🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как глобалното затопляне удари градския транспорт в Пловдив

Частните превозвачи не са подготвени за температури над 40 градусa, а част от автобусите дори нямат климатици

В автобусния салон температурата трябва да е между 18 и 25 градуса.
В автобусния салон температурата трябва да е между 18 и 25 градуса.
В автобусния салон температурата трябва да е между 18 и 25 градуса.    ©  Димитър Марков
В автобусния салон температурата трябва да е между 18 и 25 градуса.    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • 18 от новите автобуси на градския транспорт в Пловдив са без монтиран климатик изобщо при дневни температури от над 40 градуса.
  • Частните превозвачи в града имат трудности да поддържат климатичните системи и да прогнозират натоварването.
  • Новото общинско "Екобус" е част от решението, но смята, че цената на билета е недостатъчна да се осигури комфорт на пътниците.

"Започнах да се чувствам като в градския транспорт - първо, всеки взима отношение по неща, по които не е компетентен, и второ, температурата тук започва да става застрашителна." С тази шега се опита да разведри атмосферата в общинския съвет в Пловдив съветникът Николай Радев тази седмица.

Забележката на Радев обаче никак не е смешна: пътуването в пловдивския градски транспорт наистина може да е застрашаващо живота. Дневната температура в града тази седмица редовно надминаваше 40 градуса. При такива обстоятелства превозни средства без климатик могат да са убийствени не само за възрастните хора (които са основните им пасажери), но и за по-младите пътници.

Но климатичните системи на автобусите или не работят, или се развалят. Но има дори по-скандална част: има купени нови автобуси, в които липсва изцяло климатична система. Тук говорим за град, който принципно е известен с високите си температури, а жегите не само няма да отминат, а вероятно ще се връщат все по-често.

Нови автобуси без климатици

Автобусите, които обслужват маршрутите на градския транспорт в Пловдив, не са нови. Част от тях не са и от изискуемото ниво на Евро 6, което е част и от друг проблем в Града под тепетата, а именно за чистотата на въздуха, за която общината бе осъдена преди две години.

След запитване на "Капитал" към общинското предприятие "Организация и контрол по транспорта" се оказва, че 18 от 193-те автобуса, които се използват през лятото, нямат климатици. Странното в случая е, че всички те са новокупени и част от автопарка на "Автотранс 2000", а според минималните изисквания те трябва да са клас Евро 6 и да могат да поддържат температура от 25 градуса.

Пет от тези автобуси са били в движение допреди една седмица и за тях инспектори на ОКТ налагат глоба в размер на 300 лева на фирмата превозвач при всяко установено нарушение. Тази сума е заложена като част от договора с частните превозвачи. От "Автотранс 2000" не отговориха на запитването на "Капитал".

Стари климатици, не издържат

Останалите автобуси от линиите на градския транспорт, слава богу, поне разполагат с климатици, но изключително високите температури явно често причиняват повреди. А за това дали има протокол при разваляне на климатичната уредба да трябва автобусът да спре и да разтовари пътниците на следващата спирка не е ясно.

В договорите с превозвачите е заложено, че при температури над 28 градуса по данни на Националния институт по метеорология и хидрология в автобуса задължително трябва да работи климатик. В автобусния салон температурата трябва да е между 18 и 25 градуса. Разликата от повече от 15 градуса между температурата вън и вътре е почти невъзможна да се постигне поради честото отваряне на вратите на автобусите, когато пътниците се качват или слизат.

Това е една от най-честите причини за повреда на климатичната система според представител на "КЗТ-Златанови", една от фирмите превозвачи, тъй като системата работи постоянно и на големи обороти. От фирмата твърдят, че има случаи, в които климатикът се разваля за времето, за което стига от гаража до първа спирка. Той се изтегля от движение и е заменен от друг автобус, като от фирмата превозвач споделят, че за момента имат достатъчно автобуси, които да заменят повредените. Това очевидно повдига въпроса за качеството изобщо на подвижния състав.

Поправка на парче

"Капитал" прати запитвания до всички превозвачи от градския транспорт в Пловдив, но до публикуването на материала само две от петте компании отговориха.

Два от превозвачите - "Хеброс бус" и "КЗТ-Златанови", започват подготовката на поддръжката за климатичните системи от пролетта, което е може би късно, имайки предвид бързо настъпващите горещи летни дни. Проверява се количеството фреон в системата, също и вентилаторите и компресорите. Според двете компании трудно може да се предвиди реалното натоварване на климатичната система през лятото. Това звучи странно, предвид че дългосрочни климатични прогнози има, а дори да нямаше, те би трябвало да са готови с най-лошите възможни варианти. Също така те работят във всички сезони вече десетилетие.

Но самото състояние на градския транспорт е такова: всичко се прави на парче и когато се развали, а не внимателно планиране с опит и данни от предишни години.

"Когато настъпят големите горещини, каквито са през последния месец, ситуацията изключително много се усложнява. Климатичните инсталации заработват на максимално натоварване, което много често води до възникване на пробиви във връзките и кондензаторите на автобусите", споделят от "Хеброс бус".

"Всяко нещо си струва пари и колкото искаме да повишаваме комфорта, това е някаква цена и не може да имаме високи съвременни изисквания, а за услугата да заплащаме на цена, която не е променяна от години. За целта трябва да се увеличи и цената на билетите, тъй като на сегашната им стойност те не са достатъчни за поддръжка и ремонт"

инж. Илко Търпов

директор на общинското Екобус

Намирането и доставката на резервни части също може да се окажат трудност за превозвачите през летния сезон. В договора им с общината няма конкретни изисквания или срокове за това превозвачите да поддържат наличие на резервни части още преди началото на летния сезон, което може да се окаже проблем в неговия разгар.

Така според "КЗТ-Златанови" компресорите за климатични системи на техните автобуси ги няма в Пловдив. Те трябва да търсят доставчик от България или да чакат доставка от Япония, която може да пристигне през януари 2024 г., или над половин година след като е направена поръчката.

От "Хеброс бус" казват, че официалните сервизи на техните автобуси ги пренасочват към други, специализирани за поправка на климатици. В процеса на работа от фирмата са намерили доставчици на резервни части за климатици, като в най-лошия случай доставката може да стане след две седмици.

Пътят напред

Стъпка в решението на този проблем бе учредяването на общинското дружество "Екобус" през изминалата 2022 г. За негов управител бе назначен инж. Илко Търпов, който трябва да въведе транспорта в XXI век.

Вече са разработени два маршрута, които общинското дружество ще обслужва. Те са предвидени главно за учениците и студентите, като не се припокриват със сегашните линии от градския транспорт.

По отношение на проблемите с климатиците Търпов коментира, че тяхната поддръжка е един от големите разходи в общия енергиен баланс на едно транспортно средство, както и тяхното ремонтиране, което той споделя и че не е икономически обосновано в сегашния модел.

Като част от своята визия за един по-устойчив градски транспорт Търпов планира изграждането на специално отделение за поддръжката на климатичните системи в депото на общинските автобуси, което ще се намира в близост до жп гара Тракия. "Наред с другите звена трябва да има и такова отделение, което да отговаря за климатичните инсталации, защото те се използват както през лятото, така и през зимата", споделя управителят на "Екобус".