🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Превозвачи със спорни искания блокираха големите градове

Повишаването на тол таксите и скъпите горива са част от недоволството. Протестите обаче говорят повече за провокация

Сред исканията на протестиращите са второкласните пътища да останат безплатни, както и отпадане на биодобавката в горивата и намаляване на акциза наполовина за следващите 6 месеца
Сред исканията на протестиращите са второкласните пътища да останат безплатни, както и отпадане на биодобавката в горивата и намаляване на акциза наполовина за следващите 6 месеца
Сред исканията на протестиращите са второкласните пътища да останат безплатни, както и отпадане на биодобавката в горивата и намаляване на акциза наполовина за следващите 6 месеца    ©  Юлия Лазарова
Сред исканията на протестиращите са второкласните пътища да останат безплатни, както и отпадане на биодобавката в горивата и намаляване на акциза наполовина за следващите 6 месеца    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Клаксони и бибитки огласяха днес поредните протести на превозвачите в шест от големите градове на страната - София, Пловдив, Бургас, Русе, Варна и Благоевград. Шествията бяха мирни, но много шумни - стотици шофьори на тирове и камиони се опитаха да внесат смут по улиците на големите градове, с идеята да бъдат чути исканията им.

"Днес сме на протест, защото два месеца вече няма никакъв резултат от нашите искания, които сме поставили пред правителството", заяви пред bTV Йордан Арабаджиев, един от организаторите на протеста и изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Представители на транспортните фирми предупредиха, че ще продължат в този дух, докато не се изпълнят техните искания.

Исторически погледнато, протестите на превозвачите обикновено са свързани с промяна в условията, при които те работят и по-специално с таксите, които следва да заплащат, за да се движат по републиканската пътна мрежа. И този път не е изключение, като това е един от въпросите, които те поставят отново днес: повишаването на тол таксите и включването на второкласната пътна мрежа в сметките им.

Другата несправедливост според тях са високите цени на горивата, въпреки че причините за това са външни. Исканията им са свързани с отпадане на биодобавката, с която се миксират горивата и намаляване на акциза с 50% за следващите 6 месеца. Отделно от това автобусните превозвачи искат 100% субсидиране на преференциалните пътувания при редовните линии, които се движат с метан, защото там няма акциз.

Очаквания и реалности

Проблемите на пръв поглед са такива, каквито ги описват представители от бранша - бензинът е скъп, толът ще поскъпне още повече, ще стане невъзможно да се работи, малките фирми ще фалират. "Дупки до колената, не можем да караме повече по тези пътища. Камионът се чупи, после ремонти, пари", изказаха своето недоволство протестиращите.

Доколко исканията на транспортния бранш са релевантни и аргументирани обаче е друг въпрос.

Тезата за разбитите камиони влиза в противоречие с факта, че самите превозвачи избират да се движат по второкласната пътна мрежа, за да избегнат тол таксите. Тежките им машини допълнително влошават състоянието на тези пътища. Това от своя страна е и основният аргумент на държавата за промяната в системата на таксуване, като тя вече ще покрива и второкласната пътна мрежа.

Редом с това в България тарифите за превозните средства над 3.5 тона са много по-ниски от тези в ЕС и в съседните на България държави. Това не попречи обаче исканията на протестиращите превозвачи да получат одобрение при предходните им протести по време на управлението на ГЕРБ. Тогава бе определена нулева ставка за преминаване на камионите по второкласната пътна мрежа, която по никакъв начин не е пригодена за такъв трафик. От тогава е и мораториумът върху обхвата на тол системата. Известен факт е, че 2/3 от приходите от тол системата се събират от винетките от леките автомобили, а едва 1/3 - от тол таксите идват от тежкотоварния трафик.

Не твърде обосновани са и други техни искания - например тези за автобусните превози, които са най-масово използваният транспорт и чийто цени на билети вече са актуализирани, съобразно покачващите се цени на горивата.

Отпадането на биокомпонентата в горивата пък едва ли ще има особен ефект за цените, тъй като те са твърде малка част в микса. Размер е фиксиран от ЕК и е 6% за биодизела и 9% за биоетанола. Според изчисленията на големи складодържатели, където се случва смесването на биодобавките, отпадането на биокомпонентата би имало почти незабележим ефект - от порядъка на няколко стотинки, а в същото време щетите върху този бизнес ще са големи. Наскоро вицепредседателят на ЕК Домбровскис обяви, че Брюксел дава зелена светлина, ако държавите искат временно да премахнат или намалят биокомпонентата, но досега нито една членка не е обявила подобен ход. В България досега представители на властта не са взимали отношение по темата.

Искането на транспортните фирми за намаляване наполовина на акциза на горивата също е интересно, тъй като именно управляващите първи предложиха подобна временна мярка.

Преди около три седмици финансовият министър Асен Василев обяви по време на редовния блиц контрол в парламента, че България е предложила пред ЕК да се намалят наполовина нивата на акциза на горивата като временна мярка срещу поскъпването. "В момента работим с колегите от ЕС, за да намерим общо решение за данъчните ставки", каза Василев.

Така на този фон сегашните протести на превозвачите приличат повече на провокация, отколкото на истински аргументирани действия.

Неотложна необходимост

Сред повдиганите от превозвачите въпроси все пак заслужава внимание този за спиране на опасната практика за претоварване на камионите. Преди месец транспортните фирми алармираха за "избирателен контрол" по отношение на претоварените тирове по пътя. По тяхното мнение са необходими законодателни промени за повишаване на контрола.

В свое становище за "Капитал" МРРБ изразиха своята позиция по темата. "В случая МРРБ не предлага разширяване на обхвата на тол системата, а изпълнява първоначалното решение за таксуване и по второкласната пътна мрежа. Така ще се реши проблемът с недофинансирането на поддръжката на републиканската пътна мрежа и ще се поправи една несправедливост - основната част от приходите да идват от гражданите и леките автомобили. Всички имат интерес да пътуват по добри и безопасни пътища. И за да се случи това, трябва да има съществена промяна в подхода към ремонта и поддържането на пътища".

Предупреждението на фирмите е, че ако не бъдат изпълнени посочените искания, ще продължат с протестите, като е предвиден нов многонационален такъв, насрочен за 18 май.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    aussie avatar :-P
    aussie
    • + 4

    Това звучи като “Искаме да ползваме но не искаме да плащаме” понеже има война някъде по света. А иначе тираджията като си палне колицата и тръгне със семейството за морето или планината мрънка че пътя не струва. 😂

    Нередност?
Нов коментар