🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Спаси София" по разбития път към местните избори

С превръщането си в партия гражданската организация се позиционира в политическата битка за столицата и поредната възможност за промяна след близо 20-годишното управление на ГЕРБ

Някои от инициативите на Борис Бонев като общински съветник са свързани с пешеходните зони на ул. "Шишман", "Ал. Невски", "Св. Неделя"
Някои от инициативите на Борис Бонев като общински съветник са свързани с пешеходните зони на ул. "Шишман", "Ал. Невски", "Св. Неделя"
Някои от инициативите на Борис Бонев като общински съветник са свързани с пешеходните зони на ул. "Шишман", "Ал. Невски", "Св. Неделя"    ©  Надежда Чипева
Някои от инициативите на Борис Бонев като общински съветник са свързани с пешеходните зони на ул. "Шишман", "Ал. Невски", "Св. Неделя"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Възможно е обединение с ДБ и ПП и общ кандидат за кмет, но лидерът Борис Бонев признава, че има вариант "Спаси София" да се яви отделно.
  • Новата партия ще разчита на имиджа на сдружението като борци срещу корупцията и некачествените ремонти в София.
  • В същото време лидерът й, който е независим общински съветник, е критикуван за подкрепа на политики заедно с ГЕРБ като новите билети и карти на ЦГМ, цените на такситата и др.

Близо трийсет години по-късно "детската мечта" на Борис Бонев - да управлява град, не само не си е отишла, но се придвижва напред. От гражданско сдружение, основано през 2015 г. с екип от петима души, сега "Спаси София" вече е партия с над 500 членове, с офис под наем, близо до "Руски паметник", а Бонев вече е партиен лидер. Учредяването на партията, твърди той, е по-скоро формалност - най-вече за да не се повтаря старата грешка с непартийната листа, която лиши организацията от своя група в Столичния общински съвет (СОС). Фокусът остава София - формацията няма да участва на избори на национално ниво, твърдят от там. А учредяването ѝ променя предизборния пъзел на най-важната политическа битка на местните избори през есента.

На първо място "Спаси София" вече ще е с равностоен статут на масата за преговори с другите две политически сили - "Продължаваме промяната" и "Демократична България", за евентуално издигане на общ кандидат за столичен кмет. И вече като партия си осигурява възможността, ако "не се разберат", лидерът й Борис Бонев отново да участва в кметската надпревара, но вече и с листа за общински съветници. Макар и да не е изключен, вариантът със самостоятелната кандидатура за кмет по думите му не е желателен и той самият не иска да пречи на постигането на обединение, което може "да бие" ГЕРБ.

Повече за екипа на партия "Спаси София", приоритетите, предложенията, модела и финансирането вижте в карето по-долу.

От една страна и от друга страна

Но именно неговата "личност" обаче е под прицел, когато става въпрос за подобни решения. Много неща могат да се чуят за Борис Бонев - за някои той е единственият общински съветник, "който върши работа", за други е провалил възможността за смяна на управлението в София - тъй като е разцепил демократичните гласове с отделното си кандидатиране за кмет през 2019 г., Разбира се, симпатизантите за никоя политическа сила не са гарантирани, което ще се отнася и за самата "Спаси София", но опитът за предизборно взаимодействие между гражданската организацията на Бонев и "Демократична България" преди четири години, изглежда, е оставил горчив вкус.

"Спаси София" придоби голяма популярност след основаването си през 2015 г. с поредица разкрития, свързани с начина, по който се взимат решенията на доминираната дълги години от ГЕРБ Столична община, как се провеждат процедурите за парите от общинския бюджет, особено за ремонтите в града, и качеството на изпълнението им. София се управлява от ГЕРБ 2005 г., когато Бойко Борисов беше избран за кмет, а след 2009 г. - от Йорданка Фандъкова.

В същото време участието на Бонев като независим член на Столичния общински съвет в някои от решенията и политиките през изтичащия мандат се коментираха като спорни и дори в услуга на ГЕРБ. "Не ми е ясна тази опорна точка, че съм "мюре" на ГЕРБ. Ако човек се върне назад във времето и проследи взаимоотношенията на "Спаси София" с ГЕРБ, ще види, че за последните 10 години категорично няма по-голям дразнител и враг на ГЕРБ в София от нас. Честно казано, трябва да са много глупави от ГЕРБ да си създадат проект, който да ги унищожава репутационно и да им спира схемите и краденето на пари", коментира Бонев пред "Капитал".

Войната с ГЕРБ

След известно затишие през последните седмици "войната" между ГЕРБ и Бонев стана особено интензивна. Преди дни председателят на общинския съвет Георги Георгиев каза, че се надява "Спаси София" да спрат да се държат като инфлуенсъри и само да сочат проблемите и да ги обличат в колажи, а да търсят работещи решения.

Самият Бонев като съветник има редица примери, в които мнозинството на ГЕРБ блокира негови предложения. Инициативите му най-общо се свързват с борба за пешеходни пространства, повече бус ленти за по-бърз градски транспорт, реформи в паркирането, нови паркинги в кварталите. Примери за "видоизменени" от ГЕРБ предложения на Бонев са тези за пешеходна ул. "Съборна" (която все пак не стана пешеходна) и за паркинги в кварталите (но по различен модел). И двете имаха доста по-различна концепция от първоначално предложената от Бонев. Заедно с това все пак Бонев има приет доклад: за създаване на линия 73, която свързва "Цариградско шосе" с "Овча купел". (За приоритетите на партия "Спаси София" виж в карето.)

Взаимодействията с ГЕРБ

Има и знакови примери, при които Борис Бонев е подкрепял предложения на ГЕРБ или е бил съвносител с управляващите града. Първият хронологично е от самото сформиране на Столичния общински съвет, когато подкрепи Елен Герджиков от ГЕРБ за председател.

Най-актуален е казусът с новите билети и карти на София, които предизвикаха широко недоволство на гражданите - не само защото бяха използвани за скрито вдигане на цените, но и заради неразборията и затрудненията, които създадоха сред ползващите столичния градски транспорт. Бонев беше съвносител на проекта за наредба заедно със Зафир Зарков, Прошко Прошков (ГЕРБ) и Карлос Контрера (ВМРО). Идеята била да има консенсус между различните политически сили в СОС. В работната група влезли представители и на ДБ и БСП, в които промените са били обсъждани. Малко преди окончателното гласуване на доклада на специална пресконференция от "Демократична България" обявиха, че билетната система на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) е изградена основно от фирма, собственост на гръцки гражданин, която има връзка с бившия общинар от ГЕРБ и директор на "Левски" Иво Тонев.

Според схемата, която впоследствие влезе в сила, ЦГМ става единствен издател на документи, фирмата печели поръчката за 100 млн. лв. за изграждане на системата и става единствен източник на информация за издаването и продажбата на превозните документи. Предложеният от опозицията одит на системата не беше приет. В крайна сметка с изключение на двама съветници ДБ гласува "въздържал се" за новата тарифна политика, повечето от БСП също не я подкрепиха.

Бонев се гордее с новата тарифна политика

В същото време лидерът на "Спаси София" даде да се разбере, че се гордее с новата тарифна политика за градския транспорт, която по думите му не само представлява "баланс между политическите интереси", но е и "с изключително силен експертен анализ". Бонев подчертава колко полезна и ползвана е младежката карта например, която е въведена по негово предложение, както и плащането на годишната на вноски. Според него решението ЦГМ да е единствен издател на превозни документи е добро, защото означава повече прозрачност. "Преди това беше доста проблемен начинът, по който информацията от "Метрополитен" и от външните доставчици за това колко билети са генерирани и продадени и какви са приходите достигаше до Центъра за градска мобилност", посочва той. За частната фирма на гръцкия гражданин казва, че "Спаси София" са критикували поръчката, но тъй като фирмата вече е избрана, не трябва заради това да се спира новата тарифна политика

Другият доклад, внесен от ГЕРБ и ВМРО, който получи подкрепа от Бонев, е за увеличение на цената за таксита с 36% в началото на 2022 г. През октомври на заседание на транспортната комисия подкрепи и увеличаването на тарифите с 15% от 1 януари 2023 - с аргумента за влиянието на инфлацията и поскъпването на горивата.

На изборите - заедно или поотделно

В следващите месеци ще нараства интересът към въпроса как партиите, които се заявяват като опозиция на модела на ГЕРБ, ще се явят на изборите през есента - заедно или поотделно. По неофициална информация вече са започнали тристранни разговори за намиране на обща кандидатура за кмет между "Продължаваме промяната", "Демократична България" и "Спаси София". За разлика от опозицията в други градове - като Будапеща или Истанбул примерно, в стила на българската политика не би било изненада, ако не се постигне съгласие. Наравно с други споменавани възможни кандидатури като вариант е обсъждан и Борис Бонев, който вече се е борил за кметското място.

"Аз си давам сметка колко митове и легенди бяха изкуствено и нарочно създадени около моята личност. Няма да допусна моята личност да бъде пречка за осъществяване на обединение", коментира лидерът на "Спаси София". И добавя: "Готови сме да се явим отделно, но не желаем това. Аз мисля, че обединение е възможно. Но това не е самоцел, защото трябва да се случат много тежки реформи в София, включително непопулярни."

Бонев смята, че обединение е възможно, ако трите формации се съгласят за общи приоритети. И че разчистването на дългогодишните зависимости в полза на група свързани с политическата власт играчи ще е ключово за следващото управление, ако то иска да положи "новите основи" на София.

Партията "Спаси София": хора, приоритети, модел и финансиране





Основателите на организацията "Спаси София" са четирима души, които се запознават в онлайн форума SkyscraperCity. Първоначално ги събира идеята да се "спаси метрото" и през 2013 г. създават организация, която носи това име и се бори за промени в проекта за третата линия. През 2014 г. малкият екип си казва, че има по-големи амбиции и се фокусира върху пет основни стълба: градски транспорт, чист въздух, запазване на културното наследство, достъпна и красива градска среда, честно и прозрачно управление. Така се ражда "Спаси София", която, от екип от 5 човека в началото, към януари 2023 г. е партия с екип от над 500 души. Приоритетите на партията са условно разделени по три линии с приоритети. Ето какво предвиждат те:

1. Борба срещу корупцията и прозрачно управление:

  • Публичните търгове да бъдат организирани при стандартизирани процедури, обективни пазарни проучвания и прозрачни експертни комисии по избор на изпълнителите. Строги договори и максимални санкции при неизпълнение.
  • Иницииране на европейската практика за черни списъци на некоректни фирми, като предложим конкретни изменения на Закона за обществените поръчки. "Така при трайно и съществено неизпълнение на договорните задължения те ще бъдат отстранявани от последващи участия в публични търгове", казва Добри Йонев от "Спаси София".



  • Бързи и лесни решения като интегрирано приложение на ЦГМ за трафика, паркирането и градския транспорт, включващо и услугите на Google. "Трябва да се работи за комплексно административно обслужване, с максимален дигитален обмен на удостоверителни данни между различните звена", казва Йонев.
  • Единен портал за електронни услуги, където да са събрани всички необходими услуги на софиянци с ясни и точни описания, необходими документи, цена, както и видеообучения за по-сложните за използване услуги. Въвеждане на универсална електронна идентификация, безплатна за всички.


2. Чист и зелен град

  • Продължаване на програмата за подмяна на стари печки, включването на експерти и по-добра комуникация. "Трябва да признаем, че проблемът с опасно мръсния въздух е силно райониран. В кварталите с традиционно по-високо замърсяване следва да има по-сериозен контрол и глоби при неспазване. Въздухът е публично благо и общината трябва да предприеме всички необходими мерки да се погрижи за неговото качество", казва Емилия Ангелова от "Спаси София".
  • Поддръжка на вече съществуващите озеленени площи и тяхната инфраструктура. "Смятаме, че трябва да се работи за повече квартални градинки, които включват и уредени и зелени междублокови пространства, така че софиянци да имат достъп до зелени терени в близост до домовете си", казва Ангелова.
  • Фокус върху разширяването и свързването на зелената мрежа особено в гъсто застроените и новите квартали.
  • Алтернатива на колите с удобен градски транспорт и повече БУС ленти.
  • Интегриран подход към придвижването в града. "В София вече има редица местни бизнеси за колела, тротинетки и споделени електрически автомобили под наем", отбелязват от "Спаси София".
  • Преразглеждане на наредбата за нискоемисионните зони.




3. Инвестиции в кварталите

  • Цялостна ревитализация на отделни междублокови пространства, създаване на зелени градски оазиси в близост до домовете на хората. "От Спаси София представихме такъв проект в "Люлин", но работим по десетки други във всички квартали на София. Целта е създаването на мрежа от красиви и уредени междублокови пространства с пейки, осветление, богато озеленяване и детски и спортни игрища, достъпни за максимален брой хора. Планираме тази мрежа да бъде сгъстявана всяка година, докато не покрие целия град", казва арх. Иван Караджов от "Спаси София".



  • Изменение на наличния градски стандарт с цялостен такъв, с включени изисквания за настилки, градска мебел, осветление и преместваеми обекти.
  • Всяка градска зона трябва да има интегриран план за нейното развитие или саниране. Тези планове ще акцентират върху развитието на "15-минутния град", което ще е един от ключовите компоненти за справянето с трафика в града и превръщането на София в зелен и удобен град. Според арх. Караджов хаотичната и недомислена реституция в жилищните комплекси в началото на 90-те години на миналия век е нарушила целостта на кварталите и планирани устройствени параметри. "Така се допусна стихийно и безконтролно строителство и уплътняване, при което частната инициатива не се поставя под въпрос, а общината не защитава публичния интерес - както на вече живеещите там, така и на новодошлите в кварталите", коментира той.
  • Подобряване на услугите, които предлага Столична община в кварталите (администрация, здравни заведения, детски градини, училища и др.), децентрализация на София и изграждане на функциониращи локални центрове.
  • Преосмисляне на уличните пространства за по-справедливото им разпределение между всички негови ползватели.
  • Развита мрежа от довеждащ транспорт, за да може метрото и трамваите да се развият като гръбнак на градския транспорт.
  • Изграждане на монтажни паркинги за живеещи и повишаване на контрола по паркирането.
  • Реорганизация на сметосъбирането и разположението на кофите за боклук.


Модел и финансиране

Организационно "Спаси София" е разделена на тематични екипи, квартални екипи и др. Разполага с вътрешни инструменти за комуникация за тайм мениджмънт, проджект мениджмънт, за поставяне и проследяване на изпълнение на цели. Има и няколко човека, които са наети на работа в "Спаси София", като повечето са доброволци.

Финансирането е основно по една линия: дарения. Те са два вида: едните са от индивидуални дарители, които се включват еднократно с определена сума. Вторите са част от т. нар краудфъндинг кампания, която всъщност е с призив за абонамент за месечно дарение. "Имаме няколкостотин дарители, които са се абонирали през различни канали и по банков път", казва Бонев.

"Спаси София" си е поставила сама лимит на даренията, като всички те са с договори, в които има клаузи за произход на средствата. Предимно дарители са хора от IT сферата." Като партия ние ще продължим да се придържаме към тези принципи и добавяме, разбира се, всички изисквания по закон, като публичните декларации, публично оповестяване на дарителите и така нататък", казва Бонев.