🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Тунелът под Шипка е от стратегическа важност, защото дава директен достъп до магистрала "Тракия" на тази част от Севера, отваря и връзката надолу към Турция, като завършва коридора Русе - Свиленград
Тунелът под Шипка е от стратегическа важност, защото дава директен достъп до магистрала "Тракия" на тази част от Севера, отваря и връзката надолу към Турция, като завършва коридора Русе - Свиленград    ©  Георги Кожухаров

Проектът за тунел под Шипка е спрян

Заради грешки в кадастъра и незавършени екопроцедури проектирането не може да приключи скоро. Тунелите при Петрохан и при "Черно море" са на идейна фаза

Тунелът под Шипка е от стратегическа важност, защото дава директен достъп до магистрала "Тракия" на тази част от Севера, отваря и връзката надолу към Турция, като завършва коридора Русе - Свиленград    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Към момента срокът за проектиране на тунела е спрян, без изгледи кога трябва да приключи.
  • Не са приключили и екологичните процедури, което води до допълнително забавяне, а самият тунел ще се строи 4 години.
  • Другите два тунела под Стара планина - при Петрохан и при магистрала "Черно море", са на етап изготвяне на идеен проект.

Българската инфраструктура често изглежда като да се строи със скоростта на ледниковите епохи. Магистрала "Струма" например започва като проект преди 23 години и още не е приключила. Модернизирането на жп линията Бургас - София ще навърши 20 години към 2028 г., когато трябва да приключи. Дори няма да говорим за магистрала "Хемус", която с навършените си 50 години излиза от сроковете на пътните проекти и минава към тези на средновековните катедрали.

Изглежда, че още един проект се запътва към тази категория - прословутият първи тунел под Стара планина - тунелът под Шипка. В началото на 2022 г. тогавашният министър на регионалното развитие Гроздан Караджов го обяви за един от своите три приоритета за пробиви под Стара планина.

Две години по-късно проектът на стойност 360 млн. лв. е все още във фаза проектиране. Но това не е най-лошата новина. От отговорите на Агенция "Пътна инфраструктура" до "Капитал" излиза, че проектът за тунела вече въобще няма краен срок.

Какво се случва под Шипка?

Първоначално проектирането започна през юни 2022 г., като срокът по първоначално подписания договор с изпълнителя, ДЗЗД "Консорциум ПСВТ" беше 240 дни, или някъде до февруари 2023 г.

Според АПИ обаче са възникнали трудности. "Поради установени пропуски в изходните данни на 19 януари 2023 г. е сключено допълнително споразумение, с което срокът за проектиране е удължен със 192 дни. През юни 2023 г. заради установена явна фактическа грешка в кадастралните карти на гр. Габрово и гр. Стара Загора АПИ е възложила на "Трансконсулт-22" отстраняването ѝ. В момента се процедира изменение на кадастралната карта и кадастрални регистри при Службата по геодезия, картография и кадастър Габрово и Стара Загора. В края на юли 2023 г. е сключено второ допълнително споразумение, с което времето за завършване на първия междинен етап от проектантските работи е удължен с още 164 календарни дни. По този начин срокът за този етап на дейностите е променен на 596 дни. С трето допълнително споразумение от 31 август 2023 г. срокът на договора е спрян, считано от 31 юли 2023 г. до отстраняване на явната фактическа грешка."

От отговорите на пътната агенция не става ясно кога ще бъде отстранена грешката, нито дали на изпълнителя е даден някакъв срок да го направи. Очевидното до този момент е, че почти 6 месеца не са му били достатъчни, а последния срок от 596 дни за цялостното проектиране ще изтече следващия месец. Така на практика проектът за тунел, който вече трябваше да е готов и да се стартират строителни дейности по него, е отново в самото си начало, а срокът за реализация на цялото съоръжение остава неясен.

Това не е всичко

"Друга причина за забавянето на проекта са незавършени до момента екологични процедури, свързани с природен парк "Българка", през чиято територия преминава част от трасето", се казва още в отговорите от АПИ. Причината, най-общо казано, е че административен съд София-град (АССГ) със свое решение от 2023 г. е отменило решение на Министерския съвет от 30 декември 2021 г., с което е одобрен Планът за управление на природен парк "Българка". Решението на АССГ е обжалвано пред Върховен административен съд, като все още съдебното производство не е приключило.

Не е приключила още и процедурата по окончателното приемане на природозащитните цели. През февруари 2023 г. на сайта на МОСВ те са публикувани за обществени обсъждания. "Тази процедура се извършва по възлагане от МОСВ, с оглед на което агенцията не може да посочи конкретен срок за реализирането им", казват от АПИ.

Така в крайна сметка и според строителната агенция "строителството на тунела под Шипка ще може да започне след приключване на процедурите, които в момента се осъществяват и след издаване на Разрешение за строеж. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи по договор е 1280 календарни дни и той започва от датата на подписване на Протокол за откриване на строителна площадка".

И така 100 години

Връщането на проекта за тунел под Шипка на стартовата линия започна още при Гроздан Караджов, който точно ден след като го обяви за приоритетен, заяви "като преспах и се събрах тази сутрин, смятам да канселирам този проект и да възложа ново проектиране с двулентов път, както е от Русе и както ще бъде надолу. Нищо не може да бъде започнато да бъде строено от утре", каза тогава той пред БНТ.

До този момент проектът беше достигнал етап на възлагане. В крайна сметка се оказа, че Караджов е претърпял нов катарзис и проектът остана на дневен ред заради опасност да бъде загубено европейското финансиране. Така през юни 2022 г. беше подписан договор за строителство след потвърждение на цената от избраното още в началото на 2021 г. обединение от три фирми, свързани с бизнесмена Велико Желев - "Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т". Това пък се случи, след като КЗК отхвърли жалбата на на "Трейс груп холд" срещу финалното решение за избор на изпълнител в търга за тунела под Шипка.

Това беше една от най-дълго чаканите поръчки - тя беше обявена още през 2019 г., а ценовите оферти бяха отворени точно преди падането на кабинета на Бойко Борисов, през март 2021 г. Пътната агенция можеше след това да излезе с решение за избор на изпълнител, но се бавеше.

В крайна сметка АПИ публикува решение за избор на изпълнител на 11 юли - три дни след вторите парламентарни избори. Няколко дни след това част от ръководството на АПИ беше сменено. Една от възможните причини беше именно фактът, че шефовете на агенцията, назначени от служебно правителство, са препотвърдили изводите на комисията по избор на изпълнител, назначена по времето на ГЕРБ.

Последвалите политически смени на служебни с редовни правителства не доведоха до никакви промени по отношение на проекта за тунел, който си кротува в начална фаза, продължавайки така до днес.

Мечтаният тунел

Тунелът под връх Шипка трябва да се намира на 1 километър западно от прохода и на 1 километър източно от връх Малуша. Северната част на тунела излиза в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. По предварителни сметки той трябва да намали времето за пътуване между двете области наполовина.

Съоръжението ще е с дължина 3.2 км, който всъщност ще е най-дългото подобно съоръжение в страната. Целият проект включва още четири по-малки тунела - съответно по 171 м, 240 м, 90 м и 290 м, шест моста и един подлез.

А другите два

В края на миналата година през декември АПИ постави началото и на изработването на разширен идеен проект, пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план за скоростен път Монтана - София с тунел под "Петрохан". Оферти по поръчката, която е с прогнозна стойност 6.7 млн. лв. се приемат до 5 март.

Приблизителната дължина на участъка е 82 км, проектната скорост - 120 км/ч, а изпълнителят ще трябва да изготви разширения идеен проект на трасе, което да свърже обхода на гр. Монтана и Софийския околовръстен път.

"Новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана - Враца и АМ "Европа", казват от АПИ, а срокът за изпълнение на поръчката е 365 календарни дни.

Тунелна връзка между областите Варна и Бургас според отговора от АПИ е планирана и при изграждането на АМ "Черно море". През октомври 2020 г. АПИ е възложила изработването на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план - парцеларен план на АМ "Черно море".

"За трасето на автомагистралата са разработени три основни варианта и три алтернативи. През юли 2021 г. с решение на Експертен технико-икономически съвет на АПИ е прието в следващия етап на проектиране трасето на автомагистралата да се развие по комбинация от предложените варианти, като е предвидено тунелно преминаване в участъка между км 71+250 и км 72+200, с обща дължина 950 м", посочват от АПИ. За подготовката на обекта е стартирана и екологична процедура и в първото тримесечие на 2024 г. се предвижда да бъде сключен договор за изработването на доклади по ОВОС и оценка на съвместимост. Очаква се в рамките на 2025 г. да има постановено решение по ОВОС.

Все още няма коментари
Нов коментар