Чистенето на София поскъпва до 285 млн. лв. за 2024 г., но такса смет се запазва

Новият екип на общината е забелязал редица несъответствия при работата на завода за боклук и обещава одит. Ще се мият повече улици и ще се почиства повече междублокови пространства

По всичко личи, че е необходимо преосмисляне на модела за управление на отпадъците, като част от формулата е да се реши бъдещето на предвидения инсинератор за горене на боклук.
По всичко личи, че е необходимо преосмисляне на модела за управление на отпадъците, като част от формулата е да се реши бъдещето на предвидения инсинератор за горене на боклук.
По всичко личи, че е необходимо преосмисляне на модела за управление на отпадъците, като част от формулата е да се реши бъдещето на предвидения инсинератор за горене на боклук.    ©  Велко Ангелов
По всичко личи, че е необходимо преосмисляне на модела за управление на отпадъците, като част от формулата е да се реши бъдещето на предвидения инсинератор за горене на боклук.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Предвижда се да се мият повече улици, както и районите да имат повече средства за чистотата на междублоковите пространства
  • Ще има нови контейнери за разделно събиране в три столични района
  • Договорите за зимна поддръжка, сметосъбиране и почистване на зелената система обаче са сключени по време на миналия мандат и едва ли ще има промени скоро

План-сметката за миене на улиците, почистване на междублоковите пространства и събиране на боклука е първият бюджет, който изготвя новата управа на София. В нея се предлага поскъпване спрямо 2023 г. с 19.8% или до 285 млн. лв., като се добавят повече квартални и главни улици за почистване, повече средства за поддръжка на междублоковите пространства и запазване на такса смет за бизнеса и за гражданите.

Предвижда се таксата за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване да се намали от 4.3 промила на 3.8 промила за бизнеса. Цялата план-сметка вече е достъпна в сайта на кметството и новият кмет Васил Терзиев обяви, че общината ще е отворена за предложения на граждани и очаква активното им включване в срока за обществено обсъждане в рамките на месец.

На този фон, Георги Георгиев от ГЕРБ коментира, че се случва точно обратното. "Тихо и на тъмно София осъмна с бюджет за почистване за над четвърт милиард лева. Тихомълком проектобюджетът за почистването на София за 2024 г. се е озовал на сайта на Столична община", коментира той във фейсбук. Любопитно е, че през декември 2022 г., със спорно каква прозрачност, ГЕРБ поиска увеличение на средствата за почистване по план сметката за 2023 г. с 23 млн. лв. до 260 млн. лв., но не получи подкрепа от обичайния си партньор за мнозинство (групата на "Патриотите"), затова през 2023 г. продължи да действа план-сметката от 2022 г. Георгиев тогава определи поведението на съветниците от групата като "безотговорно".

Завод за боклук под лупа

Понеже времето за съставянето на новата план-сметка е било кратко - само две седмици след встъпването в длъжност на Терзиев, е нямало как да се правят реформи, макар че са индетицифирани редица несъответствия, казват сега от новия екип. Те са свързани най-вече с работата на завода за боклук (Столичното предприятие за третиране на отпадъци), на който ще се прави финансов и технически одит за дейността.

"Само за седмица от встъпването си в длъжност, новият екип въведе промени в първоначалния вариант на предложение, извърши обход на Столичното предприятие за третиране на отпадъците (СПТО) и изпрати уточняващи въпроси към ръководството му.

Текущото състояние показва, че близо 20 млн. лв. от отделените за почистващи дейности не са усвоени през настоящата година и стоят в сметката на общината. Идентифицирани са множество несъответствия в дейностите и разходите, включени в план-сметката, но поради краткото време на управление на новия екип на Общината, те не са нанесени като редакции в публикувания вариант", казва се в прессъобщението на общината.

Както "Капитал" е писал през годините, заводът край с. Яна продължава да генерира много боклук, който трудно може да оползотвори. През 2022 г. постъпването на отпадъците на "Долни Богров" спира, но огромните количества боклук не изчезват, а се местят на новото депо на града, "Садината", построено с европейски средства.

По всичко личи, че е необходимо преосмисляне на модела за управление на отпадъците, като част от формулата е да се реши бъдещето на предвидения инсинератор за горене на боклук. В края на октомври общинското дружество "Топлофикация София" настоя за връщането на спорния проект, като обжалва решението на Административен съд - София-град, с което се отменяше екооценката на инсинератора и се изброяваха вреди за здравето на хората.

Иначе любопитната новина във връзка със завода за боклук край с. Яна е, че върху покривите му ще се изгражда фотоволтаична инсталация. Тя ще е с мощност 1809.4 kWp и се очаква да достигне производителност от над 2100 МWh електроенергия на година, което ще осигури около 8.5% от общото потребление за нуждите на предприятието, по сметки на общината. Поръчката за соларите беше задействана по време на мандата на Йорданка Фандъкова. Изпълнител е "Билд смарт 7", а сумата на договора е 3.1 млн. лв., става ясно от сайта на агенцията за обществените поръчки.

Друго любопитно в новата план сметка е това, че се предвижда подобряване на разделното събиране.

Предвидено е осигуряване на контейнери за събиране на хранителни отпадъци в районите "Подуяне", "Младост" и "Люлин", като първи етап на проекта. За разделно събиране на едрогабаритни отпадъци от домакинства са заложени около 8 млн. лева.

Как ще се мият улиците

Новият кмет залага по-голяма площ за миене - 155 дка улици, булеварди, площади. Предвижда се увеличаване на честотата на миене на основни улици, по които се движи градският транспорт, от 6 на 8 пъти годишно. Миенето на вътрешнокварталните улици и улиците също се увеличава от 7 на 8 пъти годишно. И миналите години кметът Йорданка Фандъкова увеличаваше в план-сметките честотата и площта за миене, но както тогава, така и сега остава въпросът дали това наистина се случва и дали има контрол, или тези намерения остават само "на хартия".

С 5% се увеличават площите на уличните платна и площадите, предвидени за машинно метене. Те са общо над 393 дка.

Повече фокус върху зелените площи

Бюджетът за почистване на града е разделен условно на три части - средства за зимно почистване, за поддръжка на зелената система, за сметосъбиране. И за трите дейности има сключени договори с частни фирми със срокове от няколко години. Сега те са публикувани на сайта на общината във връзка с общественото обслужване на план-сметката, което е стъпка напред по отношение на прозрачността.

Договорите за сметосъбиране изтичат през 2025 г., но една от заявките на кмета Васил Терзиев беше, че до провеждането на следващата поръчка ще бъдат променени условията, така че да се гарантира повече контрол.

За събирането и извозването на отпадъци иначе от години отговарят фирми, свързани с бизнесмена Румен Гайтански-Вълка и братята Домусчиев, а средствата за пет години възлизат на 430 млн. лв.

Поддръжката на зелената система е отговорност и на районните администрации, които получават собствени бюджети. Сега средствата се вдигат с близо 30% спрямо 2023 г. до общо 12 млн. лв. за всички 24 района за косене и почистване, като по този начин се запазва децентрализацията на дейностите по райони, казват от общината. Иначе кметството има действащи договори с фирми-озеленители за парковете и транспортните трасета. Разследване на "Капитал" показа, че София дава близо 40 млн. лв. годишно за озеленяване със спорно качество, като повечето отиват към няколко частни фирми. Още милиони са пренасочвани към същите изпълнители през общинското дружество "Чистота Искър".

Такса смет: в очакване на реформата

За поредна година такса смет запазва модела и стойността си в София - за гражданите на 1.6 промила и 10 промила за бизнеса. "За тези представители на бизнеса, които изберат да заплащат на база генериран отпадък, цената за контейнер от 1100 л ще бъде 1840 лв., а за контейнер от 3.5 м3 - съответно 11040 лв. годишно", казва се в съобщението на общината.

Напоследък все по-активно се говори за въвеждането на принципа "замърсителят плаща", след като през септември Националното сдружение на общините (НСОРБ) подписа споразумение с НСИ за безплатно получаване на данни за броя ползватели на жилищата в България. Това позволява кметовете да имат достъп до информацията за всички жилищни сгради, броя на имотите в тях, домакинствата и техните членове, което помага за въвеждането на новия модел. Плановете са реформата да започне да се прилага от началото на 2025 г., макар че някои наблюдатели имат съмнения и в тази дата. Повече вижте в текста тук.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар