🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София дава за трети път милиони за светофари, които не е ясно къде отиват

В търга на общината за 13.8 млн. лв. две от офертите са на фирми, свързани с досегашните изпълнители и с дълга история в транспортните поръчки на София

В прогнозната стойност от 13.8 млн. лв. влиза възможността да се изградят нови светофарни уредби, но отново акцент е поддръжката
В прогнозната стойност от 13.8 млн. лв. влиза възможността да се изградят нови светофарни уредби, но отново акцент е поддръжката
В прогнозната стойност от 13.8 млн. лв. влиза възможността да се изградят нови светофарни уредби, но отново акцент е поддръжката    ©  Цветелина Белутова
В прогнозната стойност от 13.8 млн. лв. влиза възможността да се изградят нови светофарни уредби, но отново акцент е поддръжката    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • София обяви трети търг за "умните светофари", на който се явиха общо четири кандидата.
  • Два от тях са с фирми, свързани с досегашните изпълнители, печелили различни поръчки на общината и Центъра за градска мобилност.
  • Сметката за светофари към момента е 40 млн. лв., като десетки милиони още са превеждани по допълнителни споразумения.

Една от първите асоциации със София са колите и, разбира се, задръстванията. Затова градът реши да въведе интелигентна трафик система с "умни светофари", които да намалят времето за пътуване в града. Десет години по-късно граждани и община все още спорят за ефекта. Сметката за светофари (изграждане, после поддръжка и мониторинг) пък излиза поне 40 млн. лв. Тези пари са само "на повърхността" - още десетки милиони са превеждани с допълнителни споразумения. Фирмите, които са ги получавали, пък са свързани и имат дълга история с транспортните поръчки на общината и Центъра за градска мобилност (ЦГМ).

Този октомври София обяви третата поръчка за "осигуряване на техническа изправност и функционалност" на светофарите срещу 13.8 млн. лв. без ДДС. За разлика от миналите две поръчки (2013 г. за изграждането срещу 9.8 млн. лв. без ДДС и 2017 г. - поддръжка за 13.8 млн. лв. без ДДС), срокът за изпълнението е двойно по-кратък - две години вместо досегашните четири. От общината обясниха това с повечето заложени дейности и изисквания, както и с инфлацията.

Тази сряда (30 ноември) бяха отворени и офертите на кандидатите в процедурата - общо четири, от които две са подадени от фирми, свързани с досегашните изпълнители. Това не е особено изненадващо - общината търсеше компании с опит, които са се грижили за поне 230 светофара и 150 камери.

Дори и да приемем, че София има най-модерните светофари и те работят така, че трафикът да намалява (каквато е целта), има два въпроса: за какво точно отиват средствата след изграждането на системата и при кого. Впечатление прави и друго - в Пловдив, Варна и Бургас общината или общинско дружество се грижи за поддръжката на светофарни уредби, като се поръчват само частите (виж карето).

Дълга "умна" история

Подобно на други градове, и в София "умните светофари" се правят с отпуснати средства по еврофондовете (оперативна програма "Региони в растеж"). През 2013 г. са инвестирани 9.8 млн. лв., за да се изгради "умната система". Печели консорциум между румънската "Ю Ти Ай груп" и "Иновативни трафик системи".

Поръчката включва "изграждане, реконструкция, поддръжка и техническо обновяване" на 344 бр. светофарни уредби, 49 бр. светофара "бягащ пешеходец" и поддържане на 95 бр. кръстовища, работещи в "зелена вълна", както и разработване на нови координирани направления.

Българската "Иновативни трафик системи" с дял 50% в консорциума, спечелил поръчката, е с действителен собственик "Транс софт интернешънъл - България" на Павел Гечев, като дялове имат още Камен Несторов и Георги Кънев.

Справка в регистъра АПИС сочи, че реално изплатените средства са много повече - 33.7 млн. лв. вместо прогнозните 9.8 млн. лв. Ключът за това са допълнителните споразумения (виж по-надолу).

През 2017 г., когато въпросната умна система е финализирана, общината отново пуска поръчка за светофарите - за 13.8 млн. лв. без ДДС. Дейностите са "изграждане, реконструкция, поддръжка, техническо обновяване на светофарните уредби" и разработка на нови програми за работата им. Светофарите са с 22 повече - 366 бр., като е включено и "поддържане на съществуващи координационни режими на 100 бр. кръстовища". Други новости са "мониторинг, централизирано управление на светофарните уредби и видеонаблюдението", "поддръжка на системата за управление на трафика и разширяване", поддръжка на "Центъра за управление на трафика" (към Столичната община), поддръжка на системата за видеонаблюдение - 197 бр. кръстовища с 214 видеокамери, на системата за приоритизация на линейки и градски транспорт.

Договор е сключен с консорциум "Трафик мениджмънт София" с участието на "Ес Ди нет комюникейшънс" (70%) и "Трейс груп холд" (30%). Собственици на "Ес Ди нет" са Елвира Матова и "Иновативни транспортни системи", притежавана от "Смарт пропърти инвест". Неин собственик е Камен Несторов - същият човек, който участва и в споменатата по-горе "Иновативни трафик системи" (спечелила поръчката през 2013 г.).

"Капитал" изпрати запитване по Закона за достъп до обществена информация, за да разбере колко са реално изплатените средства и по този договор, но към момента няма отговор.

Малко над 4 млн. лв са дадени за поддръжка на светофарите през 2021 г., става ясно от информация, предоставена на фондация "За София" от общината.

Новата поръчка на общината (от октомври 2022 г.) включва "осигуряване на техническата изправност, функционалност, експлоатационна годност и безопасност" на (вече) 383 бр. светофари, камерите за видеонаблюдение и тези за разпознаване на регистрационните номера, както и на системата за приоритизация на градския транспорт. Включени са и още най-различни дейности (почистване на светофарите, предлагане промени в работата им, осигуряване на по-добра пропускливост), както и отново осигуряване на изправност на Центъра за управление на трафика и др. Източник на "Капитал", който се занимава със строителен надзор, твърди, че в поръчката се обобщават и различни дейности, които реално подлежат на контрол от различни отдели на общината.

Кандидатите в търга са общо четири. Това са пловдивската "Брадърс секюрити груп", собственост на "Перфекта тур". От сайта ѝ става ясно, че се занимава предимно с охранителни услуги и системи за сигурност.

Другият кандидат е "Ентърпрайз комюникейшънс груп" (Siemens). Останалите два са консорциуми, в които участват фирми, свързани с досегашните изпълнители.

В консорциум "ИТС София" се включват "Сиском инженеринг" и чешката "Крос Злин". "Сиском инженеринг" е наследник на "Системни комуникации" и е собственост на "Сиском кепитал". Връзка със "Сиском кепитал" има Елвира Матова, един от съдружниците в "Иновативни транспортни системи", собственик на "Ес Ди нет комюникейшънс" - фирмата, спечелила поръчката за светофарите през 2017 г.

Четвъртият участник е обединение "Сити трафик съпорт". В него участва досегашният изпълнител "Ес Ди нет комюникейшънс" и мобилният оператор A1.

И връзката с Центъра за градска мобилност

Зад фирмите, сключвали двата договора за поддръжката на светофарите досега, стоят свързани лица. Акционер в "Иновативни трафик системи" (спечелила поръчката 2013 г. като част от консорциума) е "Транс софт интернешънъл". Любопитно е, че през 2019 г. тя става съдружник в "Морнингсайд хил - фонд за рисков капитал", заедно с Фонда на фондовете, който управлява финансовите инструменти от ЕС в България. По това време изпълнителен директор на фонда е все още Светослава Георгиева, съпруга на тогавашния директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и сега общински съветник от ГЕРБ Христиан Петров.

Кръгът от фирми около "Иновативни трафик системи" печели 15 млн. лв. от публични търгове за транспорт, поддръжка на системи и паркиране през 2015 г., а по-късно и различни поръчки за електронни табла на ЦГМ, финансирани с пари от ЕС. Става дума за "Инфосистемс интернешънъл" и "Сиском инженеринг", В момента следгаранционната поддръжка на въпросните ел. табла на ЦГМ е в ръцете на "МКВ груп", която е спечелила поръчката този юли. Сумата е близо 480 хил. лв. без ДДС. "МКВ груп" е регистрирана през 2021 г. и към момента разполага с две осигурени лица. По регистрите няма много информация за нея - освен че е съсобственик заедно с "Морнингсайд хил - фонд за рисков капитал" във "Фиделитас лаб".

Във вторник ЦГМ обяви и нова поръчка и за поддръжка на системата за автоматично позициониране на превозните средства от градския транспорт срещу 172 хил. лв. Въпросната система е изграждана през 2014 г. от "Инфосистъмс интернешънъл" срещу близо 2 млн. лв. През 2020 г. "Инфосистъмс" печели и търга за поддръжката ѝ срещу 298 хил. лв. Информацията от тази система е важна за ЦГМ, но се използва и от Центъра за управление и анализ на трафика.

Допълнителни възможности

Към договорите за поддръжка на светофарите са сключвани и анекси, с които сумата набъбва. В тях се включват дейности, които не са били първоначално предвидени и заложени в прогнозната стойност. Транспортен експерт от новосъздадената платформа "Екипът на София" коментира за "Капитал", че обявените сега 13.8 млн. лв. ще бъдат много повече, като тази сума ще покрие евентуално само фиксирани плащания за поддръжка на системата и аварийни дейности, но не и изграждане нова инфраструктура. "Така изпълнителят за 2 години би генерирал оборот, не по-малко от 25-30 млн. лв., твърди той.

Според зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев при писането на поръчката са предвидени дейностите, които са известни към момента на обявяване на поръчката. Това е част от причината сумата да е по-висока (реално същата, но за двойно по-кратко време), казва той, както и разширяването на обхвата. Какви точно ще са приоритетите (повече камери или умни светофари например) пък ще решава Столичният общински съвет. "Ние трябва да отчетем всичко, може да не го изхарчим, но предпочитам да го заложим", казва Кръстев. Той отбелязва, че все пак има неща, които няма как да се предвидят, и именно поради това в Закона за обществените поръчки е регламентирана възможността за сключване на споразумения към договора.

Инвестициите в умни светофари със сигурност не са лошо нещо. Въпросът обаче е хората да усетят промяна и пътуването им да бъде по-бързо и удобно. Предстои да разберем дали такава ще има, ако се сключи нов договор. А общината всъщност няма много време за това - старият е изтекъл през юли, а възможността, покриваща удължаването срещу допълнително заплащане (812 хил. лв. за половин година), изтича също след два месеца.

По темата работи и Йово Николов.

Умните светофари в другите градове

Община Варна

Във Варна една светофарна уредба се проектира и изгражда по възлагане на общината и после се прехвърля на общинското предприятие "Тасруд" за поддръжка и експлоатация. В града има 20 "умни" светофарни уредби, които са правени по проект "Интегриран градски транспорт на Варна - втора фаза" през 2017 г. от "Телелинк". След това са предадени на "Тасруд" за експлоатация през март 2021 г. и са в период на гаранция.

"За експлоатация и поддръжка след приключване на договора отговаря "Тасруд". Няма да се сключва договор с външна фирма - обектът е гаранционен", обясняват от общината за "Капитал". Тази година тя е обявила поръчка за доставка на резервни части и модули за светофарните уредби, които ще използва общинското дружество, като сумата е 300 хил. лв. за две години.

Община Бургас

Поддръжката на светофарните уредби се извършва от общинското дружество "Бургасинвест". То е спечелило тазгодишната поръчка на общината за монтаж, ремонт и поддръжка на светофарите срещу 300 хил. лв. в срок от две години. Същевременно през 2021 г. общината е обявила поръчка за умни светофари за 2 млн. лв. Изпълнител е "Смарт сити системс" с основен участник "Телелинк". Проектът се изпълнява, като в момента се работи по 26 кръстовища. Поръчката включва гаранционна и експлоатационна поддръжка за следващите три години.

"След изтичане на гаранционната поддръжка по договора със "Смарт сити системс" ДЗЗД община Бургас следва да проведе процедура за възлагане на извънгаранционна поддръжка на Интегрираната система за управление на трафика според изискванията на ЗОП", отговориха от общината за "Капитал".

Пловдив

Община Пловдив сама поддържа светофарите си, като част от тях са умни, т.е. използват изкуствен интелект за пропускане на движението, обясниха от пресцентъра за "Капитал". В Града под тепетата проектът за изграждането им се е изпълнявал през 2014 г., по същата европрограма, по която са финансирани и първите умни светофари на София.

Изпълнител е бил "Телелинк". После поддръжката на светофарите става от общината.

Колко похарчи София досега за умни светофари?

9.8 млн. лв. за поддръжка и изграждане в периода 2013 - 2017 г.

Изпълнител: консорциум между румънската "Ю Ти Ай груп" и българската "Иновативни трафик системи" с действителен собственик "Транс софт интернешънъл - България" на Павел Гечев и Камен Несторов и Георги Кънев.

8 млн. лв. за "умна система за ръководство на трафика" с приоритизация на градския транспорт през 2013 г.

Изпълнител: "Телелинк"

13.8 млн. лв. за поддръжка и изграждане на светофари 2018 - 2022 г.

Изпълнител: консорциум "Трафик мениджмънт София" с участието на "Ес Ди нет комюникейшънс" (70%) и "Трейс груп холд" (30%). Собственици на "Ес Ди нет" са Елвира Матова и "Иновативни транспортни системи", притежавана от "Смарт пропърти инвест". Неин собственик е Камен Несторов - същият човек, който участва и в споменатата по-горе "Иновативни трафик системи" (спечелила поръчката през 2013 г.).

Сумите са без допълнителните споразумения и анекси.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    it_scum avatar :-(
    Жълтопаветник Програмист
    • + 1

    Демонстрираните контролери ми изглеждат прекалено сложни и скъпи като за светофар, пък било той и умен.
    Управление на светофарна уредба за кръстовеище се учи в техникумите по електроника и може да се реализира от ученици 10ти клас.
    Разните съвременни датчици и модули (например в настилката), както и сигнали от други системи (централно управление, съседен светофар), не усложняват кой-знае колко задачата.

    Та някак ми се струва, че пак ще плащаме за някакви прескъпи неща, от които я се ползва 10% от капацитета я не.
    И в последствие ще се окаже, че 'няма резервни части', или софтуерът за управление не е собвтвеност на общината, и не може да бъде променян.
    мда.

    Нередност?
Нов коментар