🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тол-системата ще се разшири, а договорите в строителство ще се индексират

Корабите в Черно море вече имат трудности със застраховките, стана още ясно от инфраструктурния панел на срещата на бизнеса с правителството, която "Капитал" организира

Министрите Караджов и Събев взеха участие в проведената днес годишна среща на бизнеса с правителството
Министрите Караджов и Събев взеха участие в проведената днес годишна среща на бизнеса с правителството
Министрите Караджов и Събев взеха участие в проведената днес годишна среща на бизнеса с правителството    ©  Цветелина Белутова
Министрите Караджов и Събев взеха участие в проведената днес годишна среща на бизнеса с правителството    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тол системата ще бъде разширена и до средата на тази година хваща и второкласните пътища. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на Годишната среща на бизнеса с правителството.

Другата новина от панела за инфраструктура и транспорт, на който участваше и министърът на транспорта Николай Събев, е, че корабоплаването в Черно море вече страда заради отказа на застрахователи да покриват съдовете след руската инвазия в Украйна.

Тол система и тежки камиони

Караджов обясни, че предстои втори кръг на разговори с превозвачите, за да се въведе промяна на обхвата на платените пътища. Така общата дължина на включените в тола шосета ще надхвърли 6400 км. "Поради протести и зле разбран популизъм за второкласните пътища беше наложена тарифа 0 лв., т.е. камионите и до ден днешен не заплащат, когато минават по нея. Това съвсем естествено води до отливане на трафика от първокласната към второкласната пътна мрежа. В масовият случай това означава движение на тежкотоварни автомобили по пътища, които не са пригодени за такъв трафик. Разрушаването на тази инфраструктура е неизбежно", обясни Караджов.

Този проблем стои отдавна, но изпълнителният директор на "Агрополихим" Филип Ромбаут посочи, че той е още по-дълбок - според него огромна част от камионите са пренатоварени и никой не ги тегли, за да установи това нарушение. Това според Ромбаут е и част от причината за тежкото състояние на пътя за пристанище Варна например.

Караджов обясни, че тепърва ще влизат в сила множеството функции на тол системата, която според него е "най-модерната в Европа".

"Започваме да работим с митниците и МВР, но системата е с още повече възможности, като кантари на входа на кариерите например."

Регионалният министър взе отношение и по друга важна тема - силно покачващите се цени на строителните ресурси и материали, които правят невъзможно изпълнението на вече сключени обществени поръчки. Около 260 млн. лв. са застрашените договори само във ВиК структурата, където по сключени договори изпълнителите се отказват да ги довършват.

"Едната черна дупка е, че по вече сключени договори строителите отказват да поддържат обектите си, и втората - по несключени договори не искат да подпишат изобщо. За тази цел започна работа междуведомствена работна група, създадена в края на януари по така наречената индексация на цените. Ясно се очертава, че ЗОП ще трябва да се промени и текстовете ще трябва да съдържат обективен индекс за прилагане на месечна или тримесечна основа и към заварените вече договори", поясни Караджов.

Работата на работната група се очаква да приключи до края на месеца и ще има предложение за законодателна промяна за индексация.

Затварянето на Черно море

"Държим сключените договори да бъдат изпълнени. В случай че не бъдат изпълнени, ще се обявят конкурси и ще бъдат поканени всички външни изпълнители, които са високотехнологични и могат да намалят времето за изпълнение", обяви транспортният министър Николай Събев по повод жп поръчките.

Безспорен и за Събев беше фактът, че войната дава своите негативни последици и върху морския транспорт и застрашава доставките на стоки, които се извършват по Черно море. И сега застрахователите са предпазливи по отношение на товарене и разтоварване в Черно море и премиите са скочили или се отказват, посочи Събев.

По отношение на застраховките на корабни товари и очакваната помощ от държавата министър Събев поясни, че се работи върху това да се активира работата на агенцията по експортно застраховане, защото бизнесът трябва да е спокоен, че държавата ще се опита да минимизира риска им в тази ситуация. Това се случва заедно с Министерството на икономиката, защото е техен ресор и се водят разговори в тази посока. Събев обаче не се ангажира със срокове.

В тази връзка от три седмици се работи върху алтернативни вериги на доставки - доколкото стана ясно, през Гърция. "Войната показа, че стратегията ни е правилна", посочи Събев. Според него другото ново е, че фериботът през Русе трябва да тръгне през юни и да помогне на трафика на натоварената граница.

Дигитална сигурност

Изпълнителният директор на БТК (Vivacom) Николай Андреев зави, че готовността за кибератаки няма еднозначен отговор, но мерките, които телекомуникационните компании взимат, ограничават риска. "Смятам, че сме готови и сме в добра кондиция да се справим с атаките. Работим добре и с държавата, 45 хил. IP адреса бяха вече блокирани, за да ограничим атаките от Русия", каза още той.

По думите му инвестициите в телекомуникации са важни, тъй като всичко ще бъде изградено върху тях - от индустрия до забавления и телемедицина. "Държавата и бизнеса трябва да работят заедно, да се стигне до ефективно използване на парите по Плана за възстановяване. Те ще поставят фундамента на бъдещото развитие на икономиката", заяви Андреев. Според него интернет мрежата от ново поколение трябва да се развива на принципа на публично-частното партньорство.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    tku36396974 avatar :-|
    tku36396974

    Под по-голямата част от ТОЛ рамките по магистралите и първокласните пътища бяха монтирани специални кантари, които да теглят камионите при преминаване. Те не бяха включени в системата на правоприлагане на националното ТОЛ управление по същата причина, по която платените пътни участъци за ППС над 3.5т останаха само 3600км. Не бяха включени, въпреки че за тях беше платено.

    Нередност?
Нов коментар