Една идея на 50 години или защо на Пловдив не му трябва нов булевард в центъра

В последните месеци на своето управление кметът Здравко Димитров извади от архива скъпоструващата и тотално нелогична идея за разширяване на ул. "Гладстон"

Веднага след излизането от тунела след Базиликата пътят се стеснява, а това логично рязко запушва движението. Не е ясно обаче дали и как повече място за автомобили ще доведе до по-добър трафик
Веднага след излизането от тунела след Базиликата пътят се стеснява, а това логично рязко запушва движението. Не е ясно обаче дали и как повече място за автомобили ще доведе до по-добър трафик
Веднага след излизането от тунела след Базиликата пътят се стеснява, а това логично рязко запушва движението. Не е ясно обаче дали и как повече място за автомобили ще доведе до по-добър трафик    ©  Надежда Чипева
Веднага след излизането от тунела след Базиликата пътят се стеснява, а това логично рязко запушва движението. Не е ясно обаче дали и как повече място за автомобили ще доведе до по-добър трафик    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Проектът за разширение на улица "Гладстон" съществува от края на 60-те години на миналия век и предвижда четирилентов път
  • Изпълнението му днес е много скъпо заради множеството съществуващи сгради и е абсолютно безсмислено с оглед на целите на Пловдив
  • Наличието му във всички стратегически документи обаче създава несигурност и възпрепятства собствениците на имоти

Община Пловдив не води активна градоустройствена политика и е оставила града да се движи по инерция, казват критиците на сегашната местна власт. Това не е напълно вярно. Такава политика се води, но не е ясно дали неин двигател е общината. На моменти тя наистина е донякъде по инерция, донякъде мотивирана от друго. Единственото безспорно е, че ползите от нея не са точно за хората.

Поредното доказателство дойде на последните две заседания на общинския съвет (на 26.07 и 2.08), когато съветниците трябваше да приемат подробен устройствен план и план за регулация на централната градска част. Същият се изготвя от години и има за цел да регулира развитието на голяма част от кварталите в центъра, като зададе основните параметри на всички по-нататъшни действия на администрацията и инвеститорите, свързани с транспорт, зелена система и пр.

Ябълката на раздора тук се оказа улица "Гладстон". Тя е дълга около 1.5 км, тръгва от подлеза под Главната след Епископската базилика и стига до бул. "Васил Априлов" - точно срещу УМБАЛ "Св. Георги". Тъй като е в идеалния и исторически запазен център на града, тя, логично, е с малък капацитет - две платна, заобиколена от търговски обекти и къщи, и в час пик там се образуват задръствания.

Но вместо да се опитва да мисли как да изкарва автомобилния трафик от самия си център, Пловдив явно е решил да прави точно обратното - да вкарва още. В предложения от главния архитект Димитър Ахрянов план има заложено разширение на "Гладстон" от 17 на 24 метра. Това предизвика гняв и протести сред живеещи и общински съветници, но по-интересно е, че общината очевидно няма намерението да пристъпва към този проект в близко бъдеще, като стигна дори по-далеч - с обяснение, че колизията между реалното положение на улицата и действителността е единственият начин да се запази обликът на улицата, в противен случай ще последва мащабно презастрояване.

Просто улицата е така заложена в новоприетия през 2022 г. общ устройствен план, а подробните планове трябва да го следват. А причината да е там е, че десетилетия наред Пловдив работи по едни и същи идеи, без никакъв оглед на това как се променя светът и как се променя самият град.

Какво точно се предвижда за "Гладстон"

Улица "Гладстон" е наистина тясна, препълнена с хора, сгради и коли пътна артерия, където често има задръствания (особено предвид затворените улици в центъра), защото свързва централната част от изток на запад и е връзка между няколко други по-големи булеварда. Планът за нейното разширяване не е нов - той е от края на 60-те години на миналия век. Оттогава до днес единствената промяна, която е реализирана, е, че улицата вече не е павирана.

Улицата с нейното разширение е отразена и в общия устройствен план от 2007 г. подобно на ред други по-стари и по-нови документи. Именно това се очакваше това да бъде променено в новия общ устройствен план от 2022 г. и веднъж завинаги да бъде категорично установен габаритът ѝ по цялото протежение - 17 метра.

Първо, защото проектът граничи с невъзможното, второ, защото съществуването му възпрепятства собствениците на имоти в редица разпоредителни действия, и трето, защото повече улици не значи по-малко коли, доказват новите градоустройствени политики.

Това обаче не се случи въпреки десетките входирани възражения на живеещите наоколо, някои от тях дори уважени, става ясно от протокола 01.10.2022 г. на Експертния съвет по устройство на територията (ЕСУТ). "Уважава частично, като класът на улицата се намалява на ІV клас с габарит 17 м", се казва в протокола. Написано така, вероятно всеки собственик би разбрал само едно - улицата се запазва на 17 м. По думите на главният арх. Ахрянов графичната част показва именно тази частичност - намалява я в едната ѝ част, разширява я в другата.

Никога няма да има разширение на улица "Гладстон". Никога. Независимо в какви документи присъства това и как е заложено в общия устройствен план. Стойността на имотите в съвкупност ликвидира каквато и да е практична възможност да има разширение.

Слави Георгиев

независим общински съветник

Улица или къщи

Подобно разширение е почти невъзможно. Първо, защото община Пловдив, която в момента не може да изкупи дори терените в парковете, за да спре строителството, едва ли някога ще забогатее достатъчно, за да отчужди всички имоти по централната улица.

В общината липсва анализ за това колко точно би струвало евентуалното отчуждаване на имотите и кои точно ще бъдат засегнати.

Според мен от управленска гледна точка нито един кмет няма да тръгне да отчуждава по ул. "Гладстон".

Иван Тотев, 2013 г. пред Plovdiv24.bg
Иван Тотев, 2013 г. пред Plovdiv24.bg

бивш кмет на Пловдив

От двете страни на улицата в частта, която общината е заложила за разширение, се разполагат Градската галерия, Дом на киното, Дом на културата, кино "Космос", чиято реконструкция чака. По думите на проектантите на общия устройствен план обаче тези сгради няма да бъдат засегнати.

Една идея на 50 години

Второ, проект липсва - не е ясно къде точно ще минават тези нови платна и как те ще кореспондират с цялостната картина в центъра. Не е ясно с каква цел се разширява и дали околните улици могат да поемат нов трафик, както и защо. Няма сериозен анализ какво точно би представлявала улицата, ако се разшири - дали ще е пешеходна, вело- или автомобилна зона новопоявилата ѝ се част.

И трето, буди недоумение фактът, че в плановете си общината се позовава на идея от преди половин век, когато градовете бяха различни, хората имаха друг начин на живот, а Пловдив изобщо не изглеждаше така, както днес. Дори елементарният факт, че има дузина изследвания, които показват, че добавянето на още платна не само не решава проблема с трафика, а точно обратното - прави го многократно по-лош (камо ли на улица от 700 м).

И четвърто, въпреки че нито една от сградите по улица "Гладстон" не е единичен паметник на културата, от НИНКН коментираха, че тя е "част от груповата недвижима културна ценност "Историческа зона "Филипопол-Тримонциум-Пловдив", обявена с протокол №5 от 22.05.2000 г. на НСОНПК (Национален съвет за опазване на недвижимите паметници на културата), утвърден от министъра на културата, като групов археологически и архитектурно-строителен паметник на културата, паметник на урбанизма и културния пейзаж". Нещо повече, от ведомството обясниха още, че " Гладстон" е сред записаните обекти, за запазването и съхраняването на които следва да се работи, без да се влошават техните качества именно като приложение към общия устройствен план, а в края на миналата година е разгледана и като територия с потенциал за недвижима културна ценности.

Идеята е разпалвала не един или два общински съвета, разрешаването на проблема е служило за ПР на няколко кметове и е белязало живота на десетки хора, които живеят в къщите наоколо под страх, че отчуждаванията могат да започнат във всеки един момент въпреки обещанията, че няма.

Последните две сесии на общинския съвет преповториха сценариите от предишните пъти, като размяната на реплики бе дори по-остра между отделните политически сили, а наближаващите избори все по-силно се усещат.

Тази колизия между фактическо и документи до момента охраняваше къщите да не станат кооперации. В момента трябва да насочим администрацията да охрани интереса на частните собственици и исканията на гражданите да няма магистрала в центъра.

Евелин Парасков
Евелин Парасков

„Съюз за Пловдив“

От трибуната на общинския съвет арх. Ахрянов обясни, че приемането на този план не пречи да се започне нова процедура, така че да се поправят грешките. Съдейки по скоростта и ефикасността, с която се движат досегашните решения на общината, това надали е от обещанията, които ще бъдат изпълнени.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    murttle avatar :-|
    murttle

    Да добавя, че в частта след кръстовището с "Руски" са сградите на Търговската гимназия и Гимназията по дървообработване, също с културна и историческа стойност. И тях ли ще бутнат за разширяването? Или мола, заради който преди време събориха красиви къщи и напълно заличиха Марково тепе?

    Нередност?
Нов коментар