🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

След "Христо Ботев" е ред на стадион "Локомотив": 42 млн. лв. за една трибуна

Пловдив пусна спешно скандална поръчка за довършване на втория стадион, за която не знае дори част от общинската администрация

Довършването на двата стадиона - "Локомотив" и "Христо Ботев", ще надмине 120 млн. лв. и ще остане за управлението на следващия кмет
Довършването на двата стадиона - "Локомотив" и "Христо Ботев", ще надмине 120 млн. лв. и ще остане за управлението на следващия кмет
Довършването на двата стадиона - "Локомотив" и "Христо Ботев", ще надмине 120 млн. лв. и ще остане за управлението на следващия кмет    ©  Димитър Марков
Довършването на двата стадиона - "Локомотив" и "Христо Ботев", ще надмине 120 млн. лв. и ще остане за управлението на следващия кмет    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Общината пусна поръчка за 42 млн. лв. (с ДДС) за последната трибуна на стадион "Локомотив".
  • Част от средствата по тази поръчка са предвидени в следващите 2 бюджетни години, като не е ясно откъде ще се търси остатъкът.
  • На този фон общината все още няма подписано споразумение с клуба за наем за използване на игрищата.

Колкото повече стадиони, толкова повече проблеми. Това може да е мотото на Пловдив, след като в града се разгоря нов скандал около довършването на още един клубен стадион. След като цялата държава разбра за финансовите неуредици, проблемите със строителството, управлението и в крайна сметка завършването на стадион "Христо Ботев", сега другият голям клуб в града - "Локомотив" (Пловдив), също е на дневен ред със своя дом.

За стадиона в парк "Лаута" досега са отпуснати общо 18 млн. лв., а са похарчени около 8 млн. лв. за три трибуни. Сега обаче дойде време за още пари и довършването на стадиона. Или поне за поръчка за това.

Общината организира скорострелни консултации за изграждането на централна трибуна и довършването на стадиона. Те продължиха едва 3 дни, а подготвената въз основа на тях поръчка е с очевидно завишена цена (42 млн. лв. с ДДС), съмнителни условия и неясен източник на финансиране. Което е още по-скандално, не само клубът и феновете, но дори и сериозна част от самата общинска администрация, която се занимава със стадиона, въобще не знаят кой и как е подготвил тази поръчка.

Това би било изненада, ако не се беше превърнало в тертип на работа за кръга на кмета Здравко Димитров в последните месеци преди изборите. Решенията се взимат на коляно, без да е ясно откъде идват, внасят се недомислени, без консултации, след което или се оттеглят, или минават тайно - така беше и в случая с частния парцел в парка на Гребната база, и със спортния диспансер. Тук вероятно случаят е подобен.

3 дни на пазара

През 2020 г. правителството на ГЕРБ отпусна 37 млн. лв. за "спортна инфраструктура", от които "Локомотив" получи 12 млн. лв. - за проектиране и строителство на три от четирите трибуни, а стадион Христо Ботев - 25 млн. лв. За разлика от стадион Христо Ботев, който е възложен на ПИМК още в началото като цялостен проект при липсващо финансиране, за "Локомотив" бе подписан договор със старозагорската фирма "Рудин" за дейностите съобразно първоначално наличните средства.

От тези пари към момента са похарчени малко над 8 млн. лв., а договорът междувременно беше анексиран и достигна 18 млн. лв. с ДДС (при готови две от трите трибуни и в процес на изграждане на третата).

Тъй като общината твърди, че иска работата да не спира, тя започна пазарни проучвания за следващия договор за довършването на стадиона. Идеята е принципно валидна - такива проучвания са нужни, за да се прецени на каква стойност ще възлиза срутването на старата централна трибуна, изграждането на нова и завършването на търговски площи, вертикални планировки и т.н.

Проведените консултации обаче повдигат няколко въпроса.

Първо, срокът. Въпреки изрично поставеното в закона изискване за определяне на "разумен" срок общината е дала 3 дни и половина на фирмите - от публикуването на консултациите на 18 юли, в 2 следобед, до 21 юли, за да подадат и изпратят оферти. По думите на общината причините за късия срок са две - от една страна, "желанието на всички участници в строителния процес да не се спира изпълнението на СМР дейностите", а от друга, "с оглед предвиждане на срокове за евентуално обжалване". Това е абсурдно. Никоя строителна фирма не може в рамките на 3 дни да остойности подобни нетипични дейности (стадиони в България се строят малко, камо ли на парче), освен ако не знае предварително за това. Също така, ако искаш да не спира дейността, правиш тези консултации много по-рано.

Второ, участниците. От общината коментираха: "Покани не са изпращани до нито една компания, не е толериран нито един строител." Получени са цели три оферти, като фирмата, изпълнител на първия етап - старозагорската "Рудин", не е подала.

И трите фирми ("Пробилдерс", "Дик", "Пикси строй") са вписани в камарата на строителите, но нито една от тях не е особено известна на строителния пазар в града. Регистрите потвърждават, че дружествата дори не изпълняват критериите на по-късно пуснатата поръчка за строителство, тъй като са с твърде малко опит, персонал и оборот, т.е. единствено могат да определят цената, но не и да извършат строителството, освен ако не са в съдружие с други по-големи играчи.

"Капитал" потърси две от тях, чийто контакти са публично достъпни, но до редакционното приключване на текста отговор не беше получен. Що се отнася до "Рудин", вестникът многократно се опита да се свърже с тях, но без резултат. Старозагорската фирма до момента не е давала публично информация относно строителството на стадиона.

Кой все пак е правил поръчката

Веднага след приключване на консултациите общината подготви и пусна обществена поръчка. Или по-скоро част от общината.

Видно от документацията, възложител на поръчката не е нито заместник-кметът по строителство Пламен Райчев или ресорният спортен кмет Георги Титюков, нито пък районният кмет Костадин Язов, който беше отговорен за надзор по първия етап на строителството, нито дори директорът на дирекцията по обществени поръчки Тодор Тодоров.

Възложител е Христо Андонов (упълномощен със заповед на кмета) - главен юрисконсулт в отдела по обществени поръчки. Фактът, че най-голямата поръчка в този мандат не е поверена на някой от по-висшестоящите в администрацията, е изненада не само за феновете и клуба.

Зам.-кметът по строителство Райчев отрече документацията да е минавала през отделите по строителство, а обясни, че е правена зад гърба на ресорните му отдели.

Въобще не съм запознат кога и как е правено това проучване, какви са критериите, как е планирана стойността, както и финансирането. Всичко, което знам е от медиите.

Пламен Райчев

зам.-кмет по строителство

Районният кмет Костадин Язов също потвърди, че не е участвал нито в проучването, нито в поръчката, но изрази притеснение, че има смущаващи неща в нея, които могат да объркат довършването на обекта.

Още в първите дни след пускането ѝ на платформата на Агенцията за обществените поръчки се появи питане от потенциален участник, като във въпросите се изразява съмнение дали поръчката не нарушава правилата на ЗОП за конкурентност, като се навеждат и твърдения за неясни условия (виж карето). Правилата на поръчката са, меко казано, скандални - иска се гаранция от 1 млн. при предварително плащане от 10 млн., а цената (т.е. най-обективният фактор) формира едва 40% от оценката.

Висока цена, ниска гаранция, дълъг срок

Всички дейности по втория етап на "Лаута" трябва да бъдат завършени за 720 дни, или две години. Изискването към кандидатите е те да са извършили обект от същата категория, както и да са реализирали оборот от 70 млн. лева в последните три финансови години. Цената ще образува едва 40% от крайната оценка. Гаранцията ще е едва 3% от сумата на договора - така ако се сключи договор за 35 млн. лв. (без ДДС), гаранцията, която изпълнителят ще плати, е едва 1 млн. лв. А в същото време авансово ще се платят цели 30%.

Феновете и клубът са притеснени

Няколко дни след пускането на поръчката на 4 август последва реакция и от феновете на "Локомотив". В отворено писмо до общинската администрация (кмета Здравко Димитров, зам.-кмета Пламен Райчев и директора на дирекцията по обществени поръчки Тодор Тодоров) феновете оправиха показна за среща, "подбудена от угрозата завършването на ст. "Локомотив" да бъде опорочено по сходство на други два спортни обекта в Пловдив", се казва в писмото.

"Сумата от 42 млн. лв. е избрана по неразбираеми критерии, а размерът ѝ е непропорционално по-висок за позициите, които ще се извършват. Тази сума надвишава съвсем трикратно общата стойност на останалите три трибуни!", пишат още феновете, като обръщат внимание на краткия срок за консултации и настояват да се направи инспекция на стойностите, както и апелират стадионът да не бъде политически използван преди местните избори.

Към позицията на феновете се присъединяват от клуба, потвърди за "Капитал" изпълнителният директор Павел Колев, по думите на когото освен интересите на футболния клуб следва "завършването на стадион "Локомотив" да бъде изпълнено така, че да се защити максимално общественият интерес, тъй като става дума за публични средства, условията за прозрачност, отчетност, рационално, ефективно и ефикасно изразходване на тези средства трябва задължително да бъдат спазени". Колев обясни, че клубът не разполага със собствени количествено-стойностни сметки за финализирането на стадиона.

Милиони и без стадиони

И накрая, но не по важност - сметките на общината на Димитров отново не излизат.

За стадион "Локомотив" първо бяха осигурени 12 млн. лв. от държавата. Впоследствие бяха осигурени още 12 млн. лв. - от заем, който кметът Здравко Димитров изтегли за всеки от стадионите. Неколкократно администрацията също отделя средства, които общо са около 19 млн. лв. (налични и предвидени) - веднъж през 2021 г. 2.8 млн. лв. и заложено за следващите три бюджетни години (2023, 2024, 2025) по около 5.5 млн. лв.

Подписаният през 2020 г. договор с "Рудин" за първите три трибуни беше на стойност 12 млн. лв. (с ДДС), но в края на юли тази година е индексиран с до 5 млн. лв., коментират от общината. "Заложената сума за индексация е максимална и е възможно да не бъде достигната", обясниха от там.

Така общата стойност на първия подписан договор е 17 млн. лв., ако се подпише втори с тази скандална поръчка, той ще е за 42 млн. лв., т.е. общо 59 млн. лв. Предвидените (но не налични) от общината дотук са 43 млн. лв., т.е. има недостиг от 16 млн. лв. От тези 43 млн. едва 24 млн. са налични (преведени от държавата и получени по заема), защото останалите зависят от следващите бюджети на общината, а с 24 млн.лв. общината едва ще покрие първия договор и мъчно ще започне плащанията по втория.

На въпроса откъде ще се намерят останалите средства от общината отговарят лаконично - "финансиране ще бъде потърсено по всички законосъобразни способи", като не изключват и нов общински заем.

Така администрацията на Здравко Димитров отново показва, че в края на своя мандат усилията са насочени не към запазване интересите на гражданите, а към това да се придвижат всички забавени проекти с цената на каквото и да е и често в изгода на частен интерес.

ПФК "Локомотив" - пътник без билет

Освен неуредиците около довършването на стадиона неясноти има и около неговото стопанисване и управление. "Локомотив" (Пловдив) все още не плаща наем - дори и определения символичен в размер на 4.8 хил. лв. за използването на стадиона, и това, изглежда, също не е проблем за общината.

Въпреки че беше предложено от общината и гласувано от общинския съвет сключването на спорни наемни договори с клубовете Ботев и "Локомотив" за ползване на готовите части от стадионите за спортни цели, такова споразумение с "Локомотив" все още не е сключено, обясниха от общината. Причините са две - клубът не е внесъл гаранция, както и не е представил схема за това какво точно ще бъде ползвано от отбора, но същият е изразил несъгласие с предложената от администрацията площ за ползване.

Въпреки това отборът продължава да използва стадиона - както за тренировки, така и за официални мачове. До редакционното приключване на текста нито клубът, нито общината коментираха на какво основание се случва това и дали все пак се плащат някакви такси. ПФК "Локомотив" също така не се ангажира и да потвърди или отрече дали ще инвестира някакви средства в стадиона, въпреки че изпълнителният директор Павел Колев определи стадиона като "родния дом на футболния клуб", а отбора като "естествен ползвател на съоръжението".