🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Десетгодишна мрежа от връзки за милиони в търговете на София: от Видин през Кипър (1/3)

Свързани фирми с любопитно минало изпълняват различни дейности на общината и до днес, като една от тях стига и до държавен фонд

Свързани фирми редовно печелят следгаранционната поддръжка на ел. таблата по спирките в София
Свързани фирми редовно печелят следгаранционната поддръжка на ел. таблата по спирките в София
Свързани фирми редовно печелят следгаранционната поддръжка на ел. таблата по спирките в София    ©  Надежда Чипева
Свързани фирми редовно печелят следгаранционната поддръжка на ел. таблата по спирките в София    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Преди десет години в София се създава мрежа от фирми, кото започват да печелят поръчки на Центъра за градска мобилност и общината.
  • Те са основани от видински бизнесмен, като собствеността им минава през кипърски офшорки, а самите фирми имат връзка с кадри на общината.
  • Договори със свързани с тях компании действат и до днес, като една от тях стига и до държавния Фонд на фондовете.

В три поредни дни (четвъртък, петък и събота) "Капитал" ще разкаже една история с много връзки, отвеждащи към държавни дирекции, Столичната община и Фонда на фондовете. Тя се развива в последните десет години, като се подпира на няколко елемента: свързани фирми, които минават през Кипър, а после редовно печелят поръчки; хора, работещи в общината, както и с държавата; недвижими имоти. В първата част започваме от самото начало - преди 10 години, когато започва да се създава тази мрежа, а на финала ще стигнем и до това как продължава да действа и днес.

"Мандарин офис център" не е от най-известните сгради на бул. "Никола Вапцаров" в София. Луксозната сграда със СПА център е сгушена сред други подобни в новия офис квартал до парка, изникнал в последните десетина години там. Според сайта ѝ наематели са предимно консултантски дружества, компания за дрехи и т.н. Но има цяла една друга, по-незабележима серия от компании, които тръгват от същия блок (53Б). Те са свързани през хора, адвокати, адреси и обществени поръчки. Тръгват от един видински бизнесмен, минават през офшорни дружества в Кипър и стигат до няколко общински и държавни институции, където печелят милиони левове публични пари. Сред тези институции са Софийската община, Центърът за градска мобилност и Автомобилна администрация.

Разклоненията на тази верига отвеждат към различни поръчки за електрически табла по спирките, SMS паркиране, надзор на строителни дейности, антипаркинг колчета, пътна маркировка, поддръжка на "умни светофари", на системи за трафик и т.н. За последните десет години тези фирми са спечелили поне 80 млн. лв. от поръчки. Имената им се срещат в търговете на общината и до ден днешен. Но нещата не свършват дотук. Част от компаниите стигат и до основния разпределител на държавно рисково финансиране - т.нар. Фонд на фондовете.

Общото между всички тези доста заплетени и скрити под повърхността линии са две неща. Първото е, че ЦГМ, общината и фондът раздават публични средства през търгове, които се печелят от част от тези компании. И второто е, че на ръководни позиции в тези институции са хора, които имат преки и непреки връзки с тези фирми. Три имена, които е важно да се споменат, са това на бившия директор на ЦГМ Христиан Петров (при ГЕРБ), чиято съпруга Светослава Георгиева преди време бе ръководител на Фонда на фондовете, и настоящият председател на Столичния общински съвет от ГЕРБ - адвокат Георги Георгиев.

Бизнесменът от Видин и неговата мрежа от Кипър до София

Името, с което трябва да започнем тази история, обаче е на видинския бизнесмен Николай Димитров. Преди десетина години той успява да създаде една устойчива във времето мрежа от компании, захранвана от софийската икономика. Името му се разчува след скандал през 2009 г. заедно с това на Симеон Арнаудов, който по това време е директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Причината е опит на Арнаудов да стимулира всички пунктове за технически прегледи да работят с фирмата на Димитров за трансфер на данни - новосъздадената тогава "Никкомп". Братът на Николай Димитров - Светослав, пък е главен специалист в дирекция "Транспортна инфраструктура" към Столичната община по същото време. Това е любопитно във връзка с последващите дейности на компаниите.

"Никкомп" се преименува на "Инфосистемс интернешънъл". През януари 2013 г. Димитров продава дялове в компанията на кипърското офшорно дружество "Грийнскоуп инвест". Молбата за изкупуване е на представителя ѝ Павлин Колев, бивш кмет на район "Изгрев" (2003-2007 г.).

През 2014 г. представител на "Грийнскоуп" пък става Мария Камбурова. Според публично достъпната информация за нея, Камбурова е била в управителния съвет на "Лиър къмпани" - компанията, през която Васил Божков закупува самолетите си, и е ликвидатор на свързаната с Божков "Пътища инвест".

Междувременно "Инфосистемс интернешънъл" започва да печели поръчки на Центъра за градска мобилност, където Арнаудов впоследствие става директор. В сметката влизат договори за 8.5 млн. лв. в периода 2014-2015 г. През 2014 г., вече като собственост на "Грийнскоуп", "Инфосистемс интернешънъл" тегли кредит от 1.2 млн. лв. от Първа инвестиционна банка. По този заем обезпечители са Николай Димитров, който вече формално не е собственик, и другият активен доставчик на Столичната община - "Системни комуникации".

"Системни комуникации" е нещо като корпоративния братовчед на "Инфосистемс интернешънъл". Тя се преименува на "Сиском инженеринг", като с това си име е по-известна в търгове на общината (за електронни табла на ЦГМ, премахване на строежи и преместваеми обекти и др.), а напоследък печелеща поръчки на АПИ, ДАНС, КПКОНПИ, МВР. Последно компанията се яви и в търга за уличното осветление на София (73.6 млн. лв. за две години), но не се класира.

Както "Инфосистемс", така и "Сиском инженеринг" изсветляват собствеността си във времето, като към момента техни действителни собственици са Милена и Калоян Крумови и Мария Камбурова и Мартин Димитров (чрез акционерното "Информикс" и "Сиском кепитал" респективно). Така имаме две свързани компании, които печелят големи поръчки в София. Но да се върнем за малко в Кипър, където има и друга компания, основана на същата дата като "Грийинскоуп", свързана със същия кръг хора.

Да влезе Павел Гечев

Споменатото вече дружество на Димитров "Инфосистемс интернешънъл", което за кратко е собственост на "Грийнскоуп инвест", после е закрито и през 2015 г. се основава ново със същото име. Собствеността вече е на "Информикс груп" - компания, която на свой ред се притежава от кипърското"МГ Октагон инвестмънтс". "Октагон" е втората компания от този кипърски кръг. Реално двете кипърски дружества се срещат по средата - във въпросното "Инфоситемс интернешънъл".

"Октагон" се представлява от тогава 26-годишния магистър по история без други бизнес начинания Павел Гечев. Той впоследствие става изпълнителен директор и на самата "Инфосистемс интернешънъл".

Гечев е ключова фигура в нашата история. Лице е на няколко компании, най-важната от които е "Транс софт интернешънъл". Но за нея по-късно. Двете крила на тази кипърска схема - "Инфосистемс интернешънъл" и "Системни комуникации", са изпълнявали редица поръчки на ЦГМ - за телекомуникации, софтуер, ел. табла, зони за паркиране, антипаркинг колчетата. Така фирми около "Информикс" и "Сиском" са получили близо 80 млн. лв. за последните десет години, като и към момента има действащи договори (виж карето). За това време са се сменили трима директори на Центъра за градска мобилност - Симеон Арнаудов, Христиан Петров, Димитър Дилчев. Зам.-кметове по транспорта са били Любомир Христов, Евгени Крусев и Кристиан Кръстев (след оставката му през декември поста заема Дончо Барбалов).

Но да тръгнем от първата поръчка за "умни светофари" през 2013 г. Финалист е консорциум между румънската "Ю Ти Ай" и "Иновативни трафик системи". Управител на "Иновативни трафик системи" е Виктор Колев, който през друга фирма е свързан и с партньор на изпълнителя на тикет системата на София, изградена за 100 млн. лв. А действителен собственик с най-голям дял на "Иновативни трафик системи" е "Транс софт интернешънъл" на гореспоменатия Павел Гечев.

Фирмата, която свързва фонда и общината

"Транс софт интернешънъл" (ТСИ) също е основана от Николай Димитров с капитал 5 хиляди лева през 2008 г., шест дни преди "Никкомп" (бившето име на "Инфосистемс интернешънъл). Седем години по-късно и тя, както и "Инфосистемс", е продадена на "Информикс груп" на Павел Гечев, като от 2016 е директно негова собственост до лятото на 2020. ТСИ е важна и за друго: през нея цялата тази амалгама от фирми стига до държавния Фонд на фондовете (ФнФ) преди четири години.

Фондът е сложна държавна структура, която избира частни посредници, през които рисков капитал от държавата (основно еврофондове) стига до стартъпи и други обещаващи компании. Именно такъв един посредник е избран през 2019 г. - "Морнингсайд хил". Като частен партньор този венчър фонд привлича именно "Транс софт интернешънъл".

Защо фонд за рисков капитал решава да заложи на фирма с един служител, която печели поръчки от общината, каква е връзката между този фонд, общината и Фонда на фондовете - четете във втората част на разследването на "Капитал".

Светофари, колчета, табла - от тогава досега



Последният пример за продължаващата работа на общината с фирмите около "Информикс" е третата поръчка за поддръжка на "умните" светофари за 13.4 млн. лв. без ДДС в срок от две години. Победител в нея е консорциум с "Ес Ди Нет комюникейшънс", като все още няма сключен договор. Фирмата е свързана с брата на Николай Димитров и с бивш кадър на общината - Светослав Димитров.

Собствеността ѝ е разделена между "Иновативни транспортни системи" (50%) и Елвира Матова (50%). И двамата собственици имат връзки с познатите ни вече Павел Гечев и Мария Камбурова. Матова е партньор в "Смарт сървис солюшънс" с действителен собственик споменатото вече "Сиском кепитъл". А "Иновативни транспортни системи" е собственост на "Смарт пропърти инвест", зад която стои Камен Несторов.

Това е същият човек, който участва и в друга фирма, спечелила поръчката за светофари на миналия търг - "Иновативни трафик системи". Неин действителен собственик е "Транс софт интернешънъл" чрез Павел Гечев, както и самият Нестеров и Георги Кънев. Изборът на общината в търга реално беше между четирите кандидата, от които два бяха свързани с орбитата фирми около "Информикс". Доказателство, че няма особено значение дали печели "Иновативни трафик системи" (зад която е Гечев) или "Сиском", е документ, с който "Капитал" разполага. В него се вижда, че фирмата, поръчвала части за светофарите на София в края на 2022 г., е "Сиском инженеринг".

Проверка на "Капитал" пък показа, че община София е единствена сред големите градове, която плаща на фирма за поддръжка на светофари, вместо да използва наличните си ресурси за това. А средствата по договорите се оказват в пъти повече от прогнозните. Първият изпълнител - за самото изграждане на умните светофари, през 2013 г., също е свързан с фирмите около "Информикс". Това е "Иновативни трафик системи" (в косорциум заедно с румънската "Ю Ти Ай"). Друг пример за продължаващата и до днес работа на Столичната община с тях е договорът за поставяне на пътни знаци, антипаркинг колчета, отстраняване на повреди или ремонт на вертикалната сигнализация. Поръчката е за 13.5 млн. лв. за четири години от 2020 до 2024 г., като две от общо трите позиции са спечелени от обединения, свързани с познатите фирми.

Изпълнител на първата обособена позиция е обединение "Трейс Зона 1", в което участват "Трейс груп холд" и "Ес Ди Нет комюникейшънс". А на третата - обединение Зона 3" с участници "Трейс БГ" и "Ес Ди комюникейшънс". Втората позиция спечели фирмата "Трафик пътна сигнализация".
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 1

    ГЕРБ трябва да бъдат изритани (и) от общината завинаги, крадливо племе са и го доказват всеки път, където и да се разрови човек, а за сметка на това са и некадърни...

    Нередност?
Нов коментар