За още две години: познатите изпълнители ще поддържат "умните светофари" в София

Сумата е 13.4 млн. лв. без ДДС, а победителят е свързан с амалгама от фирми, внедрени в търговете на Столичната община

383 броя са светофарите в София. През годините изграждането на умните такива и модернизацията и поддръжката им излиза поне 40 милиона лева
383 броя са светофарите в София. През годините изграждането на умните такива и модернизацията и поддръжката им излиза поне 40 милиона лева
383 броя са светофарите в София. През годините изграждането на умните такива и модернизацията и поддръжката им излиза поне 40 милиона лева    ©  Цветелина Белутова
383 броя са светофарите в София. През годините изграждането на умните такива и модернизацията и поддръжката им излиза поне 40 милиона лева    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Столичната община е сключила договор с обединение, отвеждащо към фирма със съмнителни връзки през годините
  • Този път срокът е двойно по-кратък и отново има съмнения какво ще се подобри за трафика в града
  • Вероятно е да се подпишат анекси по старата практика и да се добавят още дейности и средства за изпълнителите, като например още видеокамери

Поддръжката на светофарните уредби не е сред дейностите, които особено се забелязват. Но през годините столицата вложи буквално много в тях: замени ги с "умни", после започна да харчи значителни суми за поддръжка, след това започна и да надгражда. За целта от 2012 г. насам се сключваха четиригодишни рамкови договори. Миналата година Столичната община обяви "обичайния търг" за светофарите, този път за "осигуряване на техническата им изправност" срещу 13.4 млн. лв. без ДДС в срок сега за две години.

Договор е сключен през април с обединението "Сити трафик съпорт", в което участва A1 и "Ес Ди нет комюникейшънс" - фирма, зад която седят същите лица, отвеждащи към финалистите и в предишните поръчки на общината. Според източници на "Капитал" досега те са получавали в пъти повече средства от обявените в прогнозните суми, като са включвани още редица дейности.

Дълбоки връзки

По-любопитното е, че всички досегашни изпълнители - "скрити" в преименувани дружества, се раждат покрай създаването на две кипърски офшорки през 2013 г., свързани с тогавашен кадър на Столичната община (как се е случило това четете тук). Свързаните с тях фирми са печелили различни поръчки през годините: за електрически табла по спирките, SMS паркиране, надзор на строителни дейности, антипаркинг колчета, пътна маркировка, поддръжка на "умни светофари", на системи за трафик и т.н.

Сега за пореден път те ще се грижат за "умните светофари" в града, чиято функция е да оптимизират трафика. Това не е особено изненадващо: общината търсеше фирми с опит, и по-специално беше заложила като такъв "осигуряването на техническата изправност и безопасност на минимум 230 бр. светофарни уредби", което намали кръга от възможни кандидати. Така договор е сключен с обединение между "Ес Ди ннет комюникейшънс" и мобилния оператор А1, чиято роля вероятно ще бъде да отговаря за оптичната свързаност.

Съдружници в "Ес Ди нет" са Елвира Матова и дружеството "Иновативни трафик системи". Те изглеждат свързани. Делът на Матова във фирмата е прехвърлен от Светослав Стефанов Димитров (който навремето е работил в Столичната община) през 2020 г. Тя участва и във фирмата "Смарт сървис солюшънс" с действителен собственик "Сиском кепитъл". Делът ѝ там е от "Сиском кепитъл", която от своя страна притежава "Системни комуникации" (бъдещата "Сиском инженеринг"), също активен доставчик на общината. Въпросната "Сиском" също се яви в последния търг на общината и беше конкурент на спечелилата "Ес Ди нет".

Другият съдружник в "Ес Ди нет" е дружеството "Иновативни трафик системи", притежавано от Камен Несторов. Той има участие във фирмата, спечелила първия търг на София за изграждане на умните светофари. Тогава негов партньор е Павел Гечев чрез "Транс софт интернешънъл". През ноември същата "Транс софт интернешънъл" става съдружник в "Морнингсайд хил - фонд за рисков капитал" заедно с Фонда на фондовете (ФФ).

Разследването на "Капитал" за десетгодишният възход на мрежата: от Столичната община до Фонда на фондовете, четете тук.

За какво отиват парите?

За последните десет години София е похарчила поне 40 млн. лв. за светофари (а вероятно и много повече с анекси към договорите). Затова и третата поръчка със странното наименование "Осигуряване на техническата изправност и функционалност, експлоатационна годност и безопасност" повдига въпроса за какво точно отиват средствата и дали ще е различно този път. Той се изостря от усещането, че градът е задръстен с коли, пешеходците - изнервени, а бутоните за зелена светлина понякога са счупени, но дори да не са - чувството често е, че те просто не вършат работа.

Както показва практиката досега, голяма част от средствата най-вероятно ще продължат да отиват за поддръжка и "модернизация". Предвижда се и "възможността" за нови светофари. Като основна цел на поръчката от общината посочиха за "Капитал" миналата година "извършването на регулярни обследвания на всички елементи от инфраструктурата, в т.ч. електрозахранване, кабелни мрежи и трасета, конструктивни елементи и др., както и своевременно отстраняване на всички неизправности и/или други състояния на неработоспособност, намаляващи или застрашаващи безопасността на движението и гражданите". Друга новост е изискването фирмата-изпълнител да измерва заземяването на стълбовете.

Включени са и още най-различни дейности (почистване на светофарите, предлагане промени в работата им, осигуряване на по-добра пропускливост), както и отново осигуряване на изправност на Центъра за управление на трафика и др.