Бизнес средата в България леко се подобрява през юни

Положителните оценки започват да преобладават, но състоянието на фирмите в услугите продължава да се влошава

Въпреки подобрението в търговията на дребно секторът на услугите продължава да страда.
Въпреки подобрението в търговията на дребно секторът на услугите продължава да страда.
Въпреки подобрението в търговията на дребно секторът на услугите продължава да страда.    ©  Надежда Чипева
Въпреки подобрението в търговията на дребно секторът на услугите продължава да страда.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Макар и бавно, бизнес климатът продължава да се подобрява през юни, сочат оценките на мениджъри на над 4000 предприятия, които Националният статистически институт (НСИ) събира всеки месец. От минусови стойности през април и май показателят на бизнес климата се повишава до 5.5 пункта през юни. Причината е, че текущото състояние на фирмите в промишлеността, строителството и търговията на дребно започва да се подобрява. Анкетираните мениджъри залагат и на по-голяма активност през следващите месеци.

Същевременно обаче сектор услуги продължава да е оцветен в червено - настоящото бизнес състояние на компаниите се влошава за трети пореден месец. Лекото подобрение от повече положителни очаквания за следващото шестмесечие все още не е достатъчно да изведе общия показател на бизнес климата в сектора над нулата.

Оценките в промишлеността се подобряват

Положителните оценки на мениджъри започват по-видимо да преобладават в промишлеността - с 10.9 пункта през юни при 1.2 пункта месец по-рано. От една страна, увеличението идва от настоящото бизнес състояние и леко подобрение при нивото на поръчки. От друга, очакванията за следващите шест месеца също постепенно се повишават - от -19.9 пункта през април до 1.9 пункта през май и 12.7 през юни. Стойностите са баланс между положителните и отрицателните оценки на мениджърите.

Същевременно обаче преди COVID-19 общата оценка за бизнес състоянието на фирмите в сектора превишаваше 30 пункта. Добрата новина е, че не е видимо значително увеличение на компании с финансови проблеми, но близо една трета от фирмите посочват, че недостатъчното търсене от страната и от чужбина затруднява дейността им.

В строителството тенденцията е сходна - настоящото състояние на фирмите се подобрява заедно с очакванията за следващите месеци, като така общият показател за бизнес климата се подобрява от 3.9 пункта през май до 18.3 пункта през юни (при 35.4 пункта година по-рано). Компаниите в сектора обаче продължават да изпитват проблеми заради повече клиенти със закъснели плащания. Традиционните фактори, затрудняващи дейността на строителните фирми - недостигът на кадри и конкуренцията в бранша, се изместват от несигурната икономическа среда.

Близо две трети от фирмите в търговията на дребно също посочват икономиката като основното предизвикателство пред бизнеса. Настоящото състояние на фирмите обаче се подобрява - обемът на продажбите леко нараства, въпреки че остава на минус, конкуренцията се възвръща. Започват да преобладават положителните очаквания за следващите месеци - показателят за очакваното бизнес състояние през второто полугодие се повишава от 6.5 пункта през май до 18.2 през юни.

Услугите остават оцветени в червено

Въпреки подобрението в търговията на дребно секторът на услугите продължава да страда. Това не е изненада предвид факта, че туризмът и развлекателният сектор бяха най-тежко засегнати от ограничителните мерки през последните месеци, а и очакванията за летния туристически сезон, от който секторът обикновено получава стимул, са силно занижени. Текущото състояние на фирмите се влошава - от -46.5 през май до -48.4 пункта през юни. Очакванията за юли - декември едвам превишават нулата с 2.4 пункта, което обаче е значително подобрение спрямо отчетените -19.2 пункта през май. Над половината от фирмите посочват несигурната икономическа среда като фактор, затрудняващ бизнеса, а 31.2% отбелязват слабото търсене на услуги.