🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бюджет 2024: Повече за заплати и за инвестиции, без реформи

Дефицитът отново се залага на 3% от БВП. Държавата планира да похарчи 83.8 млрд. лв. или 40.7% от БВП

Финансовият министър Асен Василев заяви, че Бюджет 2024 ще "позволи да изпълним всички критерии, свързани с членството на страната ни в еврозоната".
Финансовият министър Асен Василев заяви, че Бюджет 2024 ще "позволи да изпълним всички критерии, свързани с членството на страната ни в еврозоната".
Финансовият министър Асен Василев заяви, че Бюджет 2024 ще "позволи да изпълним всички критерии, свързани с членството на страната ни в еврозоната".    ©  Цветелина Белутова
Финансовият министър Асен Василев заяви, че Бюджет 2024 ще "позволи да изпълним всички критерии, свързани с членството на страната ни в еврозоната".    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Максималният осигурителен праг се вдига с 350 лв. и от 1 януари ще е 3750 лв.

Общините ще могат да кандидатстват с проекти за инфраструктурни реформи във фонд с общ бюджет от 1 млрд. лв.

Държавата планира да набере нови 11.9 млрд. лв. дълг

Почти 50% ръст на разходите за инвестиции, увеличение на заплатите в отделни администрации и почти никакви видими реформи във важните обществени сектори. Такъв е първият прочит на предложения от финансовия министър Асен Василев проект на Бюджет 2024. Той е планиран с рекордни разходи в размер на 83.8 млрд. лв. или 40.7% от БВП, с дефицит на касова основа на границата на позволените 3% от БВП (6.22 млрд. лв.), което означава и още нов дълг за около 12 млрд. лв., тъй като трябва да се покриват и падежиращи задължения. С тези параметри България ще продължи да изпълнява критериите за ниво на дълга и на дефицита за членство в еврозоната. А това, което ще я притиска, е все още високите нива на инфлация, които вероятно ще бъдат допълнително подхранени от ръста на заплатите.

Ако в Бюджет 2024 има новина, то тя е свързана с размера на максималния осигурителен доход за догодина - планира се той да се увеличи с 350 лв. до 3750 лв. Като са заложени и прогнозни изчисления за подобни по размер ръстове и през следващите две години. Другата е, че Василев е спазил обещанието към работодателите от догодина те да плащат само първите два дни от болничните на служителите си.

Сега въпросът е дали Бюджет 2024 ще получи подкрепата на парламента, предвид сложната политическа сглобка зад правителството, която може да го прекрои до неузнаваемост. Първоначално заявеното намерение беше проектът да бъде представен след като предлаганите промени в данъчните закони минат на първо четене в парламента с цел да се види какви са нагласите и тогава да се направи сметка на очакваните приходи. С напредването на времето обаче новата идея е проектът да влезе в Народното събрание на 22 ноември, за да има реалистичен шанс да бъде приет преди коледните празници. Представените параметри са с включените промени в данъчните закони, които предлага министерството, а Асен Василев обясни, че е предвидено през следващите две седмици проектобюджетът да бъде обсъден с парламентарните групи и може да бъде "леко калибриран".

Приходите - с няколко неизвестни

През следващата година Министерството на финансите залага приходите да нараснат общо с 11.7% до 77.6 млрд. лв. Като при данъчните постъпления се залага ръст от 12.7 %. С най-голям бюджетен ефект е въвеждането на енергийни вноски върху вноса и транзитния пренос на природен газ с произход от Русия в размер на 20 лв. за 1 мегаватчас, водещи до допълнителни приходи от 2 млрд. лв. за 2024 г. От таблицата с приходната и разходна част, която се публикува към проектобюджета обаче не става съвсем ясно къде са сметнати тези пари. Около 740 млн. лв. повече се очакват от мерки за увеличаване на събираемостта. От въвеждането на допълнителен данък за големи корпорации се очакват 220 млн. лв. , от ръста на максималния осигурителен праг - 302.5 млн. лв, а от отпадането на намалената ставка от 9% на ДДС за доставката на туристически услуги и на услуга за използване на спортни съоръжения - едва 10 млн. лв.

В законопроекта за държавния бюджет за 2024 г. е определен 100% дивидент за държавата от държавните дружества и предприятия като по това перо се очакват 324.3 млн. лв

Очакванията са за значителни постъпления по линия на европарите - с 1.9 млрд. лв. Повече, но вероятно тук са сметнати 1.4 млрд. лв. втора вноска по Плана за възстановяване, които Брюксел ще плати не през тази, а през следващата година.

Затова и в Тригодишната бюджетна прогноза за тази година е записано, че дефицитът на касова основа ще е по-голям - вместо на минус от 4.6 млрд. лв. се очаква Бюджет 2023 да завърши на минус от 5.82 млрд. лв. (3% от прогнозия БВП). Прогнозният дефицит на начислена остава (който гледа ЕК) остава непроменен - 2.9% от БВП.

От данните се вижда още, че приходната част за тази година се очаква да не бъде изпълнена заради по-малко събран ДДС с 1 млрд. лв.

Разходите - за заплати и инвестиции

Догодина държавата планира да преразпредели 40.7% от БВП или над 83.8 млрд. лв. като това е с почти 9.8 млрд. лв. повече спрямо тази година. Най-големите увеличения са при разходите за инвестиции, за заплати и за пенсии. Капиталовите разходи са планирани на рекордните 12 млрд. лв. (ръст от почти 50%), но няма информация за какво ще отидат те освен че ще има един милиард Фонд за общински инфраструктурни проекти.

Пенсиите се увеличават по т. нар. Швейцарско правило от средата на годината с 11%, за което ще са нужни още около 2.4 млрд. лв., а за заплати са предвидени 1.4 млрд. лв. повече (12.9%) спрямо 2023 г. От тях една част са за компенсиране на по-високата минимална заплата, 367 млн. лв. са за МВР заради увеличението на възнагражденията в системата с 10%, считано от август тази година. Други 290 млн. лв. са за нов ръст на заплатите в образованието, а 375 млн. лв., (от които 29 млн. лв. за общинска администрация) - за увеличаване на заплатите само на тези служители, при които има "значителни дисбаланси/неравенства в нивото на заплащане на едни и същи длъжности в различни административни звена и структури в секторите, предоставящи публични услуги".

Като цяло Министерството на финансите очаква компенсацията на един нает през следващата година да нарасне с над 10%. Само преди дни обаче МВФ предупреди, че продължаващо силно повишаване на заплатите може да подкопае конкурентоспособността на страните от Централна и Източна Европа. Както и че може да генерира повече инфлация. А ниската й стойност е един от критериите за еврозоната. Правителството прие като индикативна дата 1 януари 2025 г., но към момента страната не изпълнява критерия за инфлацията. Макар и българското правителство и Европейската комисия да излъчват сигнали, че компромиси са възможни, евентуални мерки, надуващи допълнително цените, правят това по-сложно.

В доклада към Бюджет 2024 се посочва, че през първото полугодие на 2023 г. реалната производителност на труда, общо в икономиката, нарасва с 0.3%, докато през разглеждания период номиналният растеж на компенсацията на един нает е 14.6% на годишна база.

Още дефицит и дълг

Министерството на финансите планира бюджетът да продължи да е на дефицит близък до 3% от БВП до поне 2026 г. За догодина се очаква той да е 6.2 млрд. лв. на касова основа. Пресметнат по европейската методология минусът в бюджета ще е 2.9% от БВП за 2024 г., 3% за 2025 г. и 2.5% от БВП за 2026 г. Част от дефицита, който се отчита на начислена основа обаче се дължи на времевото изместване при отчитането на разходите за доставки на военна техника, които са платени през предходни години на касова основа. Става въпрос за самолетите F-16, които бяха поръчани още от "Борисов 3".

Така догодина на България ще й се наложи отново да излезе на международните пазари - за да финансира заложения дефицит и да рефинансира падежиращ дълг. В доклада към Бюджет 2024 се посочва, че през следващата годината се планира дългово финансиране за 11.9 млрд. лв., "част от което е възможно да бъде осигурено чрез усвоявания по новите държавни заеми". За рефинансиране на дълга в обращение са предназначени 3.5 млрд. лв., от които 2.9 млрд. лв. (1.5 млрд. евро) за падежа на еврооблигации, емитирани през 2014 г. и 0.4 млрд. лв. за падежа на ДЦК, емитирани на вътрешния пазар през 2014 г., както и 0.2 млрд. лв. за погашения по държавни заеми. " Останалата част от дълговото финансиране в размер на 8.4 млрд. лв. е предназначена за финансиране на планирания дефицит по държавния бюджет и обезпечаване на ликвидната позиция на фискалния резерв", се посочава в доклада.

Предлага се максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2024 г., да е до 12.7 млрд. Лв. - за емитиране на ДЦК на вътрешния и международните капиталови пазари, " както и за сключване на структурни програмни заеми в размер до 500 млн. евро с ЕИБ и БРСЕ за съфинансиране проекти, изпълнявани със средства от Европейските фондове при споделено управление, през програмния период 2021-2027 г.".

Така максималният размер на държавния дълг към края на 2024 г. е фиксиран на до 49 млрд. лв. или 23.8% от БВП. Следващите две години таваните се покачват съответно до 57.2 млрд. лв. (26.3% от БВП) през 2025 г. и 66.5 млрд. лв. (28.8% от БВП) през 2026 г.

Още промени


- Минималната работна заплата се вдига с 20% до 933 лв.
- Максималният осигурителен доход от 2024 г. се увеличава с 350 лв. до 3 750 лв. През 2025 г. и 2026 г. е предвидено размерът на максималния осигурителен доход да се увеличи съответно до 4130 лв. и до 4430 лв.;
- Ваучерите за храна остават необлагаеми до 200 лв. месечно, общата годишна квота се запазва на 1.4 млрд. лв. от началото на годината те стават електронни
- До средата на годината хляб и брашно запазват нулев ДДС, а ДДС от 9% за ресторантьорски и кетъринг услуги остава до края на 2024 г.
- Намаленият ДДС за доставка на услуга за използване на спортни съоръжения и обща туристическа услуга отпада и те ще се облагат с 20% от началото на 2024 г.
- Отпада задължението работодателите да изплащат обезщетение на осигурените лица за третия ден болнични
- През 2024 г. необходимите условия за пенсиониране за работещите при условията на трета категория труд са 62 г. и 2 месеца навършена възраст и 36 г. и 6 месеца осигурителен стаж за жените и 64 г. и 7 месеца навършена възраст и 39 г. и 6 месеца осигурителен стаж за мъжете;
- От 1 юли 2024 г. т. нар. "вдовишки добавки" се определят в размер 30% от размера на пенсията на починалия съпруг/съпруга

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    borodino avatar :-(
    borodino
    • - 1
    • + 4

    Защо не пишете, че това е бюджет "Еврозона", в който всичко от Брюксел би следвало да изглежда ОК?
    На освен заложеният "стандартен" дефицит от 3 % в него има много видимо раздуване на приходната му част с едни 7 млрд лв на база неизпълнението на тазгодишния с 2 млрд + заложени нови 5 млрд.лв, които дават счетоводно основание на Асен Василев да оправдае повишените разходи.
    Гумена сметка!!
    По същата схема държавната Булгартрансгаз от 1 окт. "акумулира" начисляваните (но неплащани от Сърбия, Гърция, Македония, Унгария, Словения и Австрия) такси за пренос на газ. Чисто счетоводно в баланса на дружеството тези пари се водят по сметка и респективно бюджетът е гарантиран с тях. Всъщност никой не ги плаща на Булгартрансгаз и дружеството дължи на бюджета нереализирани приходи от засега стотина млн. лв.

    Това е гуменото бюджетиране тип Асен Василев: приходе на хартия, които позволяват реално харчене. Разликата се погасява с кредите...

    Ако сметките на държавата се връзваха само с теглене на кредити, то държавният бюджет се превръща в средство единствено за гарантиране на обслужването им, защото само лихвите по изтеглените миналата седмица 5 млрд лв нови кредити е по 250 млн.лв на година. До изплащането им...

    Нередност?
  • 4
    fpd1488699386518396 avatar :-|
    Ivan Mitev

    Сега кардинален проблем е нямане на съответна грамотност на министъра на финансите. Тази финансова неграмотност е предпоставка за неправилно държавно финансово управление.
    Ако министрите плащаха със свои пари щети от предлагания подпомагащ за щети държавен бюджет, Република България няма да запазва финансовата сгрешеност.
    Нараства заплахата за катастрофална криза.
    Възможно е спасение от държавен крах.

    Кратко:
    Употребите на лева са с добри и лоши ефекти.
    Неправилността държавната власт да няма общ подход за преодоляване на щети от заеми и кредити с лева поразява националното стопанство. Държавният бюджет подпомага за щети. Поради финансовша пропуск, колкото по-добре се изпълнява сегашния бюджет – толкова повече са щетите. Щетите от сгрешения държавен бюджет подсигуряват провалът на правителството.
    Създадените прикрити държавни субсидии сътворяват сегашната инфлация. Когато няма причина, няма инфлация.
    За забавяне на стопанския колапс, правителството взима заеми, за да плати щети от лошото си управление. Сегашният държавен дълг е резултат от сгрешено държавно поведение.
    Поради лошото финансово управление, при всякаква основна лихва на централната банка е с нарастващи щети.

    Прекратяването на държавната финансова неправилност спасява от стопанска катастрофа.
    Успешният общ подход за преодоляване на щети от заеми и кредити в лева е възможен. Подобреният държавен бюджет предпазва от щети. Правителството е с допълнителни полезни приходи и намалени разходи. „Проблемът държавен дълг“ е решен.

    Защо съгласните със запазване на финансовата сгрешеност са недоволни за щети от изпълнение на свое желание?

    Нередност?
  • 5
    marian123 avatar :-|
    marian123

    Пенсии, заплати и държавни разходи се повишават с двуцифрени проценти, но инфлацията се очаква да е 3%? Освен ако всички не започнат да спестяват увеличенията си, не виждам как точно ще стане... Увеличаване на осигурителната тежест няма да повиши цените? О, да, сещам се за един вариант - икономическа криза с висока безработица заради освободени кадри и сива икономика... но пък как ще се изпълни бюджетът тогава? Хъмм... :-I

    Нередност?
Нов коментар