Тол системата е все така порочна, спорна и далеч от милиардните приходи

Освен че функционира неадекватно, проектът за система за пътни такси е с доказани нарушения, по които няма публична информация за виновни и наказани

Националното тол управление е част от структурата на АПИ и неговата основна задача е да осигурява надеждно и безпроблемно функциониране на Електронната система за събиране на пътни такси
Националното тол управление е част от структурата на АПИ и неговата основна задача е да осигурява надеждно и безпроблемно функциониране на Електронната система за събиране на пътни такси
Националното тол управление е част от структурата на АПИ и неговата основна задача е да осигурява надеждно и безпроблемно функциониране на Електронната система за събиране на пътни такси    ©  Надежда Чипева
Националното тол управление е част от структурата на АПИ и неговата основна задача е да осигурява надеждно и безпроблемно функциониране на Електронната система за събиране на пътни такси    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Тол системата в България стартира порочно още при подписването на договора между АПИ и австрийската компания "Капш трафик солюшънс".
  • Незаконността на договора беше потвърдена и от Сметната палата, но нито има наказани, нито информация от прокуратурата за движение по казуса.
  • Ресорните министерства ще работят с транспортните фирми в следващите месеци за постигане на съгласие по таксите.

Откакто е създадена до днес, тол системата е обект на критики и недоволство от страна на транспортния бранш. Тя беше въведена през март 2020 година, като изработването й бе възложено от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) на Консорциум "Капш трафик солюшънс" (Консорциумът на Капш) през 2018 г. срещу 180 млн. лв. с ДДС. Но и досега не успява да събира планираните годишни суми заради постоянно отлагане на въвеждането на пълния размер такси и пълния обхват на пътищата.

На 1 юли най-накрая влязоха в сила новите по-високи тол такси, включително за второкласната пътна мрежа. Само че това отново предизвика недоволство сред транспортния бранш, който заплаши с протести. Но дори според превозвачите тол системата събира повече глоби в момента, отколкото такси. А Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи заяви в интервю за Bulgaria On AIR, че цялата тол система всъщност има нужда от одит.

Вместо одит обаче на този етап новото ръководство на Министерството на регионалното развитие състави работна група за обсъждане на поредните отстъпки за бранша и постигане на "диалог". А в отговор за "Капитал" от АПИ посочиха, че все пак "МРРБ и АПИ ще направи цялостен функционален анализ на НТУ, който вероятно ще включва и одит на досегашната му работа".

Междувременно обаче частните посредници при продажбата на тол услуги и винетки "Интелигентни трафик системи" и "Диджитол Смарт Инфраструктура" по информация от бившия регионален министър Иван Шишков са получили над 110 млн. лв. комисионни за времето, в което работят. Миналата година имаше идея размерът на комисионните им да бъде намален, а самите те да бъдат разделени на такива, които продават само винетки, и други само тол, но мнозинството тогава отхвърли промените.

Проблемна в началото, проблемна и сега

Началото на електронната система за таксуване на трафика беше трагично. Въвеждането на електронната винетка беше провал и в продължение на седмици беше невъзможно дори да се закупи винетка от страницата на "БГ Тол". Това доведе до сътресения в АПИ и с поста си тогава се разделиха всички пряко отговорни за процеса служители на пътната агенция. След това първо заради коронавируса, а после по политически причини беше постоянно отлагано пълното въвеждане на тол таксите.

Но по-големият проблем се оказват самите нарушения около проекта. Проверка на Сметната палата, доклада от която беше публикуван през юли 2022 г., категорично показа, че сключеният допълнителен договор с "Капш" за поддръжка на системата в период от 5 години и цена 141 млн. лв. има нарушение и той не е трябвало да се възлага с договаряне без предварително обявление директно на определения изпълнител консорциум "Капш трафик солюшън".

Въпреки това по казуса още няма развитие. Предложеният за глоба от 10 хил. лв. тогавашен директор на АПИ Георги Терзийски така и не е глобен, а докладът беше изпратен в прокуратурата заради наличие на данни за престъпление и заради това беше засекретен. Оттогава няма публична информация дали някой е обвинен за престъпление и дали ще има допълнително производство заради установените нарушения.

Междувременно Европейската комисия предяви искове срещу България заради липса на транспонирани директиви относно тол системата. Заради това България ще понесе и финансови санкции.

През изминалата година Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) също извърши одит на двата договора с "Капш" - основния за 180 млн. лв. за изграждане на системата и допълнителния за 141 млн. лв. за поддръжката й в период от 5 години. Направен е финансов анализ с подробни констатации по отношение приходите и разходите, свързани с функционирането на електронната система за събиране на пътни такси.

"Одитът открива няколко проблема в изпълнението на договора за изграждане и поддръжка на системата. По отношение на сключения договор и изпълнението му се констатира, че част от периода на гаранционна поддръжка на софтуер и оборудване по договора за изграждане съвпада с периода на изпълнение на договора за експлоатационна поддръжка", посочиха от АПИ. "Констатирани са забележки, недостатъци, липси, некоректно посочена информация и др. в месечните доклади на изпълнителя, като всички те сочат за пропуски и неточности в изпълнението на дейностите по проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка от изпълнителя", допълват още в отговора си от агенцията.

Освен това в сключения договор за поддръжка са заложени клаузи, които не защитават интересите на възложителя и изпълнителят е поставен в по-благоприятно положение спрямо него.

"Към момента Националното тол управление (НТУ) няма информация за предприети действия от Европейската прокуратура, свързани с двата договора", отговориха от АПИ.

Новото ръководство на МРРБ обаче установи и нарушения при поддръжката на тол системата. "Неработещите сензори за претегляне в движение в момента са 30", посочи министър Андрей Цеков в отговор на въпрос на депутата от ПП-ДБ Божидар Божанов.

Броят на тези устройства е 100, като отново задължението за тяхната поддръжка е на "Капш", който по договор е трябвало да се грижи за тях до декември 2022 година. След тази дата е трябвало да бъде проведена обществена поръчка от АПИ, което не се е случило и така на практика "кантарите" са оставени без надзор, а определянето на таксите за камионите, което е на база това колко тежат те, не се е случвало адекватно.

Равносметката

От самото начало през 2020 година до сега собствениците на леки автомобили са платили двойно повече от тези на тирове и камиони, а чаканите от бившия премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов милиарди като постъпления са само мираж.

Очакваните приходи от пътни такси за 2023 г. трябваше да са около 770 - 820 млн. лв., като около две трети от приходите трябваше да идват от тежкотоварния трафик. Заветните 1 млрд. лв. пък, които бяха обявени при пускането на системата през 2020 г., трябва да бъдат достигнати през следващите години.

По информация от АПИ, която те предоставиха за "Капитал" до края на юни 2023 г., общите приходи от пътни такси - е-винетка и тол, са 339 млн. лв. Това е с 38,71% повече в сравнение със същия период на 2022 г., когато приходите са били 244. 5 млн. лв.

В същото време транспортното министерство посочи за "Капитал", че "водеща страна в проблемите с тол системата е МРРБ. Позицията на МТС по отношение на тол таксите е, че трябва да бъдат чути всички страни. "Трябва да се намери балансирано и дългосрочно решение на въпросите, отчитайки интересите на държавата, гражданите и бизнеса", се казва в отговора за "Капитал".

"Работната група ще изработи методика за справедливо таксуване по републиканската пътна мрежа. Това би облекчило фирмите, извършващи вътрешни превози, без да засегне в голяма степен приходите в бюджета", добавиха още от транспортното ведомство. Информацията за нея потвърдиха и от МРРБ, като уточниха, че тя ще работи до края на август.

Толът в цифри

До края на юни 2023 г. общите приходи от пътни такси - е-винетка и тол, са 339 млн. лв. Това е с 38,71% повече в сравнение със същия период на 2022 г., когато приходите са били 244.5 млн. лв.

Приходите от е-винетки през първото шестмесечие са 152.6 млн. лв. От началото на годината всички видове е-винетки са с 10% по-евтини и поради това приходите от винетки са със 7.25% по-малко в сравнение с първото полугодие на 2022 г., когато постъпленията са били 164.5 млн. лв.

Приходите от тол такси за първата половина на 2023 г. са 186.5 млн. лв., което е със 133%, или със 80 млн. лв. повече спрямо първата половина на 2022 г. Увеличението се дължи на по-високите тол такси, въведени на 1 юли 2022 г.