🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Милионната отстъпка за превозвачите: колкото повече, толкова повече

Транспортният бранш ще бъде обезщетен с 50 млн. лв. от бюджета заради претърпени загуби

Поредният протест на Национално сдружение на българските превозвачи пред Министерство на транспорта през май 2022 г.
Поредният протест на Национално сдружение на българските превозвачи пред Министерство на транспорта през май 2022 г.
Поредният протест на Национално сдружение на българските превозвачи пред Министерство на транспорта през май 2022 г.    ©  Цветелина Белутова
Поредният протест на Национално сдружение на българските превозвачи пред Министерство на транспорта през май 2022 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Отново без обсъждания правителството отпусна помощ на транспортния бранш.
  • Претърпени загуби заради войната в Украйна са основният аргумент за реверанса.
  • Постъпленията в тол системата са се повишили заради въведените по-високи тол такси за тежкотоварните автомобили, но първоначалните планове са още далече.

Нов реверанс към превозвачите ще направи държавата и този път той е в размер на 50 млн. лв. Това според Министерството на регионалното развитие, което видимо се грижи за спокойствието на бранша, е държавна помощ за стабилизиране на транспортния сектор в страната.

Транспортния отрасъл обичайно е този, който успява най-бързо да постигне своите искания и да защити интереси си пред правителството. Този успех превозвачите постигат чрез многомащабни протести, блокиране на пътища и заплахи за още по-критични мерки срещу действията на което и да е управление.

Така с определен натиск над правителството, секторът успя на няколко пъти да отложи предвиденото повишаване на пътните такси за камиони и автобуси. Последен опит за подобно отлагане фирмите направиха през юни миналата година, когато всъщност влязоха в сила последните цени за таксуване на тежкотоварните превозни средства. Действащият и сега министър на регионалното развитие Андрей Цеков обаче посочи тогава, че "вече няма никакво основание, дори и технически е невъзможно да бъде направено ново отлагане, и колкото и да ни се иска, то е необратимо".

На основание на това решение, разбира се, Камарата на автомобилните превозвачи (КАПБ) веднага обяви на своята фейсбук страница, че започва нови протести и блокади. Още в началото на тази година при поредният организиран протест, този път от Националното сдружение "Аз имам камион", фирмите отново се обявиха против тол таксите и за връщането на разрешителния режим за украинските тирове. В резултат на това тогава фирмите получиха обещания от министър Цеков за отстъпки, които да влязат в сила ретроактивно.

Такива отстъпки не бяха направени, защото Европейската комисия не беше съгласна. Именно заради това, обещанието сега явно идва под формата на държавна помощ. Разходите са за сметка и от бюджета на Министерството на регионалното развитие за тази година, но "аз нямам притеснения за това", посочи за "Капитал" министър Андрей Цеков. Самото постановление за отпускане на помощта също е от 23 февруари, но одобрението му липсваше като точка в дневния ред на правителственото заседание от 22 февруари. В крайна сметка мярката е обнародвана в Държавен вестник на 27 февруари.

Защо на тях и защо сега

"Техният бизнес наистина е засегнат в последните години и заради войната в Украйна, през което време ние пък им вдигнахме двойно тол таксите. А такива помощи вече имаше за автобусния транспорт", поясни в коментар за "Капитал" Цеков, като добави, че това на практика е една частична компенсация за загубата на бизнес, съчетана с увеличението на тол таксите.

От Камарата на автомобилните превозвачи не успяха да скрият радостта и вълнението си от този жест. "Институциите у нас най-после се вслушаха в Камарата на автомобилните превозвачи в България. Преговорите за помощта отнеха няколко месеца, но е изключително важно, че завършиха с успех, защото транспортният сектор в България търпи щети, които изправят фирмите пред риска от фалит, което от своя страна поставя под огромен риск веригата на доставки, както и цените на стоките", изразиха своята позиция до медиите от КАПБ.

"Помощта е еднократна, а стойността на тол таксите няма да се променя", подчерта в отговор министър Цеков. В съобщението на Камарата обаче превозвачите дават ясна заявка, че не са съгласни с това. "Продължаваме да считаме, че обхватът и цените на километър, заложени в тол системата, не кореспондират с качеството на пътищата. Помощта не отменя необходимостта от пълен одит на тол системата", посочват от КАПБ.

Искания без край

За никого не е тайна, че голяма част от исканията на превозвачите нямат особен икономически смисъл и не биха имали видим ефект за дейността им. На практика това означава, че протестите им, които винаги са свързани с блокиране на основни пътища от стотици камиони и автобуси, са основно политически, тъй като исканията им са неизпълними или пък недопустими.

Подобен пример е протестът от 10 май 2022 г., когато работници и камиони на компанията на Илиян Филипов, собственик на ПИМК, блокираха центъра и изходите на Пловдив, поставяйки под обсада областната управа. Причината беше срещата между областният управител Йордан Иванов и тогавашния регионален министър Гроздан Караджов, които трябваше да изяснят има ли проблем в Пловдив да се одобряват нови подробни устройствени планове (ПУП) за строителство. В този конкретен случай споровете с ПИМК нямаха нищо общо с транспортната дейност на фирмата, а с нейната строителна такава, но очевидно въздействието на транспортния бранш върху управляващите е достатъчно силно.

В същото време исканията на бранша по отношение на тол таксите винаги са били безпочвени и противопоставени на тезата за събираемостта в системата от винетки и тол такси.

ТОЛ касичката

Сметката на тол системата така и не излезе от нейното въвеждане през 2020 г. до днес. Години наред собствениците на леки автомобили плащат двойно повече от тези на тирове и камиони, а чаканите от бившия премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов милиарди като постъпления все още са мираж.

"807 млн. лв. са приходите в тол системата за миналата година от винетки и тол такси, като досега те не са надхвърляли 500 млн. лв.", посочи за "Капитал" министър Цеков. Приближаването до милиардният приход всъщност основно се дължи именно на увеличението на тол таксите, за което продължават да протестират фирмите и заради което сега държавата им прави отстъпка от 50 млн. лв.

Припомняме обаче, че и до днес достъп до тол системата има само нейният разработчик "Капш", който продължава да притежава кодовете за боравене със системата вместо държавата.

Как ще се разпределя помощта

Помощта се определя на базата на пропорционално разпределение, съобразено с общия лимит до 50 милиона лева за сектора. За разпределението като база ще се използват платените през 2023 година тол такси за магистрали и пътища от I и II клас на територията на Република България.

Транспортните фирми, които притежават лиценз за превоз на товари следва да подадат заявление до Агенция "Пътна инфраструктура", в което да включат информация за общата сума на платените от тях тол такси за календарната 2023 г. Необходимо е още да се посочат данните на заявителя, притежаваните тежкотоварни превозни средства и фактури за платените тол такси на територията на България.

Помощта ще се разпределя до 30 юни 2024 г.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ilinden avatar :-|
    Peacock

    А пък превозите им от ЕВропа до България скочиха със 60+% от преди Ковид и в Момента!
    Горивата - почти същите, такси в Германия и Австрия имало и 60% ръст!

    Нередност?
Нов коментар