212 млн. лв. тръгват към индустриалните зони и паркове за пътища, жп линии, лаборатории

Финансирането е по Плана за възстановяване и е за проекти от 3 до 40 млн. лв., като ще могат да кандидатстват всички оператори - държавни, частни, новосъздадени и т.н.

Бюджетът по процедурата да бъде разделен пропорционално в зависимост от вида помощ и по дейности, става ясно от условията за кандидатстване. Очакванията са, че мярката ще бъде атрактивна предвид големия брой дейности, които ще могат да се финансират по нея.
Бюджетът по процедурата да бъде разделен пропорционално в зависимост от вида помощ и по дейности, става ясно от условията за кандидатстване. Очакванията са, че мярката ще бъде атрактивна предвид големия брой дейности, които ще могат да се финансират по нея.
Бюджетът по процедурата да бъде разделен пропорционално в зависимост от вида помощ и по дейности, става ясно от условията за кандидатстване. Очакванията са, че мярката ще бъде атрактивна предвид големия брой дейности, които ще могат да се финансират по нея.    ©  Надежда Чипева
Бюджетът по процедурата да бъде разделен пропорционално в зависимост от вида помощ и по дейности, става ясно от условията за кандидатстване. Очакванията са, че мярката ще бъде атрактивна предвид големия брой дейности, които ще могат да се финансират по нея.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • 212 млн. лв. по Плана за възстановяване тръгват към индустриалните зони и паркове вероятно през април
  • Операторите ще могат да кандидатстват с проекти за пътища, жп линии, сгради за лаборатории и дори зарядни е-станции
  • Минималният размер на безвъзмездната помощ за проект е 3 млн. лв., а максималният - 40 млн. лв.

Докато програма "Конкурентоспособност" все още не е стартирала, набирането на проекти по Плана за възстановяване върви с пълна пара, а Министерството на иновациите и растежа (МИР) е на път да отвори четвъртата мярка по него. Тя е с бюджет от 212.5 млн. лв. и е насочена към развитието на индустриалните зони и паркове в България. Условията за кандидатстване по схемата бяха публикувани за обществено обсъждане, което ще продължи до 23 март, което означава, че тя може да бъде отворена за кандидатстване през април. Засега обаче от МИР не посочват конкретна дата.

Операторите на зоните и парковете ще могат да кандидатстват с проекти за пътища, жп линии и други елементи на довеждаща и вътрешна техническа инфраструктура, сгради за лаборатории за научни изследвания и дори зарядни станции за електромобили. Това е много важно предвид дългогодишните проблеми на част от парковете и зоните, свързани именно с липсата на базова инфраструктура и нееднократните коментари, че интерес от страна на инвеститорите има, но липсата на пътища, ВиК и осветление блокират някои от проектите.

Кой и какво

Минималният размер на безвъзмездната помощ за проект е 3 млн. лв., а максималният - 40 млн. лв. Това означава, че ако се класират само заявления с максимален размер на помощта, то тя ще стигне за едва около пет проекта. И все пак - това е едно добро начало, а важното в случая е, че по процедурата ще могат да кандидатстват всички оператори на индустриални зони и паркове, без значение от това дали са държавни, общински, съвместни и частни, новосъздадени или в напреднал етап на развитие. Това ще даде шанс на повече кандидати, които с реализирането на проектите си за привлекат инвеститори и да открият нови работни места.

Самите кандидати могат да участват индивидуално - за вътрешната инфраструктура, или в партньорство с общини, Пътната агенция, НКЖИ или пък ВиК оператори в зависимост от това по какъв проект работят.

Целта на инвестициите по мярката е да се стимулира икономическият растеж, да се създадат нови работни места и да се увеличи експортният капацитет на страната.

Александър Пулев, министър на иновациите и растежа
Александър Пулев, министър на иновациите и растежа

Предвидени са и редица изисквания към самите кандидати. Част от тях предвиждат да се предостави договор или допълнително споразумение към договора за експлоатация, сключен между собственика и оператора на индустриалния парк или зона, с което се осигурява периодът на експлоатация на индустриалния парк от оператора - да бъде не по-кратък от 8 години от сключването на договора. Собственикът пък се задължава да не възпрепятства по никакъв начин изпълнението на инвестицията и да осигури незабавно след издаването на разрешение за строеж, достъп до обекта за започване на работа, става ясно от условията за кандидатстване.

Алеи, зарядни станции, ВиК

Безвъзмездни средства ще се отпускат за изграждане, реконструкция и рехабилитация на довеждаща техническа инфраструктура до границите на индустриалния парк или зона - пътни и жп връзки, преносни проводи и съоръженията към тях (водопровод и канализация, електропроводи, физическа инфраструктура предназначена за разполагане на електронни съобщителни мрежи и др.).

Ще може да се кандидатства и за изграждане, реконструкция и рехабилитация на вътрешна техническа инфраструктура в границите на индустриалния парк или зона - улици, алеи, паркинги, площади, железопътни линии, преносни проводи и съоръжения и др.

Това обаче не е всичко - безвъзмездно финансиране може да има и за изграждане, ремонт или преустройство на сгради и помещения за научна работа, лаборатории и др. Мярката дава възможност и за изграждане на екологична вътрешна инфраструктура - зарядни станции на слънчеви батерии за електромобили.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 1

    Нищо не разбирам от енергетика.
    Но да попитам разбиращите: ако Росатом откаже - по някаква причина - да сертифицира собствените си произведени реактори в Козлодуй и да си взима отработеното ядрено гориво, какво ще стане?
    Защото Уестинг не говори за сертифициране и за отработено радиоактивно гориво, да сме наясно, а само да "управление" и "свежо гориво".

    Без сертификация от производителя АЕЦ спира.
    Без прибиране на отработеното РАДИОАКТИВНО отработено гориво, БГ трябва да създаде на своя територия депо за радиоактивни отпадъци.
    Като знам колко се пазят общините от сметища, как Столична община катастрофира с терена за изгаряна на отпъдъци, защото никой не го иска, къке ли ще ровнат радиоактивните пръти за 1000 години?

    Румяна, не ви ли е срам?

    Нередност?
Нов коментар