести имаше в предходните месеци.

Няколко организации вече отнесоха случая до Върховния съд, но загубиха делото, след като съдията обяви, че е в правото на кмета да взима подобни решения.

Премиерът Руши Сунак също е сред критиците, като смята, че разширената схема ще "удари работническите семейства". "Не мисля, че подобни действия са пръв приоритет, не мисля, че е правилното решение и ми се ще кметът да не беше го взимал", коментира той пред BBC. Членове на партията на самия Хан също имаха колебания. Решението повлия на шанса на Лейбъристката партия да спечели бившето парламентарно място на Борис Джонсън в крайния лондонски квартал Ъксбридж през юли.

Така или иначе обаче новите правила са факт. Сега Лондон е най-голямата експериментална зона с ултра ниски емисии в света и развитието се наблюдава от кметовете - от Богота до Монреал, които са били вдъхновени да въведат такси за емисии от превозни средства в собствените си градове.

Дори така обаче нито една част на Лондон няма да отговори на по-строгите нови насоки на Световната здравна организация за концентрацията на NO2, която трябва да е до 10 микрограма на кубичен метър въздух, както и за частиците PM 2.5, които пък трябва да са под 5 микрограма на кубичен метър въздух. "Не мисля, че разширяването на ULEZ ще бъде достатъчно в дългосрочен план", каза Франк Кели, професор в Imperial College London, който работи в областта на науката за замърсяването на въздуха от 30 години, цитиран от Bloomberg. "Въпреки че имаше голямо въздействие в централен и вътрешен Лондон, концентрациите на замърсители все още са твърде високи. Така че ще трябва своевременно да бъдат въведени други мерки, ако искаме да се придържаме към тези вълшебни насоки на СЗО.

Факт е обаче, че мярката има ефект на пазара на автомобили. Продажбите на нови дизелови автомобили в Лондон намаляват рязко - до около едва 5400 през 2022 г. от пик от почти 69 хил. през 2016 г. В същото време се наблюдава огромен ръст на броя на електрическите превозни средства - от под 3000 регистрирани преди десетилетие до почти 75 хил. нови електромобила за миналата година.

Вероятно най-засегнати от разширяването на ULEZ ще са малките собственици на търговски микробуси. За разлика от леките автомобили, пазарът на микробуси все още е доминиран от дизелово гориво - повече от 90% от тях са с такова. В отговор на опасенията Хан разшири схемата за бракуване на превозни средства и сега тя важи и за всички водачи на несъответстващи превозни средства, вкл. за микробуси, като компенсацията за тях е 7 хил. паунда.