🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

БСК: Износът на храни и напитки към Острова ще се оскъпи

Ограничените каботажни права на британските превозвачи откриват нова ниша за българските транспортни фирми

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Износът на храни и напитки за зареждане на български стоки на Острова се очаква да поскъпне от тази година. Разнообразието от хранителни продукти, които се изнасят от България по тази линия, е голямо, а партидите са малки. Дори и без мита цените ще се повишат, защото всяка партида ще изисква отделен санитарен сертификат и ще се обработва отделно по митниците. Това става ясно от анализ на Българската стопанска камара (БСК) за ефектите от Brexit върху българската и европейската икономика и новите особености, с които трябва да се съобразяват търговците от 1 януари.

Ефектът за България

Великобритания не е сред най-големите търговски партньори на България, но пазарът не е и малък - през 2019 г. 2.5%, или близо 1.4 млрд. лв. от българския износ беше насочен към Острова, а вносът достигна 900 млн. лв.

Разбивката на БСК показва, че в износът с най-голяма тежест са електрониката, електротехниката, лекарствата и други машини и апарати. За производителите на техника и машини няма допълнително облагане, но може да се наложи издаване на сертификати за съответствие Секторът обаче може да се окаже по-конкурентен след влизането в сила на сделката заради промяната в правилата за произход на стоките. Продукти от ЕС, вложени в британското производство, ще се считат за британски при износа към ЕС. Стоки от Япония, Китай и Турция обаче ще бъдат третирани като от трети страни и това ще ги оскъпи спрямо европейските.

За фармацевтичните продукти няма мита, но регистрациите на лекарствата ще важат само до изтичането на текущия им срок. След това трябва да се премине към нова процедура по регистрация, отбелязват от БСК.

Няма да има пречки за износителите на суровини, обзавеждане, облекла, пластмаси. "Постигнатото споразумение ще даде възможност на българските фирми да продължат да реализират износ към Обединеното кралство, но въвеждането на новите експортни процедури ще доведе до известно оскъпяване на процеса. Някои сектори като услугите и информационните технологии ще останат привлекателни за британските инвеститори и след Брекзит", посочват от БСК.

Сред промените от особено значение за български предприятия БСК отбелязва и следните важни точки:

  • Тарифни и квотни ограничения няма.
  • Правилата за начисляване на ДДС са както при търговия с трети страни.
  • Обединеното кралство договори шестгодишен гратисен период за нулеви мита за електромобили. След това ще се начислява 10% мито, когато съдържанието на компоненти от трети страни надхвърля 55%. ЕК разработи инструмент за самооценка произхода на стоките ROSA, който е препоръчително да се ползва в началния период след влизане на споразумението в сила.
  • Постигнато е споразумение за разрешаването на бъдещи спорове за търговските правила и стандарти. За целта е съгласувана процедура за третиране на такива случаи, като се очаква и създаването на двустранна управляваща комисия.
  • Постигнато е споразумение за прилагането на минимални екологични, социални и трудови стандарти. Същевременно не се предвижда автоматично налагане на тарифни санкции в случай на неспазването им.
  • Ограничават се каботажните права на британските превозвачи, което може да се окаже добра възможност за българските транспортни фирми да заемат тази пазарна ниша.
  • Услугите не са включени в обхвата на споразумението.
  • Кралството запазва участието си в програмите на ЕС "Хоризонт" и "Коперник", както и членството си в "Евроатом". Значителна загуба за българското образование е оттеглянето на ОК от програмата "Еразмус", с изключение на университетите в Северна Ирландия.
  • Споразумението обхваща и трансфера на данни.

Главоболия за всички

След години теории и анализи за това колко хаос ще предизвика Brexit из Европа, предизвикателствата вече са факт за всички страни въпреки информационните кампании и времето за подготовка.

Търговските потоци от и до Великобритания от 1 януари тази година са намалели наполовина, защото европейските фирми се въздържат от търговия с Острова, а тези, които се осмеляват, срещат огромни забавяния и неочаквана документация. От БСК посочват също, че много търговци извън Европа не са запознати с новите правила и нямат нужните документи, за да може стоките им да преминат от Великобритания към ЕС. Куриери като DPD прекратяват доставки, международни вериги спират доставки за някои свои магазини заради бюрокрация, а около 47% от камионите, които ежедневно опитват да преминат от Обединеното кралство в ЕС, са върнати заради липса на тест за коронавирус на шофьорите.

Предизвикателства има и в дългосрочен план. От БСК отбелязват, че може да се очаква бюрокрацията в ЕС да нараства, а прозрачността - да намалява, защото Обединеното кралство беше един от корективите на европейската администрация. ЕС губи и капацитета за иновации на Великобритания, докато Лондон губи потенциален нов бизнес заради силно усложнените процедури по стартиране на фирма след 1 януари.

Все още няма коментари
Нов коментар