Износът приключва годината с ръст от 24%

Резултатите са по-високи и спрямо 2019 г., но отчасти се дължат на по-високите цени

Две трети от българския износ миналата година е за страните от ЕС.
Две трети от българския износ миналата година е за страните от ЕС.
Две трети от българския износ миналата година е за страните от ЕС.    ©  Георги Кожухаров
Две трети от българския износ миналата година е за страните от ЕС.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Български стоки на стойност 67.9 млрд. лв. са намерили реализация на чужди пазари през миналата година, показват предварителни данни на националната статистика. Така българският експорт през 2021 г. е нараснал с 24% на годишна база и е 16% нагоре спрямо предкризисната 2019 г. Само през декември изнесената продукция възлиза на 5.9 млрд. лв., или 32.5% повече в сравнение със същия месец на предходната година.

Оценките на НСИ обаче се основават на паричната стойност на продадените навън продукти, а не на тяхното количество. Затова ръстът донякъде се дължи и на по-високите цени на стоките. Подробни данни за обемите на изнесената продукция обаче не са достъпни поради продължаваща вече няколко месеца актуализация на системата на НСИ за външната търговия.

През изминалата година основен пазар за българските експортно ориентирани фирми остава европейският, където се реализират около две трети от износа на страната.

Търговскоро салдо на страната за миналата година е отрицателно като вносът на стоки е за 76.7 млрд. лв. и расте с 27.5%.

Повече горива и суровини извън ЕС

Данните показват ръст от близо 20% на изнесените към страни извън ЕС стоки миналата година, като за дванайсетте месеца обемът им достига 22.6 млрд. лв. Резултатът е със 7.5% по-добър и спрямо нивото от 2019 г. Само през декември изнесените стоки са за малко над 2 млрд. лв., което е с 15% нагоре спрямо декември 2020 г.

Горивата и суровините приключват годината с най-голям ръст - съответно 38% и 36% нагоре спрямо 2020 г., а след тях се нареждат храните с увеличение малко над една трета. Това обаче са и категориите с най-голям ръст на цените на световните пазари. Спад на износа отчитат единствено напитките и тютюневите изделия - 8.4% надолу.

Турция, Китай и САЩ са трите най-големи външни за ЕС търговски партньори на България, като те са били дестинация за 35% от изнесените към трети страни стоки през 2021 г. Най-значителен пък е ръстът на експорта към Виетнам и Южна Корея с над двойно увеличение на годишна база.

Ноември с най-голям износ към ЕС за месец

Данните за експорта към страни от Европейския съюз, които обичайно излизат с месец по-късно, очаквано също показват ръст. От началото на миналата година до ноември включително експортно ориентираните български фирми са реализирали на европейския пазар продукция за 41.4 млрд. лв., или с една четвърт повече спрямо същия период на миналата година. В сравнение с първите единадесет месеца на 2019 г. показателят е нараснал с 18%.

Стойността на изнесените към ЕС продукти от категорията животински и растителни мазнини отчита най-голямо увеличение на годишна база - над 113%, следвани от горивата със 77%.

От продадените в ЕС български стоки близо половината са били с дестинация Германия, Румъния или Италия, които са трите най-големи европейски търговски партньори на България. Над двоен е ръстът на експорта към Люксембург и Хърватска.

През ноември българският експорт към ЕС отбелязва най-добрия месечен резултат за миналата година с изнесена продукция за 4.4 млрд. лв. Ръстът от 33% спрямо предходния ноември също е сред най-високите за 2021 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    hold_kjeft avatar :-|
    hold_kjeft

    А пък вътре в България годината приключва с до %400 увеличение на цените на всичко.

    Нередност?
Нов коментар