🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Общината ще прави линеен парк и по жп релсите в "Красна поляна"

Съветниците поискаха от държавата да прехвърли жп имотите на общината, за да може върху тях да се направи бъдещият парк

Основна цел на проекта е създаването на голям и функционален линеен парк като пространство, оградено от жилищни сгради, велоалея, парк
Основна цел на проекта е създаването на голям и функционален линеен парк като пространство, оградено от жилищни сгради, велоалея, парк
Основна цел на проекта е създаването на голям и функционален линеен парк като пространство, оградено от жилищни сгради, велоалея, парк    ©  Спаси София
Основна цел на проекта е създаването на голям и функционален линеен парк като пространство, оградено от жилищни сгради, велоалея, парк    ©  Спаси София
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Идеята е старите жп релси по бул. "Вардар" да се трансформират в линеен парк с велоалея и място за пешеходци.
  • От "Спаси София" вече имат готов идеен проект за мястото.
  • Проектът е част от по-широка концепция за трансформация на 30 км неизползвани територии.

Булевард "Вардар" е този, който разделя кварталите "Разсадника" и "Илинден" с "Красна поляна". Той е широк, а по средата му, между двете автомобилни платна, минават стари железопътни линии - обрасли и неизползваеми. Наоколо паркират коли, често нерегламентирано.

Идеята на общински съветници и експерти е това да се промени, като линиите се трансформират в линеен парк с велоалея и място за пешеходци. Тя е част от по-мащабния проект за "Зелена линия София" с автор ахр. Светослав Александров. Това е концепция, която има за цел да трансформира 30 км неизползвани територии в различни части на града и да ги превърне в линеен парк с пешеходни и веловръзки по старите жп линии.

Първият участък в район "Изгрев" до "Гара Пионер" с дължина 3 км беше предизборно обещаван от предходния кмет Йорданка Фандъкова в последните десет години, но процедурите се забавиха и последните заявки са, че тази година изпълнението най-накрая ще започне. Първата стъпка беше държавата или по-специално Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да прехвърли имотите, върху които попадат линиите, на общината безвъзмездно. Сега същото се иска да се направи за следващия участък, в случая този на бул. "Вардар", става ясно от доклад на общинските съветници Борис Бонев и Христо Копаранов ("Спаси София"). Общата площ е над 35 хил. кв.м.

Той беше приет с 46 гласа "за" на заседанието на Столичния общински съвет в четвъртък. Това е едва началото на процеса, но задвижването му показва воля да се следва проектът за "зеления ринг" в цялост.

Какво ще има по релсите по "Вардар"

От "Спаси София" вече имат готов идеен проект за мястото, който беше представен през септември миналата година. Предвижда се линеен парк с функции за отдих, спорт и пазаруване в нов уреден пазар "Красна поляна". "Убедени сме, че такъв линеен парк ще е популярно място за социализация, без да загуби ролята си на основен коридор за връзка север-юг за ограждащите го квартали", пишат в сайта си "Спаси София".

Идеята е да се направи повече място за хората, вкл. места за удобни пресичания, пешеходни пътеки, като автомобилното движение се измества в едно платно, вместо както е в сегашните две. Ще се направи място на ново трамвайно трасе между обръщача на гара Захарна фабрика и бул. "Възкресение" като част от западната дъга на ринговия трамвай, който да свързва всички метролинии в града.

Запазва се жп линията, за да се остави възможността да работи ТЕЦ "Земляне" с резервните си мощности, които зависят от доставки на гориво през нея. "Затова предлагаме трамвайното трасе да съвместява и жп линията", пише в сайта на "Спаси София".

Разбира се, това е концептуалната рамка. Реалното изпълнение е много по-тромаво и като за начало ще се чака държавата да се съгласи да предостави въпросните имоти на Столичната община.

Идеята

Зеленият ринг е предвиден като пешеходна и велосипедна мрежа, която да свързва 30 квартала на София. Преминава през "Разсадника", "Красна поляна", "Лозенец", "Изток", "Гео Милев", "Сухата peка", "Левски", "Орландовци", "Надежда", "Света Троица" и други), както и през бивши производствени зони (НПЗ Захарна фабрика, НПЗ Орион, НПЗ Средец и НПЗ Хаджи Димитър), производствени зони (Задгаров комплекс - ТЕЦ "София", Военна рампа), гарови комплекси и паркове.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    ekp351157130 avatar :-P
    ekp351157130

    Ама там местните паркират!

    Нередност?
  • 3
    hgj16419873751097248 avatar :-|
    Krasimir Krastenov

    Много добра идея!

    Нередност?
Нов коментар