🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Умни светофари от щата Канзас до бул. "Александър Малинов"

Американската компания за интелигентни трафик системи Rhytm Engineering пилотно внедри технологията си в "Младост" със съдействието на общината

Илиан Костов, технически директор на "Ритъм Инжинеринг - България"
Илиан Костов, технически директор на "Ритъм Инжинеринг - България"
Илиан Костов, технически директор на "Ритъм Инжинеринг - България"    ©  Цветелина Белутова
Илиан Костов, технически директор на "Ритъм Инжинеринг - България"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • По бул. "Александър Малинов" в "Младост" е внедрена технология за оптимизация на трафика, която използва изкуствен интелект
  • Тя е продукт на американската компания Rhytm Engineering, която има развоен център в България, отчитащ 2 млн. лв приходи за 2021 г.
  • Специалистите тук обслужват американския пазар и са предложили безплатно коридора на "Малинов" но не е изключено да има още намеси в бъдеще

Преди шест години инжeнерът предприемач Реджи Чандра идва в България. Това е донякъде случайно - поканен е да влезе в борда на Американския университет в България. В София обаче вижда големи възможности и решава да отвори тук развоен център на компанията си за интелигентни светофарни системи Rhythm Engineering. Неин продукт е технологията InSync - робот, който синхронизира сигналите за трафик, така че да се пести времето от чакане в задръствания.

Отделът обслужва предимно американския пазар, но желанието на Чандра и екипът е да допринесе за решаването на проблема с трафика и в София. От скоро това вече е факт - компанията е стартирала пилотен проект със съдействието на Столична община и е приложила безплатно автоматичната система за оптимизация на трафика на целия бул. "Александър Малинов" в "Младост".

Проектът в "Младост"

"Направихме среща с Димитър Петров от Центъра за управление на трафика, млад инженер, с изключителен хъс. Говорихме как да помогнем чрез нашите продукти - собственикът на компанията оценява колко е важно това за нас, все пак сме българи и тук работим. Проектът е абсолютно безплатен за София", казва техническият директор на "Ритъм инженеринг-България" за "Капитал" Илиан Костов.

Бул. "Александър Малинов" не е избран случайно - в пиковите часове трафикът е доста тежък и затова е решено там да бъде приложена автоматичната система за оптимизация на Rhytm Engineering. Нейното основно предимство е изкуствният интелект, който позволява да се отчитат участниците в движението във всеки един момент и на база на това да се предлагат оптимизирани тайминг планове. По този начин може да се оптимизира целия коридор.

"Това не е все пак стандартен "американски коридор", има доста пешеходци и обръщаме внимание именно на това да гарантираме достатъчно време за пешеходците, така че те да преминават безопасно", обяснява Костов. В момента системата работи и анализира трафика, като се очаква съвсем скоро да се пусне оптимизацията на булеварда.

София от години има внедрена интелигентна трафик система с вече 290 "умни" светофари (за които към момента е дала поне 40 млн. лв), като, според Костов, тя дава резултат - забелязват се оптимизациите. Голям проблем обаче е изоставащата пътна инфраструктура. "Като има такова изоставане, каквато и система да сложиш, в час пик няма как да са добре нещата", казва Костов.

Технологията In|Sync

Технологията, създадена от Rhytm Engineering - InSync, включва камери, радари, сензори и софтуер за анализ на трафика. То използва алгоритми, които се адаптират спрямо натовареността и движението и така контролират светофарните уредби ефективно.

"Основното предимство на нашата система е, че ще знаем какъв е трафикът в реално време", казва Костов. Използват се специализирани софтуери, които имат за задача да се проектира коридор и да се генерират тайминг планове за него. InSync реално е единствената адаптивна трафик система от пето поколение. Тя не залага на предварително дефиниран тайминг план, ами всичко се случва в реално време, в зависимост от съответната нужда, тоест от това каква е натовареността на всяко едно кръстовище.

В началото българският отдел започва да работи за поддръжката на вече съществуващите американски проекти, но в последствие инженерите натрупват ноу-хау и започват да генерират продукти и идеи за оптимизация. "Едно от нещата, с които се гордеем, е, че вкарахме изкуствен интелект за разпознаването на трафика. Това ни позволява да предложим планове за оптимизация дори и на системи, които не са адаптивни", казва Костов.

Въпросните адаптивни системи са подходящи за коридор от коли, като например бул. "България", по който може да се даде възможност да се мине от "Бояна" до центъра на зелена светлина.

Синхронизирането на светофарите влияе пряко на броя на пътно транспортни произшествия и замърсяването на въздуха. Причината: колите прекарват по-малко време чакайки в задръстване и следователно се отделят по-малко емисии. Честотата на спиранията и тръгванията пък имат отношение при предпоставките за инциденти.

Продължаващ растеж

Решенията на Rhythm Engineering работят на 3200 кръстовища в 156 града в 31 щата и въздействат на над 7 500 000 шофьори дневно, твърдят от компанията.

Внедряването на технологията може да струва между 30 и 40 000 хиляди долара на кръстовище в зависимост от инсталирания хардуер, като компанията продава през посредници. Фокус са американският и канадският пазар.

В момента в българския център работят 15 човека, като другите офиси са в щата Канзас, САЩ, и Индия.

"Според мен аутсорсингът е легална форма на човешки трафик - някой някъде другаде по света има идея, а тук предоставяте само тела за постигането на тази цел. Безсмислено е за град с толкова таланти като София да залага на такъв бизнес, тъй като има потенциал за нещо по-голямо", коментира в интервю за "Капитал" от октомври 2018 г. собственикът на Rhytm Engineering Реджи Чандра.

Приходите на българското дружество "Ритъм инженеринг - България" за 2021 г. са 2 млн. лв, става ясно от публикувания финансов отчет на компанията. Това обаче е малко условно за дейността тук, тъй като реално от страната не се извършват продажби. През 2017 г., след като развойният център отваря в София, приходите са били 631 хил. лв.

Пандемията повлиява на финансовите резултати, защото има известно затишие в търсенето на трафик решения, но сега компанията се връща на нивата от 2019 г.

"Обикновено хората в индустрията са малко консервативни - има плавен преход да почнат да се доверяват на нови решения. Това е една от причините адаптивните трафик системи да навлизат плавно. На първо място винаги е сигурността на участниците в движението, затова първо се почва с пилотен проект", казва Костов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lob18635382 avatar :-|
    пРезидента!

    Дано са по-умни от копчетата, които напраскаха по всички светофари в София. Едно от най-безумните неща, които е правила СО. Взели са едни пари там ...

    Нередност?
Нов коментар