🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новата е-система за следене и таксуване в транспорта в Пловдив - през лятото на 2024 г.

"Тикси" започва работа по договора за 12 млн. лв. първо с промени в паркирането в синя зона, а едва след това с интеграция на системата и в автобусите

Николай Недялков, собственик и изпълнителен директор на "Тикси", Тодор Чонов, зам.-кмет по транспорта, Здравко Димитров, кмет на община Пловдив
Николай Недялков, собственик и изпълнителен директор на "Тикси", Тодор Чонов, зам.-кмет по транспорта, Здравко Димитров, кмет на община Пловдив
Николай Недялков, собственик и изпълнителен директор на "Тикси", Тодор Чонов, зам.-кмет по транспорта, Здравко Димитров, кмет на община Пловдив    ©  Франциска Кутевска
Николай Недялков, собственик и изпълнителен директор на "Тикси", Тодор Чонов, зам.-кмет по транспорта, Здравко Димитров, кмет на община Пловдив    ©  Франциска Кутевска
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Очаква се електронното таксуване да е въведено през лятото на следващата година, а дотогава да е модернизирана системата за паркиране в града.
  • За първи път от 15 години общината ще си върне контрола над транспорта, ще събира приходите от билети и карти и ще плаща на превозвачите на км пробег.
  • Очакват се промени на цените на превозните документи за градския транспорт.

Над десетилетие градският транспорт в Пловдив е пример за хаос.

От приватизирането на цялата мрежа през 2007 г. и изчезването на тролейбусите през 2012 г. до разпилените разписания днес, липсата на контрол и сериозния отлив на пътници, които са доказателство, че системата в този ѝ вид отдавна не работи в услуга на гражданите, а единствено допринася за повече трафик в така или иначе натоварения град.

Сега, изглежда, общината най-накрая иска да промени това. Отиващата си администрация на Здравко Димитров сключи договор с фирмата "Тикси", която единствена се яви на двата търга за модернизация на електронната система в града. Като всеки друг договор в тази сфера, който общината е сключвала обаче, и този оставя след себе си въпроси.

Първо, договорът е за 12 млн. лв. с една година за изпълнение и 4 години за гаранция и поддръжка. Тази администрация обаче осигурява само първите 4 млн. лв. за стартиране на работата, следващите плащания ще са за следващия кмет.

Второ, в този срок парите от паркирането ще минават през "Тикси", но плащанията са уредени по изключително сложен начин. Фирмата получава аванса от 4 млн., след което получава месечни фиксирани плащания и освен тях ще получава и процент от приходите от паркирането в синя зона. По думите на общината обаче няма да получава процент от приходите от обществения транспорт, които общината ще събира директно.

И трето, изненадващо или не, въпреки че градският транспорт е основната задача в този договор (и основната сума), първата половин година фирмата почти няма да работи по тази тема. На проведена днес (11 юли) пресконференция "Тикси" и общината обявиха, че в първите 6 месеца или до началото на 2024 г. ще се работи по модернизацията на системата за платено паркиране, а едва след това по парещия проблем на града - електронното таксуване в автобусите.

Работата по него ще започне с доставката на оборудване, като според фирмата до лятото на 2024 г. трябва да са налични всички разплащателни методи в градския транспорт, електронна система за зареждане на карти, общината, а не превозвачите, да събира приходите и информацията от тях, както и да работи приложение, в което да има информация едновременно за паркиране и за придвижване с автобус.

Първата задача: паркирането

В първите шест месеца усилията на компанията ще са основно насочени върху подобряването на системата за паркиране в синя зона, вкл. и в общинските паркинги, служебни абонаменти и пр.

Идеята е, от една страна, чрез нарочен софтуер да се улесни работата на общинската администрация, системата да се дигитализира и да се създаде по-добра отчетност за дейността и приходите от нея. Контрольорите ще бъдат снабдени с нови устройства, които с камера ще сканират номерата на автомобилите и ще подават автоматично информация онлайн, когато е нужно репатриране или скоба.

От друга страна, се цели да се създадат повече възможности за всички шофьори да проверят къде, кога и срещу каква сума могат да оставят колата си, както и да се предложат още методи за плащане (чрез банкови карти). След като се осигури по-добро администриране на услугата (до края на т.г.), се очаква да заработи приложение, в което да е достъпна цялата налична информация за транспорта в града, в това число и за свободните зарядни станции. Всеки потребител ще може да види най-близкото свободно място за паркиране и ще може да се възползва от комбинирани системи за паркиране и използване на градски транспорт например.

За целта фирмата изпълнител по думите на нейния собственик Николай Недялков ще адаптира собствени софтуерни решения - MPARK и MPASS (което работи на няколко места в България - София, Варна и Враца).

Допълнително в този период - или още преди да е започнала дейността по внедряване на системата в автобусите, "Тикси" се задължава да достави лицензи за ползване на софтуера от предната провалена поръчка с испанската фирма "Индра". Именно липсата на такива лицензи за разплащане провали нейното използване - както първоначално, така и последващо. Въпреки, че ще достави този лиценз, парите за таксуването няма да минават през "Тикси", ако се съди по договора.

Съживяваме мъртвец, който струва 20 милиона лева.

Здравко Димитров
Здравко Димитров

кмет на община Пловдив

И след това: автобусите

Междувременно, твърдят от "Тикси", ще започне работа и по доставка, а впоследствие и по въвеждането в експлоатация на необходимото техническо оборудване за автобусите, като очакванията са електронното таксуване да заработи точно след година - през лятото на 2024 г.

Това е много кратък срок - 12 месеца от подписването на договора. Бих обърнал внимание само че обородуването, което трябва да се достави и монтира, отнема 3-4 месеца, 4-5 е монтажът. Тези автобуси са в движение, те не стоят и не чакат. Това са готови решения, които вече работят и затова е толкова амбициозен и кратък срокът.

Николай Недялков
Николай Недялков

управител и изпълнителен директор на "Тикси"

Очаква се в рамките на шест месеца - от януари до средата на следващата година, да бъдат монтирани валидатори в автобусите, чрез които ще се плаща с банкова карта или ще се валидират превозни документи, да бъдат въведени билети за време и карти с възможност за зареждане за определен брой пътувания, както и да се премахнат кондукторите, които все още в голяма част от автобусите продават билети. В рамките на този период ще бъде въведена система, която ще позволява зареждането на веднъж изкарани карти изцяло онлайн, както и пускането на приложение, в което също ще могат да се купят превозни документи.

Основното предизвикателство в тази част от работата се очаква да дойде от частните превозвачи, които ще бъдат със силно ограничени възможности след въвеждането на електронното таксуване. Фирмите ще спрат да събират приходи от билети и карти, както и да подават информация за пътниците към общината - всичко това ще стане функция на общинското предприятие. Зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов в отговор на въпрос от "Капитал" заяви, че парите няма да минават през "Тикси", а ще влизат директно в общината.

Николай Недялков не коментира работата си с превозвачите, като акцентира върху чисто логистичната ѝ трудност, предвид че автобусите няма да спрат работата си и ще се налага нощем или в почивни часове да бъдат оборудвани.

Когато се елиминира човешкия фактор и целият процес се дигитализира, някои недобри практики ще изчезнат от самосебе си. Но в крайна сметка те, когато частните превозвачи са подписали договорите си, са поели своя икономически риск.

Тодор Чонов
Тодор Чонов

зам.-кмет по транспорта

След изпълнението на всеки от елементите - през следващите 5 години, фирмата ще поддържа технически доставеното и монтирано оборудване, както и ще администрира плащанията на такси и услуги за паркирането. В договора е записано, че те ще взимат 20% от приходите от смс-и и директни плащания и 10% през други методи, до достигането на остатъка, дължим по договор. По думите на Недялков обаче за тази дейност "Тикси" ще удържа минимален процент (около 2-3%) от плащанията. Общият приход от смс-и за миналата година на Пловдив от "Синя зона" е около 1.9 млн. лв.

При предходната поръчка с "Индра" (от времето на Иван Тотев) сумата 20 млн. лв. беше платена накуп за оборудването, а системата никога не заработи.

Q&A

Ще поскъпнат ли билетите?

Вероятно да. Тепърва предстои да се водят разговори какви цени ще се установят с интегриране на новата система, както и какви преференциални карти ще има. Основната идея е да се намалят цените на абонаментните карти, за да се стимулират хората да използват градския транспорт, както и да има разлика между закупените на място в автобуса билети и тези купени онлайн, като първите да са по-скъпи (по примера на София), за да бъдат използвани предимно дигиталните разплащателни методи.

Ще има ли актуални разписания на автобусите - по таблата и онлайн?

Да. Към момента в електронната система за контрол на транспорта в града цари хаос заради лошо наследство, сбъркани поръчки и вероятно саботаж, което възпрепятства подаването на точна информация към ползвателите на услугата - както по таблата на спирките, така и онлайн (било то в сайта на общината или в Google, където нищо не се актуализира). Очаква се промяна в тази насока, като след като се надгради системата за автоматично определяне на местоположението на превозните средства, да се модернизират и таблата, така че и те да получават актуална информация за всеки автобус.

Каква част от оборудването от "Индра" ще се използва?

Почти никаква. Оборудването от злополучната поръчка за електронно таксуване в градския транспорт, за която през 2019 г. община Пловдив плати 20 млн. лв., е остаряло, част от него никога не е било използвано, а друга е със силно опростен модел на работа и ограничен обхват (примерно валидаторите в автобусите не могат да разчитат телефони, банкови карти и пр.). Въпреки че в момента тече анализ от експерти от "Тикси" на наличните машини, малка част от тях вероятно ще има възможност да бъдат адаптирани, а устройствата за купуване на билети, останали по спирките, ще бъдат надградени с повече възможности за разплащане.

Каква ще е икономическата полза за общината от въвеждането на системата?

Вероятно голяма. За първи път от 2007 г. насам, откакто в града оперират единствено частни превозвачи, общината ще стане събирач на приходите от продажби на билети и карти, а не самите превозвачи. Това, от една страна, ще позволи да се отчита правилно и точно пътникопотокът и на база тази информация да се правят промени, а от друга, ще се установи коректно разплащане с превозвачи спрямо извършената работа или единствено на км пробег без допълнително компенсации и субсидии (които многократно се увеличават в годините под техен натиск, като за 2022 г. са около 10 млн. лв.), както е в момента.

По темата работи и Франциска Кутевска