ЕК връща българския План за възстановяване за поредно доработване

Новата отсрочка е до 15 април, а проблемите продължават да са декарбонизацията, отчасти дигиталната свързаност, транспортът, както и минималният европейски доход

Брюксел връща за пореден път българския Национален план за възстановяване и устойчивост. Днес бе крайният срок за отсроченото одобрение на документа, но вместо добри новини ЕК потвърди на въпрос на български журналисти, че е нужно поредно удължаване на срока за доработването му.

"Продължаваме конструктивната си съвместна работа с българските власти и сме близо до финализирането на оценката на българския План за възстановяване и устойчивост. Службите на комисията и българските власти се споразумяха за допълнително удължаване с 1 месец (до 15 април) с уговорката, че е в наш взаимен интерес оценката да бъде приключена възможно най-скоро преди това", казаха от комисията.

Такова удължаване е предвидено в член 19, параграф 1, от Регламента за Механизма за възстановяване и устойчивост. То ще даде допълнително време за изясняване на всички оставащи въпроси, за обмен на допълнителна информация и осигуряване на пълно съответствие на плана с правните изисквания, добавиха от Брюксел. Това е четвъртата поредна едномесечна отсрочка, която ЕК дава за одобрение на плана. Последната му редактирана от българските власти версия бе публикувана на 11 март.

Реформите не са достатъчни

Макар премиерът Кирил Петков да увери на срещата на бизнеса с правителството, организирана от "Капитал", че в следващите няколко седмици председателят на ЕК ще пристигне в България за подписването на плана, се оказва, че разминаванията между българските власти и комисията още има по няколко линии.

На първо място е декарбонизацията. Войната в Украйна бе допълнителен стимул за Брюксел да намали зависимостта си от Русия и да ускори зеления си преход. Правителството реши да се откаже от предложения от служебния кабинет проект - за изграждане на парогазова централа в комплекса "Марица-изток" и да заложи на батериите. Това решение се оказва недостатъчно. Според източници на "Капитал" освен декарбонизацията препъникамък се оказват донякъде и плановете за дигиталната свързаност и транспортът, където има различия.

Готовността на България или по-скоро липсата на такава за минималния европейски доход, който е един от приоритетите на френското председателство, и се очаква да бъде приет окончателно до средата на годината, също бави процеса.

ЕК се ангажира да даде оценката си по последните промени на българското правителство в най-кратък срок след предаването му, обявиха още от ЕК.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ......... avatar :-@
    .........
    • - 1
    • + 3

    Стига, бе, коалицията на невероятните, умните, красиви и можещи типове от Харвард един план да не може да направи...

    Да бяха ангажирали Маккинзи или някоя друга консултантска фирма... Ама каквито са им и реалните бизнес способности, такива и управленските, такива и тези по писане на планове...

    Нередност?
  • 2
    ......... avatar :-|
    .........
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#1] от "Quandt":

    Писаридис всъщност го е правил този план, не Маккинзи, моя грешка...

    Нередност?
Нов коментар