Колела, тротинетки, скутери: с какво (ще) може да се движите в регион Пловдив

Lime не влезе с е-колела в областния град, но сложи 200 тротинетки в Асеновград

Тротинетките на Lime се появиха в Пловдив първо през есента на 2020 г., но за кратко, след като се оказа, че експанзията не е била съгласувана с местната администрация. През юни на 2021 г. бе официалният старт на услугата в Града под тепетата.
Тротинетките на Lime се появиха в Пловдив първо през есента на 2020 г., но за кратко, след като се оказа, че експанзията не е била съгласувана с местната администрация. През юни на 2021 г. бе официалният старт на услугата в Града под тепетата.
Тротинетките на Lime се появиха в Пловдив първо през есента на 2020 г., но за кратко, след като се оказа, че експанзията не е била съгласувана с местната администрация. През юни на 2021 г. бе официалният старт на услугата в Града под тепетата.    ©  Георги Куманов
Тротинетките на Lime се появиха в Пловдив първо през есента на 2020 г., но за кратко, след като се оказа, че експанзията не е била съгласувана с местната администрация. През юни на 2021 г. бе официалният старт на услугата в Града под тепетата.    ©  Георги Куманов
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • От години градът под тепетата очаква услуга за споделено ползване на велосипеди, но Lime засега не върви в тази посока
  • Компанията обаче е разположила свои тротинетки в съседния Асеновград, който е първият необластен град с тази услуга
  • Shareascoot е друга компания, която забавя експанзията си в Пловдив, а Hobo се оттегли тихомълком.

Споделени електрически колела. Така изглеждаше бъдещето на Пловдив през август 2022 г. Тогава пред "Капитал" световната компания за споделена мобилност Lime посочи, че пазарът в Пловдив се развива така добре, че през октомври 2022 г. той ще стане един от градовете в Европа, където ще бъдат пуснати нейни електрически велосипеди.

Година по-късно, това все още не се е случило, но пазарът за споделена мобилност в региона търпи промени. Друга компания за тротинетки - българската Hobo, се изтегли без обяснение. Компанията за споделени пътувания с е-автомобили Spark, която стъпи в Пловдив през май 2021 г., изтегли повечето си коли с дълъг пробег в София, и наложи такса за междуградски пътувания, като така диференцира двата си пазара. Lime пък започна да развива други градове наоколо като пазар: без много шум, от компанията пуснаха 200 е-тротинетки в сателитния Асеновград.

Друга българска компания - Shareascoot обясни пред "Капитал", че предстои навлизане в Пловдив на нейната споделена услуга за електрически скутери. Това според тях предстои да се случи по всяка вероятност през 2024 г.

Вместо колела в Пловдив - тротинетки в Асеновград

Точно преди година Lime възнамеряваше да инвестира около 150 хил. лв. за 100 - 150 електрически велосипеда. Това трябваше да се случи до октомври, а изборът Пловдив да бъде първата локация в България, в която компанията да стартира услуга за е-колела, е заради добрата велоинфраструктура (над 60 км) и изявеното желание от самата местна власт.

Планирано беше за разлика от тротинетките на компанията, велосипедите да бъдат наемани и връщани на предварително определени 36 паркозони из града, като беше постигнато споразумение с общината за стоянките.

От Lime към момента не са върнали отговори на "Капитал" за плановете си и защо тази услуга все още не е тръгнала. Според заместник-кмета по транспорт в община Пловдив Тодор Чонов забавянето не е при тях, а при частната компания.

Lime би бил подходящ партньор за услугата за споделени колела след като оперира на пазара в града. Хората разпознават вече компанията, а евентуалните е-велосипеди ще могат да се търсят и отключват през същото приложение - така ще се спести нуждата от разработването на чисто нова апликация.

Тодор Чонов
Тодор Чонов

зам. кмет „Транспорт“ в община Пловдив

Според последно споделената през юли 2022 г. информация уникалните потребители на услугата в Пловдив са 30 хил., а те са реализирали над 130 хил. пътувания от официалното встъпване на Lime в града през юни 2021 г. Това, всъщност не беше първият ѝ опит след като за кратко през октомври 2020 г. нейни тротинетки бяха разположени по булевардите из Пловдив. Тогава местната власт забрани услугата поради липсата на съгласуване с нея.

Едно от възможните обяснения за забавянето е, че компанията е направила инвестиция за влизане в съседен град, където явно е преценена възможността за развиване на нов пазар. От зам.-кмета на община Асеновград инж. Стоян Димитров "Капитал" разбра, че електрически тротинетки са разположени на територията на града на 12 юли тази година и са 200 броя. Това се случва "въз основа на подписан между общината и "Лайм технолоджи" ЕООД меморандум за сътрудничество".

Според Димитров "интересът към използване на тротинетките е умерен поради това, че все още жителите на града не са запознати с правилата за тяхното използване".

Към този момент Асеновград разполага само с една велоалея с дължина около 680 м. Тя започва от моста при централния площад, движи се покрай река Чая и води до градския басейн. За сметка на това градът е пряко свързан с дълъг и прав булевард с Пловдив, който има полупразни и добре асфалтирани локални платна.

От години Асеновград се развива като сателитен на областния, като всеки ден хиляди пътуват до него, за да учат и работят там. Населението му според последното преброяване от септември 2021 г. е почти 46 хил. души. Интересното е, че това е първият необластен град, в който стъпва световната компания.

За момента инфраструктурата на града е слабо развита за подобен вид транспорт, но със стартирането на процедурата “Екологосъобразна мобилност” по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), общината ще кандидатства за изграждането на още 5 км велоалеи".

инж. Стоян Димитров
инж. Стоян Димитров

зам. кмет в община Асеновград

Едни се махат, други - евентуално идват

Заедно с Lime през юни 2021 г. в Града под тепетата стъпи и друга компания за тротинетки за споделено ползване - българската Hobo. Разликата с чуждата компания бе, че моделите ѝ са с по-широка и стабилна платформа. Това помага много при преминаване на неравности по велоалеите, които са немалко из Пловдив.

С настъпването на зимата обаче тротинетките на Hobo изчезнаха от улиците на града. Почитателите на услугата се надяваха това да е заради зимния период и напролет да се върнат, но това така и не се случи. Междувременно стана ясно, че те са изчезнали и от всички останали градове (Варна, Благоевград и Севлиево) извън столицата, в които оперираха. "Капитал" се опита многократно да се свърже с изпълнителния директор на Hobo Теодор Рачев, за да разбере от него какви са причините за оттеглянето и дали се предвижда завръщане, но така и не получи отговор на зададените си въпроси. Към този момент компанията оперира единствено в София.

За сметка на това е възможно друга компания за споделена мобилност (този път за електрически скутери) да се появи във втория по големина град в България. Shareacoot беше обявила през пролетта на 2022 г, че планира експанзия в Пловдив с 60 нови скутера, но това така и не се е случило до този момент. За "Капитал" основателят на компанията Красимир Димитров коментира: "За съжаление корона кризата и разклатените вериги на доставки доста объркаха цялата световна търговия, което неминуемо се отрази и на нас."

Идеята за стъпване в Града под тепетата не е пропаднала и "при добро развитие бихме могли да стартираме до края на 2023 г., но по-вероятно е нещата да се изместят за сезон 2024 г.".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 3
    • + 1

    Разбира се този път магистрала между Асеновград и Пловдив с шест платна и две отделни за бизнес сградите, автокъщите и заводите по пътя ги направи пак лошият кръволак Борисов, който видите ли си купил къща в Барселона с препрани пари. Това е най-натоварения път в Южна България на който загинаха толкова млади хора преди да се направи като магистрала :(. Пак лошият кръволак Борисов, който видите ли крал пари от пътища и ги изнасял с чували по 50 милиона в сакове от своя банка с поставени лица оправи пътя нагоре към Бачково, Пампорово, тунелите, които бяха опасни по пътя, окрепиха и сложиха предпазни мрежи по скалите от свлачища. Но не, лошият кръволак Борисов, който трупал пачки с евро и кючета в нощни шкафчета не се спря до тук. Оправи и разшири пътя към Югово и Лъки, а от там щеше да оправи и третият резервен път към Гърция и важен за хорта в онзи все по запустял район в Родопите Лъки-Загражден. Пътя започна да се прави, парите баха отпуснати и хоп Промяната на добрия и честен Киро и другия измамник Асан дойде. Хоп парите изчезнаха и хората там останаха за пореден път излъгани. 40 години чакат този път и все не става :(

    Нередност?
  • 2
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#1] от "scuby":

    Хайде сега ми изброй такива неща и за Северозапада за последните 10 години!

    Нередност?
Нов коментар