🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Споразумението между ЕС и Великобритания: Търговска сделка, която разделя

В отношенията между Брюксел и Лондон идва нова ера с повече бариери

Целта на премиера Борис Джонсън бе да отдели възможно най-много Великобритания от европейските правила
Целта на премиера Борис Джонсън бе да отдели възможно най-много Великобритания от европейските правила
Целта на премиера Борис Джонсън бе да отдели възможно най-много Великобритания от европейските правила    ©  Reuters
Целта на премиера Борис Джонсън бе да отдели възможно най-много Великобритания от европейските правила    ©  Reuters
Новите двустранни сделки на Обединеното кралство няма да компенсират изгубената търговия с ЕС.

Това не е обичайната търговска сделка, тъй като по принцип целта на подобни споразумения е да улеснят търговията и да я направят по-евтина чрез сближаването на страните. Докато тук става въпрос за договорка, която трябва да скъса досегашните връзки. 1645 дни след като Великобритания гласува за напускането на ЕС, бе постигнато разбирателство за новите двустранни отношения.

Отстъпки в последния момент и от двете страни доведоха до сделката, за която само седмица по-рано мнозина се съмняваха, че ще стане факт. На практика тя слага край на безпроблемната търговия между Великобритания и ЕС, като води до допълнителни разходи. Обединеното кралство вече няма да бъде част от единния пазар и митническия съюз, което означава много повече бюрокрация и забавяния както за бизнеса, така и за хората, пресичащи границата.

Брюксел и Лондон в някои отношения поставиха прагматизма над твърдите принципи и сключиха споразумение, което ще засегне множество аспекти. На 1 януари 2021 г. бе прекратена връзката, съществуваща между ЕС и Великобритания от почти петдесет години, и сега между тях ще има повече бариери. Както пише Крис Морис от британската ВВС: "Перспективата за по-близко сътрудничество бе ограничена от решението на правителството на Борис Джонсън да се отдели от европейските правила възможно най-много."

Разводът приключи, преговорите - не

Обединеното кралство спря да следва правилата на ЕС и в сила влязоха заместващи договорки за пътуването, търговията, имиграцията и сигурността. Британският премиер Борис Джонсън заяви, че страната вече е "поела свободата в ръцете си" и ще може да прави нещата "по различен и по-добър начин".

По силата на сделката британските производители ще имат достъп с нулеви мита и квоти до вътрешния пазар на ЕС и така няма да има вносни тарифи за стоките, преминаващи между Великобритания и континента. Но това също така означава повече документация за бизнеса и за хората, пътуващи до ЕС, докато все още не е ясно какво ще стане с банковия сектор и с услугите. Освен това Джонсън греши, когато казва, че няма да има нови нетарифни бариери. Напускането на единния пазар и на митническия съюз изисква гранични, митнически, ветеринарни и други проверки, които ще вдигнат цената на търговията.

Само защото едно споразумение е договорено, не означава, че всичко е приключило. Всъщност Великобритания ще преговаря с ЕС с години. Анализ на сп. Economist обобщава ситуацията така: "Сделката е по-добрият вариант от липсата на сделка. Но това е най-доброто, което може да се каже за нея. Тя не покрива цялата британска търговия, нито носи стабилност. Пред нас има цяла вечност на преговори. Връзките на Обединеното кралство с ЕС ще приличат на тези на Швейцария, която прекара години в борба за подробностите." За финансовите услуги, данните и други въпроси преговорите по никакъв начин не са свършили. И макар Великобритания да е по-голяма от Швейцария, Economist прогнозира, че страната ще бъде в позицията на молещ в почти всички разговори.

Дали ползите ще компенсират загубите

Френският президент Еманюел Макрон коментира, че Обединеното кралство остава "приятел и съюзник", но допълни, че решението да напусне ЕС е "рожба на лъжи и лъжливи обещания". Извън съюза Великобритания ще може да договаря свои собствени търговски сделки с други държави и това според поддръжниците на Brexit е едно от основните предимства. Но експерти изчисляват, че ползите ще бъдат ограничени, тъй като новите споразумения през следващите няколко години няма да заместят изгубената търговия с ЕС. Според Office for Budget Responsibility в дългосрочен план британската икономика ще бъде с 4% по-малка с търговската сделка, отколкото би била, ако страната бе останала в ЕС. В блога на London School of Economics икономистът Джон ван Рийнън посочва: "Липсата на сделка е болезнена, защото удря незабавно като цунами. Сделката за "твърд" Brexit е по-потайна и насилва икономиката с десетилетия." Същевременно британското правителство смята, че ще има петкратно увеличение на граничните проверки. Извършването на бизнес дейности в ЕС от страна на британците пък ще стане доста по-трудно. Пътуващите по бизнес ще имат право на престой до 90 дни за посещението на конференции или за сключването на продажба. Но предоставянето на услуга, като например работата като готвач, ще изисква работна виза, а в много регулирани сектори ще е необходимо и регистриране като местен професионалист.

"Упражняването на брекзитските свободи по начин, по който да навакса икономическия удар, ще бъде една от най-големите задачи за Борис Джонсън през 2021 г., а засега подробностите са смътни. Мнозина се чудят дали основният интерес на премиера не е бил да осигури "суверенитет", вместо да изготви план как да го използва", пише Financial Times.

При целия хаос, който се оказа Brexit, едно нещо е ясно - съществените промени вече са факт, независимо дали в търговията, пътуването, сигурността или имиграцията. И ще стават все по-очевидни през идващите месеци.

Какво включва споразумението

от Кирил Кирчев

Мнозина си мислеха, че търговската сделка между ЕС и Великобритания не може да бъде постигната. Аргументът бе, че подобни споразумения обикновено отнемат години за договаряне. Ето какво се разбраха преговарящите от двете страни за толкова кратко време в основни сфери:

Държавна помощ и стандарти

Великобритания свободно ще определя свои собствени стандарти в области като екологията и трудовото законодателство, но остава рискът достъпът ѝ до европейския пазар да бъде ограничен, ако се отклони твърде далеч. Механизъм за ребалансиране, управляван от арбитраж, ще позволи на всяка от страните да наложи мита, ако се установи, че техният бизнес е бил в неравностойно положение. От решаващо значение за Обединеното кралство е, че в страната няма да действа правото на ЕС или на Съда на ЕС. Компаниите в ЕС ще могат да оспорват държавната помощ, отпусната на конкурентите им от Обединеното кралство в британските съдилища. Британските компании ще се ползват с еквивалентни права в ЕС.

Риболов

Страните от ЕС ще имат пет години и половина преходен период с гарантиран достъп до водите на Обединеното кралство. След това достъпът ще зависи от годишните преговори. По време на прехода правата на ЕС за риболов във водите на Обединеното кралство - в момента на стойност около 650 млн. евро годишно, ще бъдат намалени с една четвърт, като британските квоти ще бъдат увеличени със същия размер. След прехода достъпът до водите ще зависи от преговори, които ще се водят всяка година.

Логистика и пътни превози

Двете страни признаха валидността на взаимните лицензи и разрешения и включиха пълни права за транзит, позволявайки на шофьорите да преминават през няколко държави, за да превозват товар. Това ще позволи на ирландските камиони да използват Обединеното кралство като "сухопътен мост" за доставка на стоки в ЕС. Споразумението обаче ограничава британските шофьори на камиони до едно разтоварване и еднократно товарене, когато са в Европа, значително понижение от членството в ЕС, при което шофьорите могат да направят три товарения в държава от ЕС, преди да се върнат у дома. Сделката рискува да унищожи концертната индустрия за превози на техниката, която разчита на дълги пътувания в страна от ЕС, предупреждава пред Financial Times Ричард Бърнет, председател на Асоциацията за пътни превози във Великобритания.

Авиация и пътувания

Сделката позволява полетите между ЕС и Великобритания да продължат, но превозвачите от Обединеното кралство няма да могат да летят между две точки в рамките на ЕС. Това се очакваше и авиокомпаниите от двете страни създадоха чуждестранни дъщерни дружества, за да продължат дейността си, като по този начин например easyJet ще лети между Франция и Италия. За пътуващите ще се изискват визи за посещения над 90 дни и може да има допълнителни проверки на паспортите.

Храни и напитки

Очаква се без гратисен период ЕС незабавно да въведе нови строги проверки на селскостопански хранителни продукти. Предприятията от сектора на Острова приветстваха сделката, но предупредиха, че напускането на митническия съюз и единния пазар все пак ще наруши веригата за доставка на храни, а някои цени ще се повишат.

Търговия на дребно

Британският консорциум за търговия на дребно, който изчисли, че митата без сделка щяха да добавят 3 млрд. паунда годишно към разходите за храна за потребителите, приветства сделката. "Като се има предвид, че четири пети от вноса на храни в Обединеното кралство идват от ЕС, сделката трябва да донесе на домакинствата във Великобритания колективна въздишка на облекчение", заяви главният изпълнителен директор Хелън Дикинсън. Тя обаче добави, че освен нулевите мита са необходими и начини "за намаляване на проверките и бюрокрацията от 1 януари".

Фармацевтични продукти

Основна цел на фармацевтичната индустрия - тестовете и инспекциите на лекарства, извършвани от едната страна на Ламанша, да се считат за валидни от другата, е постигната само частично. Първоначалните индикации при обявяването на сделката бяха, че не е възприето друго ключово изискване на индустрията - взаимно признаване на тестовете за безопасност и качество. Това би означавало, че тестове за безопасност, проведени върху лекарства в Обединеното кралство, преди да бъдат одобрени, сега ще трябва да бъдат дублирани в ЕС, което ще доведе до забавяне пускането на пазара и до допълнителни разходи.

Автомобилна индустрия

Автомобилният сектор предупреди, че сделката ще доведе до "много повече бюрокрация и регулаторна тежест за индустрията", в която годишно се продават почти 3 млн. автомобила между ЕС и Великобритания. Търговията с автомобилни части между двете страни възлиза на почти 14 млрд. евро. Обединеното кралство вече призна, че ЕС няма да приеме по-гъвкав подход, когато става въпрос за оценка дали автомобилите във Великобритания, произведени с големи количества компоненти, които не са от страната, да получат нулеви мита. В резултат на това за някои автомобили могат да се плащат мита при продажбата им в ЕС.

Производство

Производственият сектор във Великобритания е доволен от избягването на митата, които рискуваха да заличат печалбите в сектора, но предупреди, че компаниите все още са изправени пред опасността от забавяне по границите и загуби заради взаимното оценяване на съответствието. Това може да означава двойно сертифициране и тестване, за да се отговаря както на стандартите на ЕС, така и на Обединеното кралство, посочва Стивън Пипсън, главен изпълнителен директор на групата производители Make UK. "Това би добавило значителна сложност и разходи за сектор, който работи с тънки маржове."

Професионални услуги

Доставчиците на професионални услуги губят правото да работят автоматично в ЕС, след като не беше договорено взаимно признаване на професионалните квалификации. Това означава, че квалификациите на професионалисти от лекари и ветеринарни лекари до инженери и архитекти трябва да бъдат признати във всяка държава - членка на ЕС, където искат да работят. Ще има обаче разпоредби за краткосрочни командировки на висококвалифицирани служители.

Отбрана и сигурност

Британската полиция и разузнавателните агенции няма да имат достъп до най-чувствителните бази данни на ЕС за престъпления в реално време. Британските служби за сигурност обаче все още ще имат достъп до важни данни за пътниците на полетите, информация за присъди и данни за ДНК, пръстови отпечатъци и регистрация на превозни средства. Това означава, че те ще могат да работят със съюзниците си от ЕС по съвместни разследвания на тероризма и всички форми на организирана престъпност. Все още не е ясно какво точно ще замени европейската заповед за арест, която позволява бърза екстрадиция на престъпници между страните от ЕС.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • - 1

    Може и да си го харесват англичаните този Борис Джонсън, но неговият уж модерен национализъм най-вече носи ползи на Русия. Нови британски агенти можем да очакваме да пристанат на руските служби, които в трудните времена на преговори между кралството и ЕС непременно ще търсят да забиват все повече клинове на разделението.

    Нередност?
Нов коментар