🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Хеброс бус" затваря автогара "Юг" в Пловдив и ще намалява дейността си в обществените превози

Общината няма контрол и над другите три автогари, така че бъдещето на автобусния транспорт е изцяло в частни ръце

Общият терен, който "Хеброс бус" притежава, е малко над 5 дка, като на мястото съгласно общия устройствен план е позволено високо строителство от смесен тип (жилища, офиси и др.)
Общият терен, който "Хеброс бус" притежава, е малко над 5 дка, като на мястото съгласно общия устройствен план е позволено високо строителство от смесен тип (жилища, офиси и др.)
Общият терен, който "Хеброс бус" притежава, е малко над 5 дка, като на мястото съгласно общия устройствен план е позволено високо строителство от смесен тип (жилища, офиси и др.)    ©  Антон Чепилски
Общият терен, който "Хеброс бус" притежава, е малко над 5 дка, като на мястото съгласно общия устройствен план е позволено високо строителство от смесен тип (жилища, офиси и др.)    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • "Юг" ще спре да изпълнява функциите на гара, а автобусите засега ще се пренасочат към "Север" и "Родопи"
  • Все още не е ясно какво ще се случи с терена, на който е предвидено високо застрояване със смесено предназначение (жилища, офис и т.н.)
  • Общината не притежава нито една собствена гара, но няма и планове за такава

Отдавна е ясно, че Пловдив е в плен на частните превозвачи - както за вътрешния, така и за междуградския си транспорт. Общината е продала транспорта си, тролеите си (и дори контактната мрежа за тях), наскоро разпродаде имотите на бившия градски транспорт и тепърва се сети, че трябва да поеме обратно задълженията си да превозва жители от една точка до друга, и създаде новото общинско транспортно дружество "Екобус".

Но ето още нещо, което вероятно не знаете - вторият по големина град в България няма общинска автогара. Пловдив, който се намира в центъра на сложна система от околни градове, откъдето непрекъснато пристигат и заминават автобуси, не притежава контрола не само върху превозните средства, но и върху местата, където те спират.

Това е трагично, но не е особена новина - ситуацията е такава от 20 години. Но тези дни това беше напомнено поради факта, че собственикът на автогарите - приватизираното някога "Хеброс бус", смята да закрие едната от тях и евентуално да я ползва за строителен парцел. Причината е недостатъчно приходи за дружеството.

Ситуацията е още по-тревожна с оглед на факта, че нищо не може да спре компанията, ако реши да закрие и останалите две, де факто оставяйки Пловдив без автогари. А това не може да бъде изключено - "Хеброс бус" влезе за пореден път тази седмица в остри спорове с общини и граждани за междуградските си линии и недостигът на автобуси по тях. Пред "Капитал" собственикът Веселин Дошков посочи, че няма работна ръка, има аварирали машини, плащанията от общината са нередовни и недостатъчни - все намеци, че този бизнес изглежда все по-малко привлекателен за дружеството.

"Аз съм категоричен, че автогара "Юг" ще бъде закрита"

"Хеброс бус" е собственик на общо три от четирите гари в града - "Родопи", "Север" и "Юг". Дружеството е приватизирано в началото на този век, а с това са приватизирани и трите гари, които са в капитала му. Това са и трите основни гари, които обслужват автобусите в града. Четвъртата новосъздадена гара - пространството пред Централната ЖП гара, все още се ползва само за нуждите на бившия концесионер "Карат С", а иначе би следвало да е отново е в управление на НКЖИ.

Автогара "Юг" е близо до централна гара и е изходна и крайна точка за автобусите от и до София, Варна, Бургас и ред други вътрешни и международни превози (от Турция до Германия). "Юг" обаче е в близост и до друг обект - автогара "Родопи", което е и основната причина за нейното закриване - намаляване на разходите за поддръжка на двете гари, които дружеството стопанисва и които така или иначе са близо една до друга.

Пред "Капитал" Веселин Дошков потвърди, че автогара "Юг" ще бъде закрита, като предстои да бъдат уведомени областният управител, общината и всички други ангажирани институции, които следва да променят маршрутите на автобусните линии спрямо нови разписания.

"Ние все пак успяхме да изградим една голяма автогара ("Родопи"), която с още малко оптимизация може да поеме безпроблемно курсовете и от направленията от автогара "Юг", категоричен е Дошков, според когото "четири автогари за един град, в който пътническият междуселищен транспорт се е свил с 50-60%, е безсмислено".

По думите му "Юг" никога не е била замислена трайно да изпълнява функциите на гара и идеята на управляващите още от 70-те години е била със създаването на автогара "Родопи" като една достатъчно голяма гара всички линии да са там. Това обаче не се е случило, но и днес различният статут на двата обекта е отразен в градоустройствените документи на общината - докато "Родопи" е предназначена за инфраструктура за транспорт в общия устройствен план (както през 2022 г., така и в този от 2007 г.), то автогара "Юг" е заложена като терен за високо строителство със смесени функции, подобно на всички около него.

Именно статутът е причина за огромния инвеститорски интерес към терена. "Спукаха ми телефона", коментира Дошков.

⅕ опит на общината

По думите на Дошков обаче паралелно със спиране на функциите на гарата, вероятно дружеството ще води и дело за собствеността ѝ. Общината, според него, въпреки липсата на каквото и да е правно или фактическо основание, е изкарала акт за ⅕ от собствеността на гарата (или малко над 1000 кв.м).

Справка в Имотния регистър (ИР) потвърждава това. Общината се появява като собственик на около ⅕ идеални части от автогара "Юг" едва през 2020 г., като от документа, представен за вписване в ИР, става ясно, че основанието не е сделка (било то продажба или дарение). Пред "Капитал" Дошков представи документа, в който е посочено, че общината придобива част от имота на няколко основания от Закона за общинската собственост - същият е от обществено значение и е придобит с доброволен труд и/или с парични средства на населението.

Не става ясно как същото е доказано - близо 20 години след стопанисването на гарата от частно дружество. До редакционното приключване на текста не успяхме да се свържем със зам.-кмета по транспорта Тодор Чонов.

Дошков е категоричен, че подобно основание за придобиване на собственост не е издържано и затова е изпратил писмо до общината за деактуване на собствеността, така че разпореждането с гарата да е улеснено. "Исках по най-цивилизования начин да го придвижим, като не става така - ще вървим по съдебен път, евентуално ще търся и пропуснати ползи. Видно данъкоплатците трябва да плащат за популизма на общината. Практически ни казват "ние не знаем откъде сме го придобили, но е наше и няма да се откажем", коментира той.

"Ние реализираме социалната политика на общината на наш гръб"

Интерес обаче има и към другите обекти на "Хеброс бус", както и към купуване на самото дружество. За момента по думите на собственика фирмата ще работи в този си вид с останалите две гари, които притежава. Самият той обаче не скрива, че основен приоритет ще са специализираните превози, които са далеч по-доходоносни от публичния транспорт, но и за които нужда от градски гари няма. Финансовият резултат на дружеството е отрицателен за 2022 г. (за разлика от 2021 г., когато дружеството имаше малко над 2 млн. лв. печалба заради продажба на имот, който именно се намира на автогара "Север"), и както обяснява Дошков, "не е фатално, просто всичко това ни дърпа назад".

Освен това, "Хеброс бус" е основна мишена от години за всякакви обвинения - неизпълнение на линии, сваляне на пътници, подминаване на спирки и непоносими условия в автобусите. Последната бомба е в съседното село Марково, където след няколко поредни седмици на нередовни и неизпълнени курсове по линията до Пловдив (и дори твърдения за оставени на Околовръстното хора) жителите и кметството започнаха събирането на подписи за махането на "Хеброс бус". Това обаче вероятно няма да се увенчае с успех, а ще повлече няколко глоби и още скандали след себе си - не заради друго, а защото няма други фирми, които да искат или да могат да изпълняват договора.

Веселин Дошков не отрича проблемите. При последния разговор с него той обясни, че повечето линии генерират загуби, парите от общината са малко, условията в автобусите са мизерни и частниците не могат да инвестират достатъчно. Оттогава нищо не се е променило, категоричен е той.

Години наред не ни плащат това, което е уговорено, а в същото време изискват и налагат глоби. Общината ти пречи да работиш нормално, а в същото време ти размахва камшика над главата. Ми платете си, че да работим нормално.

Веселин Дошков
Веселин Дошков

собственик на „Хеброс бус“

От една страна са проблемните плащания, които общината бави за междуселищните превози. "Държавата иска да подпомогне транспортния бранш за междуселищните превози, за да оцелее, и се предвидиха средства - над 20 млн. лв. в републиканския бюджет. Почти всички общини от месец март започнаха разпределяне на тези средства. В община Пловдив до момента не сме получили никакви пари. Реално ние, ако нямаме помощта от държавата, сме на сериозна загуба", твърди Дошков. По думите му помощта за 2022 г. в размер на около 500 хил. лв. е била получена едва през февруари тази година. От общината отрекоха. Директорът на общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" Георги Стоилов обясни, че средствата се изплащат.

От друга страна е вечно нефункциониращият градски транспорт. "Хеброс бус" изпълнява само 5 от общо 29-те градски линии. Причината е, че три от тях бяха предоставени на други превозвачи по иниацитива на общината, защото курсовете не се изпълняваха редовно. "Умирам да има електронна система, да ми се плаща на км пробег, без да има билети, кондуктори и пр. Разчетите ни са да нямаме кондуктори, а в момента има 30-40 човека за 5 линии", казва собственикът на "Хеброс бус", като по думите му кондукторите освен всичко останало често отклоняват приходи и от самата фирма - напр. препродават билети.

Всичко това подсказва, че идват сериозни промени в начина, по който функционира фирмата. "Практически ограничавам тази дейност, защото е безсмислено да работиш, а след това да разпродаваш активи, за да можеш да покриеш загубата. Залагат се много високи критерии по отношение на инвестициите и автобусите, а по отношение на плащанията - колкото те решат", коментира Дошков. Усилията ще са насочени към извършването на специализирани превози.

А какво ще прави Пловдив?

Логичен изглежда въпросът какво прави общината, за да си гарантира, че дори и другите две гари, собственост на транспортната фирма, да последват съдбата на автогара "Юг" и да бъдат закрити, автобусите в града все пак ще има къде да спират. "Пловдив няма как да се оправи без автогара и да си върши задачите", констатира очевидното Георги Стоилов.

Оказва се, че едва тази година са предприети първи стъпки - и то на хартия.

"Единствено в нашия План за устойчива градска мобилност заложихме като визия, че трябва да се започнат стъпките за една нова, общинска автогара, която да изпълни тези функции в случай на необходимост. Голям, комплексен проект, който ще отнеме много време, но трябва да се започне. Нямаме други механизми", обясни Стоилов. В нито един от другите стратегически документи на общината - било то Плана за интегрирано развитие или общия устройствен план, не е предвиден такъв проект.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ahorns avatar :-|
    YT
    • + 1

    Първоначално си помислих: "Какво безумие, да махнеш автогарата която е директно до ЖП гарата". После проверих, и се оказа че безумието е друго - има две (на практика с паркинга на Карат 3) автогари непосредствено до гарата в Пловдив! И тази, която ще бъде закрита е най-неудобната - с малко място, ужасна пешаходна връзка и никаква възможност за паркиране. Така погледнато решението е повече от логично, особено ако финансово компанията не е добре.

    Нередност?
Нов коментар