🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

МРРБ предлага камионите да плащат и за второкласни пътища, а тол таксите да се вдигнат

Така на практика обемът на таксувана пътна мрежа се удвоява от 1 юли, ако правителството гласува предложението на екипа на Гроздан Караджов

Промени в тол таксите представи министър Караджов пред превозвачите на днешното обществено обсъждане на измененията в Закона за пътищата и тол системата.
Промени в тол таксите представи министър Караджов пред превозвачите на днешното обществено обсъждане на измененията в Закона за пътищата и тол системата.
Промени в тол таксите представи министър Караджов пред превозвачите на днешното обществено обсъждане на измененията в Закона за пътищата и тол системата.    ©  Цветелина Белутова
Промени в тол таксите представи министър Караджов пред превозвачите на днешното обществено обсъждане на измененията в Закона за пътищата и тол системата.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Няма друга държава в Европейския съюз, в която от винетки да се събират повече пари, отколкото от тол такси". С тези думи днес министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов де факто предложи обхватът на платената тол система и таксите за тежкотоварни автомобили да се удвоят.

По време на втората работна среща за обсъждане на промените в Закона за пътищата (ЗП) и тол системата, на която присъстваха представители на браншовите организации на превозвачите в България, Караджов обяви, че от 1 юли камиони и автобуси ще плащат за още 3 хил. км второстепенни пътища, които в момента са с 0 ст. такса на километър. Екипът на МРРБ също така предлага вдигане на досегашните такси по първокласни пътища и магистрали.

Предложенията на министерството трябва да бъдат гласувани от Министерския съвет, за да влязат в сила.

Това трябва да реши основния недостатък в българската система: че онези, които натоварват най-много пътната мрежа, плащат най-малко за нея.

Новите такси

До този момент МПС над 3.5 т. плащаха 0 ст. такса на километър за второкласната пътна мрежа, между 4 и 7 ст. за първокласната и между 3 и 6 ст. на км за движение по автомагистралите.

С предложените промени, които са въз основа на ценовия модел, изработен от Световната банка и съгласуван от Европейската комисия, цените ще нараснат: камион над 3.5 т. ще заплаща такса от 4 до 7 ст. по второкласната пътна мрежа, 6 до 9 ст. на км по първокласните пътища и по 10 до 13 ст. на км по автомагистралите.

Новите тарифи би трябвало да влязат в сила от 1 юли, тъй като не се налага да минават през парламента - самият обхват на системата не се променя, а само таксуването за нея.

Дотогава превозвачите ще имат време да подготвят своите договори и промени. Като "несправедлив" регионалният министър отчете факта, че 64% от общия приход в системата на тола е от леките автомобили за сметка на 36% от товарните. "И с увеличението на цените на таксите българската тол система ще остане най-евтината в целия ЕС", поясни Караджов.

"Добри стопани" на пътя

Логично превозвачите не одобриха предложението, което ще вдигне разходите им. Мнозинството от тях изразиха мнение, че посоката никак не е справедлива и увеличението на тол таксите неминуемо ще доведе до увеличение на транспортните услуги, което ще се отрази на крайния потребител, защото ще се индексират цените на стоките, които се превозват.

Караджов отказа да се съобрази с тези критики. "Аз и екипът ми сме длъжни да се грижим като добри стопани за републиканската пътна мрежа", обяви той и обвини предшествениците си от ГЕРБ за "снишаването", когато е взето решението да не се въведат ставки за второкласната пътна мрежа.

Що се отнася до масовите ползватели на пътищата - автомобилите с винетки, за тях услугата трябва да поевтинее, твърди министър Караджов. Според него е заложено намаляване с 10% на стойността на винетката от следващата календарна година - на 87 лв.

Посредници ще има, но с по-малки комисиони

Начинът, по който предишното ръководство на АПИ избра посредниците в системата и балансът между тях и държавното BgToll, беше обект на много критики и пълен с неясноти.

Промяна в структурата на системата на събиране на тол такси няма да има. Съществуването на частни доставчици на услуги е практика в повечето европейски страни. Ще има обаче промяна в размера на комисионите, които посредниците получават, като промяната ще е към намаляване на техния процент. Това ще се случи чрез преразглеждане на договорите на доставчиците с АПИ и намиране на юридическо решение за промяна.

"В момента работим по този въпрос и всичко, което отделните договори с доставчиците позволява да бъде променено, ще бъде направено", каза Караджов.

Всички поставени проблеми от предходната среща, която се проведе преди около близо два месеца, са обсъдени и за тях са предложени решения, които ще влязат като изменения на съществуващия закон.