Протестите на превозвачите от икономически станаха политически

Министър Гроздан Караджов заяви, че превозвачите сега са недоволни, а през двете години ваканция, която имаха, тежестта беше на плещите на гражданите

Повторните протести на превозвачите са насочени този път и към правителството. В исканията си от днес те включиха и оставките на двама от министрите в кабинета - Събев и Караджов
Повторните протести на превозвачите са насочени този път и към правителството. В исканията си от днес те включиха и оставките на двама от министрите в кабинета - Събев и Караджов
Повторните протести на превозвачите са насочени този път и към правителството. В исканията си от днес те включиха и оставките на двама от министрите в кабинета - Събев и Караджов    ©  Цветелина Белутова
Повторните протести на превозвачите са насочени този път и към правителството. В исканията си от днес те включиха и оставките на двама от министрите в кабинета - Събев и Караджов    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Съмненията, че зад протестите на превозвачите има и политически мотиви, започнаха да се потвърждават. Преди две седмици, когато беше първият им протест в големите градове на страната, те заявиха, че искат да отпадне биодобавката за горивата, 50-процентово намаление на акциза на горивата и мораториум върху вдигането на цената на пътните такси и обхвата. И ако това не бъде изпълнено, ще продължат да блокират улици и пътища.

Миналата седмица - на 5 май, министър-председателят Кирил Петков се опита да проведе разговори с представители на бранша, които обаче завършиха драматично с напускането на част от превозвачите. В резултат на това протестиращите вече настояват за оставките на двамата министри - Николай Събев и Гроздан Караджов, защото "наливат масло в огъня".

Открояващи се представители от бранша на днешния протест бяха камионите на ПИМК, чийто собственик Илиян Филипов присъстваше и на протестите на превозвачите и на този на строителите в Пловдив, както и Магдалена Милтенова, която е управител и съдружник в няколко фирми за автобусни превози, опериращи на територията на община Перник.

Министърът на транспорта Николай Събев отговори в ефира на БТВ, че правителството "няма да се подаде на шантажа на няколко послушни транспортни фирми на държавни хранилки". Той изтъкна и факта, че "щедрото раздаване на субсидии" за автобусните превозвачи е било безконтролно при предходното управление на държавата от правителството на ГЕРБ и именно налагането на контрол сега е разбунило духовете сред облагодетелстваните фирми.

Който чупи - купи

През 2020 г. тежкотоварните фирми получиха от ГЕРБ "ваканция" за тол таксите - обхвата и тарифите бяха намалени драстично, което продължава вече втора година. Именно нея сега иска да прекрати правителството, а фирмите са недоволни. Парадоксът в цялата тази ситуация е, че превозвачите се оплакват и от лошото качество на пътищата, но не искат да плащат, въпреки че именно тежкотоварният трафик ги разбива най-много.

Освен това над 50% от целия тежкотоварен трафик в страна е транзит от и към Турция и Гърция, който също е облагодетелстван от ниските ставки и необхванатите пътища. Показателно за това е и изключително ниската сума, която АПИ събира от тол такси през последните две години - 378 млн. лв. през 2020 г. и 430 млн. лв. през 2021-а. Като по-голямата част от парите идват от леките коли на физическите лица.

Ето и конкретен пример - камион с тежест 7.6 тона ще плати между 8.50 и 10.80 евро в Словакия за изминаването на 100 км магистрала, а в България - между 1.5 евро и 3 евро. Освен това всички тежкотоварни автомобили могат да се движат напълно безплатно по второкласните пътища, докато преди все пак им трябваше винетка. Така излиза, че преди въвеждането на тол системата тежкотоварният трафик плащаше повече за винетки. И реално логиката който руши - да плаща, е съвсем обърната.

Защо автобус, а не влак

Тук е мястото да отбележим, че тенденцията през последните 12 години, която поддържаше управлението на ГЕРБ, по изключителното занемаряване на железопътния транспорт за сметка на автобусния не се толерира от настоящия кабинет. И вероятно това също е повод за недоволство, постоянни искания и протести от страна на автобусните превозвачи. Неоспорим факт е, че автобусният транспорт работи с пълна мощност и биваше субсидиран неколкократно през годините, докато железопътният е в абсолютен нокдаун.

Няма да се стигне до проблеми с движението на автобуси според Събев, въпреки че се очаква на 18 май автобусните превози да бъдат спрени заради пореден протест. "Министерство на транспорта няма да допусне прекъсване на превози", заяви транспортният министър, но не посочи ясно как ще се справи с това.

Порочният тол

Подобна е и позицията на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Той отново се опита да обясни казуса с тол таксите, като в интервю за БТВ ясно подчерта за пореден път, че искането на превозвачите за отмяна на решението за въвеждане на тол такса по второкласната пътна мрежа е безпочвено и няма да бъде подкрепено от него, дори ако правителството вземе решение да не го въведе.

Нещо повече - в подкрепа на своето становище, което многократно "Капитал" описa, по отношение на несправедливия подход при таксуването по второкласната пътна мрежа за леките автомобили и липсата на такова за тежкотоварния превоз министър Караджов представи реалния анализ на цените, които ще се вдигнат вследствие на повишението на тол таксата. По неговите думи, "ако се движат по магистралата" 16 хляба, общо ще се оскъпят с 1 стотинка. "Не наливаме никаква инфлация с въвеждането на такса по второкласната пътна мрежа. Елементарно е, този, който уврежда повече пътищата, трябва да плати повече", обясни Караджов. В изказването си още той отново подчерта, че тази промяна също така е наложена на база на анализ на Световната банка, а не на самоцелна дейност на някое правителство.

Очакването занапред и "дългосрочната цел е минаване на тол заплащане за всички ползватели на пътя. Който, колкото използва, толкова и да заплаща", посочи регионалният министър.

При посещението си днес в Пловдив министър Караджов добави, че е готов да проведе нова среща с представителите на превозвачите идната седмица, на която отново да обсъдят темата с тол таксите.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 2

    Транспортните фирми са получили над 163 милиона лв. субсидии.
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10160708228451189

    Нередност?
  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 4

    Вижте кой е взел и колко.
    https://bird.bg/corona/?q= @transport+yes

    Юнион Ивкони: 15 926 223 лв.
    https://bird.bg/corona/?q=121444454
    Карат - С: 3 729 864 лв.
    https://bird.bg/corona/?q=030001040
    М-БУС 3 020 489 лв.
    https://bird.bg/corona/?q=102638045
    Груп Плюс: 1 982 363 лв.
    https://bird.bg/corona/?q=130524668
    Арда Тур 1 954 724 лв.
    https://bird.bg/corona/?q=126034587
    и т.н.

    Нередност?
  • 3
    xyl1462697396496341 avatar :-|
    Lubomir Gavrilov
    • + 2

    До коментар [#1] от "Наблюдател":
    пък после се чудим, защо БДЖ постоянно потъва. Превозвачите имат тежест, доколкото могат да блокират държавата с камионите си. И да ни държат за заложници. Държавата трябва да е арбитър, не заложник.

    Нередност?
  • 4
    ......... avatar :-|
    .........
    • - 2
    • + 1

    Ами ако трябва да влизам в духа на текста, то Капитал/Дневник по същия начин се превърна от икономическо в откровено политическо издание, особено що се отнася подкрепата на министри от квотата на ДБ и ПП.

    Превозвачите се оплакват от доста време, че нямат никакъв диалог с правителството, дори Абаджиев с известна доза ирония беше заключил, че в сектор сухопътен товарен транспорт няма предвидени златни дъждове от субсидии, което може би провокира липсата на интерес от страна на министър Еконтий. Та между другото на протеста има доста организации и далеч не се изчерпва с дамата от асоциацията на автобусните транспортни фирми...

    Нередност?
  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#4] от "Quandt":

    Караджов е от квотата на ИТН. Освен това е безспорно прав за наглостта и деболоочието на превозвачите да защитават "правото" си да плащат по-малко от леките коли.

    Нередност?
Нов коментар