🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Големият брат" обикаля синята зона в Пловдив

Автомобил на общината е оборудван от "Тикси" с видеокамери и софтуер, който да следи за нарушители

Оборудването на автомобила е изцяло за сметка на "Тикси", а община Пловдив предоставя свой автомобил за целта
Оборудването на автомобила е изцяло за сметка на "Тикси", а община Пловдив предоставя свой автомобил за целта
Оборудването на автомобила е изцяло за сметка на "Тикси", а община Пловдив предоставя свой автомобил за целта    ©  Димитър Марков
Оборудването на автомобила е изцяло за сметка на "Тикси", а община Пловдив предоставя свой автомобил за целта    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • В Пловдив вече има автомобил, който е оборудван с камери, за да следи за нарушители в синята зона.
  • Проекта е на "Тикси", а общината е готова да оборудва втора кола за своя сметка.
  • Приходите за 2023 г. на общинското предприятие са 9.25 млн. лв., но все още не се знае до каква степен помага новото оборудване.

Студен, но по пловдивски слънчев ден в началото на януари е. На тясната еднопосочна улица "Съгласие" с излаз на ул. "Св. св. Кирил и Методий" спира един от добре познатите автомобили на общинското предприятие "Паркиране и репатриране". На пръв поглед не изглежда по-различен от останалите и дори е поочукан тук-там, което говори, че не е чисто нов. Но все пак има нещо различно в него - в задната част над купето е оборудван с видеокамери.

Те са за автоматизиран видеоконтрол на нарушенията, а чрез специализиран софтуер правят класификация на автомобилите, следят заетостта на зоните за паркиране и могат да предават цялата информация в реално време. Системата носи "кодовото" име VISCAR и е пилотно технологично решение на "Тикси", изграждаща новата електронна система за таксуване в градския транспорт в Пловдив, както и модернизирането на паркирането в града.

Инициативата е по предложение на частната компания, а община Пловдив се е съгласила да предостави автомобил, патрулиращи из улиците в обхвата на синята зона. Системата не е част от голямата поръчка от 12 млн. лв. за модернизация на транспорта и платеното паркиране в града, но администрацията на кмета Костадин Димитров дава заявка да оборудва като "голям брат" още една от колите си.

Пловдив създава тенденции

Учудващо или не, общината, която в продължение на над 8 години не може да се справи с неадекватния си градски транспорт, ще бори нарушителите в синята зона с помощта на специалното оборудване на "Тикси". То е в действие от вече над два месеца, като събира информация чрез видеонаблюдение и специален софтуер, а така помага на един от мобилните екипи да проверява изрядността на паркираните автомобили. Освен външното оборудване колата е снабдена с бордови компютър и таблет, чрез които оператор на мястото до шофьора може да извършва допълнителни проверки.

Системата извършва автоматично разпознаване на номера на даден автомобил, неговата класификация по вид, марка, модел и цвят. Може да определи дали е спрял на платено паркомясто и автоматично да провери дали има пропуск, или е заплатил почасов престой. Ако софтуерът определи един автомобил за нарушител, то може да наложи наказателна мярка като поставяне на скоба или глоба.

Николай Недялков, основател и управител на "Тикси", загатна за автомобила още по време на "Среща на бизнеса в Пловдив и региона" в началото на декември миналата година, а сега разкри, че чрез оборудването и софтуера му синята зона в града "може да бъде над 10 пъти по-ефективна". Той определя това като плюс за всички - от граждани и гости на града до бюджета на местната администрация.

"Можем да следим в реално време натовареността в различните райони, можем да изготвим анализ на автопарка, който използва централните градски части, можем да извличаме редица данни в реално време", обясни пред "Капитал" той. Според него "иновацията ще спомогне за пълната прозрачност, повишена ефективност и измерима целесъобразност за общината".

Не разкри какво е финансовото изражение на инвестицията, но подчертава, че "е много сериозна и комплексна, както и далеч надхвърля видимото оборудване в автомобила", като разясни, че "говорим за персонализирани подобрения по отношение на специализиран хардуер за бърза обработка на невронни мрежи - предварително обучени модели на AI за класификация и разпознаване на номера, както и създаване на необходимите процеси за постоянно самообучение и подобрение на процесите и моделите".

По информация, предоставена на "Капитал" от "Тикси", системата за видеонаблюдение, която е внедрена към тази за паркирането в града, може да бъде надградена с множество функционалности.

Сред тях са:

  • определяне на текущата натовареност на определени участъци от зони за паркиране на база броя забелязани автомобили;
  • събиране на статистика за автомобилите, намиращи се в дадена област на града, на база категоризацията на идентифицираните автомобили;
  • идентифициране в реално време на автомобили, представляващи интерес (без гражданска застраховка, технически преглед; обявени за издирване/откраднати; със сменени регистрационни табели; неправомерно намиращи се в нискоемисионни зони);
  • идентифициране и обработка на информация за други видове обекти, например пешеходци, велосипедисти и др.


От местната администрация на свой ред отговориха за "Капитал", че "Пловдив е първата община в България, която ще разполага с подобна технология за умен град", и че ще създава нови тенденции в градската мобилност, вместо просто да ги следва. "Напоследък темата за изкуствения интелект е от водещо значение и е важно, че можем нагледно да покажем как той може да бъде използван в реална среда и да спомогне за по-доброто градско изживяване на гражданите", обясниха още. И не скриха амбициите си: "Примерът, който Пловдив дава, ще бъде последван и от други градове у нас."

В действителност обаче още през 2020 г. Центърът за градска мобилност в София стартира подобен пилотен проект с видеопроверка на спрелите в синя и зелена зона автомобили. Дори през лятото на 2023 г. пусна обществена поръчка за почти 6 млн. лв. по няколко позиции, като една от тях е за оборудването на 20 автомобила. Същата бе възложена през декември на единствения кандидат "Смарт Паркинг Солюшън".

"Ако е резултатът от теста е успешен, очакванията за повишаване на контрола се оправдаят и стойността на услугата е във възможностите на Община Пловдив", от администрацията споделиха, че се надяват да оборудват още един такъв автомобил.

Без статистика

На въпроса дали внедреното видеонаблюдение спомага за увеличение приходите от синята зона в града и събираемостта на сумите от скоби и глоби "Капитал" получи странния отговор, че "данните вече ни показват, че инвестициите в технологии за подобряване на градската мобилност се отплащат неколкократно". Странен е, защото инвестицията е на частната фирма, а не на общината, но да приемем, че тази неточност не е от такова голямо значение.

Странен е още повече заради отговора на искане за предоставяне на данни за приходите от синя зона за декември през последните две години, за да се съпоставят два еднакви периода преди и след поставянето на оборудването. Отговорът е, че периодът от два месеца работа с това оборудване "е прекалено кратък, за да се изготвят статистически данни", макар те да показват на администрацията очевидните ползи за града, като се премахва субективният човешки фактор при контрола в синята зона.

В същия момент на сайта на общината има информация за приходите от зоните и паркингите до септември 2022 г. В края на декември миналата година директорът на ОП "Паркиране и репатриране" Ненко Калакунов коментира през "Марица", че приходите за цялата 2023 г. са "рекордните" 9.25 млн. лв., като повишението по думите му се дължи на увеличения брой паркомати. Те са над 90 и напълно са заместили служителите с жилетки, които до неотдавна издаваха билет за паркиране в синя зона.