Игра на толове: Нова фирма в системата за пътни такси и липсващи държавни кодове

"Тол България" ще бъде третият национален доставчик на услуги, който може да влезе в системата, управлявана от Kapsch. Държавата търси кодовете, с които да поеме контрола

Включването на нов национален доставчик на услуги по събиране на пътни такси не беше се случвало от 2020 година насам.
Включването на нов национален доставчик на услуги по събиране на пътни такси не беше се случвало от 2020 година насам.
Включването на нов национален доставчик на услуги по събиране на пътни такси не беше се случвало от 2020 година насам.    ©  Надежда Чипева
Включването на нов национален доставчик на услуги по събиране на пътни такси не беше се случвало от 2020 година насам.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Подписан е нов договор за предоставяне на услуги по събиране на пътни такси, с "Тол България".
  • Компанията е със словашки собственик и е одобрена още през 2020 година, но подписва договора чак сега.
  • МРРБ сезира прокуратурата и ДАНС за липсващите кодове за достъп, които австрийците от Kapsch твърдят, че са предали още през 2018 и 2019 г.

Въвеждането на тол системата в България е белязано със скандали от самото ѝ начало, започвайки с подписването на договора с "Капш трафик солюшънс" за управлението на системата, преминавайки през констатациите за нейния провал, и стигайки до проверки от Сметната палата, които доказаха незаконността на договора с австрийската фирма.

Но докато австрийците седят на входа на тол системата, на изхода ѝ стоят две частни дружества - т.нар. национални доставчици на услуги (НДУ). Това са "Интелигентни трафик системи" и "Диджитол смарт инфраструктура", които събират държавните такси за изминато разстояние от тежкотоварния трафик и срещу 7% комисиона после ги предават на държавата. Тези две дружества са ключови не само защото през тях минават парите, но и защото през тях минава цялата информация за това кой, как и колко ползва пътищата.

Без обяснения, през последните няколко години държавната Агенция "Пътна инфраструктура", в чийто обхват е толът, не допусна няколко други частни дружества, които искаха да влязат на този пазар. Сега новото ръководство на АПИ в лицето на инж. Ясен Йорданов подписа най-накрая влизането на трети играч. Това е "Тол България", който от края на миналата седмица вече има договор за предоставяне на услуги, свързани със събирането на тол такси и продажба на винетки. Дружеството, чийто собственик е словакът Чаба Вираг, обаче ще трябва първо да постигне съвместимост със системата. Само преди седмици новият регионален министър Андрей Цеков поиска ДАНС да разследва къде са отворените кодове на тола, защото не са в АПИ, където би трябвало да ги има.

"Нещо се промени"

"Фактът, че на българският пазар навлиза нов и независим национален доставчик, е дългоочаквана новина за българските превозвачи", коментира за "Капитал" Чаба Вираг. Според справка в Търговски регистър "Тол България" е регистрирано в края на 2018 година. Едноличен собственик на капитала на дружеството е "Тол контрол", което е собственост на Вираг.

Новият кандидат всъщност отдавна иска да участва. Одобрен е със заповед на председателя на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски (по време на управлението на ГЕРБ) още на 1 октомври 2020 г. Съгласно условията по избора тогава е трябвало дружеството да премине втория етап от процедурата за подписване на договор, след което да докаже оперативна съвместимост с електронната система и едва тогава да започне дейност по предоставяне на услуги. До подписване на договор обаче тогава не се стига.

"Питате ме защо договорът на "Тол България" бе подписан чак сега, при седмо поред правителство. Имам обезпокояващ контравъпрос: Защо шестте предишни правителства са толерирали процеси, които водиха дотам, че договора не беше подписан. Да, изглежда нещо се промени", заяви Вираг пред "Капитал".

3 от 5

Компанията ще може да предоставя тол услуги и е-винетки обаче чак след като постигне оперативна съвместимост със системата на "Капш" и бъде интегрирани с нея. "Съгласно договора ние сме задължени да извършим интеграцията в рамките на 12 месеца от датата на подписването на договора. От името на "Тол България" мога да заявя, че няма да се бавим и ще направим всички необходими стъпки това да се случи, колкото може по-бързо", посочи управителят.

До момента в публичния регистър на АПИ като Национални доставчици на услуги за електронно събиране на пътни такси са вписани четири дружества - "Интелигентни трафик системи" (ИТС), "Конкорд смарт инфраструктура" (Диджитол) , "Телетол" и "Иком". От тях единствено "Интелигентни трафик системи" (ИТС) и "Диджитол смарт инфраструктура", чието интегриране е направено още в началото при старта на системата, могат да продават е-винетки и да събират тол такси. Това е така, защото "Телетол" имат подписан договор, но така и не им беше даден достъп да се интегрират, а "Иком" са само избрани и регистрирани, но нямат сключен договор с АПИ (респективно "Капш").

"Капитал" попита министър Андрей Цеков защо все още няма договори, но той посочи, че процесът по избор на нови доставчици се е случвал в рамките на две години назад. Според него до сключване на договора с "Тол България" се стига след проведен одит. "Тол България" бяха първите регистрирани и избрани, след което ще вървим и към останалите", посочи за "Капитал" министър Цеков.

Има ли монопол

Въпросните посредници, които предоставят тол услуги в България, получават комисиона от 7% от всички събрани пътни такси, като контролират трафика през бордови устройства и GPS.

Така на практика двете дружества са и монополист на пазара на бордови устройства и GPS тракери за превозвачите. ИТС държат над 60% от дяла в продажбите на услуги. В началото на годината стана ясно, че двете частни дружества са получили повече от 110 млн. лв. комисиони от старта на системата преди 4 години.

Опитвайки се да влязат на този пазар, през 2019 г. собствениците на "Телетол" - Лиляна Деянова и Мартин Димитров, се оплакаха от действията на ръководството на АПИ и подадоха сигнал до прокуратурата и Европейската комисия от корупция в пътната агенция.

След това обаче двамата бяха обвинени от прокуратурата по дело за източване на евросредства за друго дружество и бяха арестувани и държани в ареста няколко месеца. Тогава Деянова обяви, че задържането им е заради Васил Божков (с когото тя имаше отношения) и сигнала за корупция в АПИ.

Къде са кодовете

За липсващите кодове за достъп до тол системата съобщи самият регионален министър Андрей Цеков преди дни. Става въпрос за така наречения изходен код на електронната система за събиране на пътни такси по републиканската пътна мрежа. Липсата на тези кодове е установена след доклад от председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" до МРРБ. Няма информация обаче къде и от кого се съхранява.

Според Цеков към днешна дата достъп до системата има само нейният разработчик "Капш", а той самият е подал сигнал за това нарушение към ДАНС, защото "тол системата, за която държавата е платила 180 млн. лв. и която трябва да бъде както софтуерно, така и хардуерно собственост на българската държава, на практика не се контролира в момента от държавата".

"Проблемът с кодовете е мащабен", посочи за "Капитал" регионалният министър. На практика, ако договорът с "Капш" приключи (което трябва да се случи след около година и половина) и държавата в лицето на АПИ не разполага с тези кодове, не би могла в последствие да интегрира нито едно ново НДУ. Това означава един от два варианта:

  • Доставчиците на услуги ще останат тези, които разполагат с достъп, кодове и извършват услуги сега.
  • Държавата ще бъде принудена да удължи или да подпише нов договор пак с "Капш", за да може изобщо да има някакъв поглед над тол системата.

Въпросът според него наистина е къде са въпросните кодове и дали изобщо "Капш" са създали система, която да е наша интелектуална собственост, или австрийската компания просто е надградила едни собствени модули и вместо кодове са предоставили на АПИ лицензи.

"Не мога да кажа дали "Капш" са предоставили кодовете или не са. Това на практика обвързва държавата с "Капш" за цял живот"

Андрей Цеков
Андрей Цеков

министър на регионалното развитие

Ако е така обаче, това е в пълно противоречие с подписания между АПИ и "Капш" договор, в който изрично е казано, че или системата трябва да е българска собственост и да бъдат предоставени кодове за достъп, или ако се ползват готови техни модули - лиценз, който дава право системата да бъде променяна, което пак означава да бъдат предоставени изходни програмни кодове.

"Сега не знаем тази система ще има ли живот след "Капш", допълни министър Цеков.

В разговорът още ресорният министър поясни, че всъщност кодовете са предадени по документи с две писма от "Капш", входирани в деловодството на АПИ, в които се твърди, че на флашка и диск са предадени кодове и лицензи за достъп до системата на ръка на Радослав Миленов, който е бил изпълняващ длъжността началник на тол управлението. "Флашка и компакт диск обаче няма никъде, нито в деловодството на МРРБ, нито в АПИ", каза Андрей Цеков.

Тази мистерия се е случила през 2018 и 2019 г., когато са получени тези две писма. По това време министър на регионалното развитие е Петя Аврамова от третото правителство н ГЕРБ, а шеф на АПИ е Георги Терзийски.

За да може да бъде установено какво всъщност се е случило и къде са сега въпросните кодове, министър Цеков е сезирал ДАНС още при обявяването от негова страна на мистерията около кодовете в началото на месеца. "Досега обаче все още няма никакъв отговор от институцията", посочи министърът.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xyha avatar :-@
    xyha
    • + 1

    Колко пари похарчиха , за да крадат повече пари от хората и да не ги харчат за пътно строителство .

    Нередност?
Нов коментар