Програмата за мръсния въздух в София не е изпълнена, а в новата няма строги мерки

Стратегията за 2015-2020 г. приключва с големи празноти, а в следващите пет годни амбициите не са големи

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За мръсния въздух в София обикновено се говори през зимата, когато фините прахови частици са често извън нормите. Общината обаче би трябвало да търси решението на този проблем постоянно и това формално е така - приета е програма със срок от пет години с цели в различни сфери. Ефектът от последната такава (от 2015 до 2020 г.) обаче е по-скоро минимален и потвърждава съмнението, че стратегиите остават само "на хартия".

Значителна част от целите за 2020 г. например не са били изпълнени, без да се дава обяснение защо. Това се вижда от отчета към програмата, представен днес по време на транспортната комисия към общинския съвет. Изтъкнато е единствено участието на общината в европрограмите за смяна на старите отоплителни уреди, по която са били подадени малко на 5500 заявления от граждани, което всъщност е малко спрямо капацитета. Освен това София купи нови трамваи, които сега се движат по линия 18 и избра изпълнител за доставката на 30 бързозареждащи се електробуса.

"Програмата отчита усвоени пари, а не спестени емисии. Реално в 55 страници няма грам информация точно с колко се е подобрила чистотата на въздуха в града през тези 5 години. Отчитат се в програмата доставени транспортни средства и дейности, които реално не са се случили все още - доставка на 52 броя малки електромаршрутки (бел.авт. процедурата беше спирана няколко пъти и в момента е в ход), 30 броя електробуси с 10 зарядни станции, ремонт на 3-4 ТИС-а, 25 нови трамвая и т.н. Отчитат се и дейности, които по принцип са си задължение на администрацията и не е нужно да има програма, за да се вършат", коментира за "Капитал" общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев.

Според него не става ясно дали има реализиране на целите относно брой пъти миене по двата способа за улици с масов градски транспорт и улици с обществена значимост и вътрешнокварталните улици.

Ето и част от целите, които не са били изпълнени:

  • Обособяване на зони с платен достъп за пиковите часове на денонощието и/или за целия ден, но с различна големина на таксата, в зависимост от транспортното натоварване и часовия диапазон

"За отчетния период няма реализирани мероприятия. Към момента поради технически ограничения на изградената система за таксуване, прилагането на диференцирана такса е неприложимо", пише в отчета на общината. Зам.-кметът по екологията Десислава Билева припомни, че през 2020 г. има напредък с приемането на част от законодателните промени за стандартите към горивата на въглища и дърва и е била приета наредбата за качеството на твърдите горива.

Иначе София се готви за въвеждането на нискоемисионни зони от години, като от поне две години се правят изменения на закона. Последно кметът Йорданка Фандъкова заяви, че еко стикери при технически преглед ще започнат да се издават това лято. "Разработваме наредбата за нискоемисионни зони за транспорта, както и всички нужни технически средства, за да бъде реализирана", увери по време на заседанието на транспортна комисия зам.-кметът Билева.

  • Електротабла на всички спирки на градския транспорт

Тази задача е била възложена на ЦГМ със срок на изпълнение 2018- 2020 г., но такива проекти не са реализирани, отчита дружеството. " Действащи са 1324 бр. електронни табла на по-голямата част от общия брой спирки, като остават необхванати крайградските или тези с не голяма натовареност от пътникопоток и обслужващи линии спирки", пише в доклада.

  • Оптимизиране на транспортната дейност на обществения транспорт чрез намаление на броя автобуси по линията на софийското метро

Единствено е спрян автобус 306, който е с маршрут от СУ до ж.к. "Младост". А иначе заради спирането на метрото в участъка между "Театрална" и "Хаджи Димитър" за няколко месеца бяха пуснати автобуси. Става ясно, че оптимизации общината ще прави чак след пускането на тикет системата (което се очертава да закъснее с година и да се случи в края на 2021 г.). Тя би трябвало да предостави данни за пътникопотока, които ще служат за планове за промени в маршрутите.

  • Изграждане на зарядни колонки за зареждане на електрически превозни средства със срок 2020 г.

Такива няма, защото процедурите са били прекратени, пише в доклада на общината.

  • Привеждане на целия автобусен парк на Столичен автотранспорт" ЕАД в съответствие с евростандарт EURO 6 (2020 г.)

Тук от общината не са написали директно, че такова нещо не се е случило, а единствено са напомнили, че са доставени 5 автобуса втора употреба с този стандарт, които водят до "Витоша".

  • Разширяване на системата от велосипедни алеи на територията на общината и въвеждане на велотранспорт под наем

Изградени са малко над 3 км велоалеи. Идеята за първата част на т. нар "Зелен ринг" (между ВТУ "Тодор Каблешков" и Гара "Пионер") се е заклещила в проектна фаза на проучване от Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ). Вървят проучвания и за велоалея, която да свързва столицата с "Банкя". Иначе в края на 2020 г. общината реши да задвижи стария проект за велоконцесия, но преди това се налага да направи няколко промени.

  • Въвеждане на диференцирани такси за паркиране или други икономически средства за избягване на задръстванията в централната градска част

Общинският съвет планираше разрастване на синята и зелена зона, както и промяна в работното им време, но в крайна сметка се отказа от реформите, вероятно защото наближаваха парламентарните избори. Така единствено се разрастна зелената зона към кварталите "Яворов" и "Иван Вазов", като за въвеждането и разширението ѝ са изразходвани средства за оборудване в размер на 74.7 хил. лв без ДДС, пише в отчета от ЦГМ.

С плахи стъпки към новата програма

Именно заради това сравнение между обещано и изпълнено и сега има съмнения дали новата програма за справяне с мръсния въздух за периода от 2021 го 2026 г. ще има реален резултат. Тя включва редица краткосрочни мерки, програма за "калните точки", обследване на дима, закупуване на дронове, продължаване на подмяната на отоплителни устройства и нискоемисионни зони. "След като предоставим възможност на домакинствата за отопление, искаме да помислим и за нискоемисионни зони за битово отопление и това да бъде поетапно разработено", заяви зам.-кметът по екология Десислава Билева. Много граждани, сдружения и общински съветници предложиха към програмата да бъдат добавени още мерки и цели, но голяма част останаха извън намеренията на общината.

"Масово тези предложения, които се отнасят за генерални промени и признаване на проблема, са отхвърлени, а някакви козметични такива са приети. Специално за градския транспорт, вело движението и пешеходните зони се цитират мерки в Плана за устойчива градска мобилност, който беше приет преди няколко години и нищо от него не се изпълнява, въпреки че там има заложени времеви рамки. Тоест отново се дават милиони за планове, стратегии и програми, без управляващите да имат намерение да ги изпълняват, защото са страхливи, изхабени и некомпетентни", коментира независимият общински съветник Борис Бонев за "Капитал".
Все още няма коментари
Нов коментар