Мишел Сапен: Във Франция имахме същите страхове за еврото, но те не се реализираха

Бившият френски финансов министър пред "Капитал"

Според Мишел Сапен има голям напредък в българската икономика през последните години и тя реално се е доближила до европейските
Според Мишел Сапен има голям напредък в българската икономика през последните години и тя реално се е доближила до европейските
Според Мишел Сапен има голям напредък в българската икономика през последните години и тя реално се е доближила до европейските    ©  Надежда Чипева
Според Мишел Сапен има голям напредък в българската икономика през последните години и тя реално се е доближила до европейските    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка:

Мишел Сапен е френски политик от Социалистическата партия. Той е бил финансов министър в периода 1992-1993 г., както и през 2014 - 2017 г. Преди това в началото на мандата на президента Франсоа Оланд е социален министър, а през различни периоди е заемал и други постове, бил е и депутат. Приетият през 2016 г. антикорупционен закон "Сапен II" носи неговото име.

Г-н Сапен, България е на прага на еврозоната, но естествено сред хората има доста страхове, които понякога се разпалват и от политици, коментатори, анализатори... Как бихте адресирали основните притеснения на хората - за загуба на суверенитет, за инфлация, за това, че България може да тръгне по пътя на Гърция? И в каква степен френският опит, макар и отдавнашен, може да отговори на подобни притеснения?

Темите, които засегнахте, са важни. Можем да разговаряме по тях с уважение към позициите и на едната, и на другата страна. Този дебат за еврото е напълно легитимен в навечерието на приемането на България в еврозоната. Мога да споделя как във Франция се случиха нещата, кои бяха събитията, довели до кризата в Гърция и темата за инфлацията.

Аз бях министър на финансите, когато заедно с Германия обсъждахме как можем да преминем към еврото, и бях министър, макар и с друг ресор, когато Франция прие еврото. Тогава имахме абсолютно същите дебати и разделение. В началото имаше материални притеснения как ще се случи всичко, как ще се отрази на цените, няма ли търговците да започнат да закръглят нагоре. Това са напълно нормални дискусии. Но имаше и по-дълбок дебат за суверенитета - по този въпрос позициите на французите бяха разделени. Проведохме референдум, който завърши с решение за еврото, но не с много голямо мнозинство. Към момента на приемането на Маастрихтския договор през 1993 г. и при самото преминаване към еврото през 2000 г. партиите бяха радикално противопоставени - едните твърдо против, а другите твърдо за. Днес вече противопоставянето не е така силно и няма партия, която да говори за излизане от еврозоната била тя вдясно, или вляво. Французите към днешна дата са привързани към еврото.

Причините са две. От една страна се видя, че материалните страхове не са реални. Преминаването към новата валута стана много бързо и с двойното изписване на цените се даде възможност хората лесно да свикнат. Бяхме предвидили то да остане по-дълго, но самите французи се отказаха от него. А що се отнася до суверенитета, французите установиха, че да бъдеш заедно с останалите, да имаш валута, която не е само твоя, а която е подкрепена от много солидни държави, ти дава по-голяма сигурност. Така успешно преминахме през две кризи - финансовата от 2008-2009 г. и здравната 2020-2021 г. Те ни показаха, че когато имаш една валута, когато има една централна банка, която се намесва решително на пазара при финансовата криза и още по бързо при ковид, е много по-лесно да излезеш от кризите. Много по-лесно става, отколкото ако си сам в своето ъгълче.

За Гърция българите се питат: "Дали ще преминем през същите трудности?" Ако вашата съседка беше във финансовото и фискалното състояние на България, тя нямаше да премине през тези трусове. Проблемите на Гърция и реакцията на пазарите дойдоха, когато открихме, че бюджетният дефицит и задлъжнялостта на страната са много по-високи, отколкото беше обявено. Като гледам данните за България, при вас тези показатели са под маастрихтските критерии. Бях финансов министър по време на гръцката криза. Участвах във всички разговори и желанието на Франция беше да облекчи нещата - по исторически и културни причини Франция е много привързана към Гърция. Порази ме, че когато трябваше да се обсъжда не как да харчиш повече, а как да затегнеш колана, да намалиш разходите за образование, за здравеопазване и т.н., гърците останаха привързани към еврото. Както знаете, страната беше управлявана от ляво правителство, чието говорене не беше особено проевро, и въпреки това те се бориха много яростно Гърция да запази еврото. Гръцкият народ си даде сметка, че ако останат сами, международните пазари ще ги пометат и че ще могат да заемат пари при изключително висока доходност, и въпреки ограниченията ще им е по-добре да останат в еврозоната.

А по темата за инфлацията, защото разбирам, че има разминаване в мненията около този важен критерий, преминаването към еврото няма да я повиши. Ние имахме такива страхове и се оказаха безпочвени, други държави - също. В момента текат разговори между българските власти и европейските - комисията и еврогрупата. Инфлацията е критерий за присъединяване към еврозоната, но той не е фиксиран - важна е конвергенцията, страните да се сближават, така че страната да е готова за еврозоната. Не участвам в разговорите, но мисля, че това ще бъде начинът на мислене при оценяването.

Като казахте конвергенция, честа критика на евроскептиците тук е, че страната още не е готова - че икономиката не е реално конвергирала, че институциите не са достатъчно развити. Виждате ли основание в това?

Имаме един израз, че не трябва да си по-голям роялист от краля, т.е. не трябва твоите критики да са по-строги, отколкото тези, които би отправила Европа. Има голям напредък в българската икономика през последните години и тя реално се е доближила до европейските. Естествено има още път за изминаване, но всяка държава има още какво да прави - това важи и за Франция, и за Германия, която често е давана като пример за финансов и икономически успех. Това, че днес не сме отличници, не значи, че утре не можем да бъдем. Никой не е съвършен.

Самата еврозона също често е описвана като несъвършена, като едни недовършен паричен съюз. Понеже на няколко пъти сте били в позиция да участвате в тези дебати, виждате ли реален шанс за по-тясна фискална интеграция, която да преодолее рисковете?

Еврозоната е паричен съюз и като такъв той е интегриран напълно. Имаме една валута, една централна банка, която регулира лихвени проценти, ликвидност. Но това не е напълно интегрирана икономическа зона, имаме различни бюджети. Това е решение от Маастрихтския договор - единна монетарна политика и координиране и съгласуване на фискалната политика. Това носи спокойствие на тези, които се опасяват за суверенитета - запазваме си свобода по отношение на бюджета и данъците. Но моето мнение е, че Европа трябва да създаде много повече общи фискални инструменти. Примерно може да хармонизира в голяма степен данъчните режими, особено когато се отнася до корпоративните ставки. Но важи и за другите области. Имаме един много значим данък, който е хармонизиран - това е ДДС, и там възможностите за координация са много по-големи, а при облагането на физическите лица естествено всяка държава разполага с много повече свобода.

Това, че има една валута и различни бюджети, е една от трудностите на еврозоната. Според класическата икономическа теория се казва, че двата крака трябва да вървят заедно - монетарният и фискалният. Когато реалността не се вписва в теорията, критиките са напълно легитимни. По време на ковид напреднахме по този въпрос и се достигна до общи бюджетни разходи в отговор на пандемията и общ европейски заем, който беше преразпределен към отделните държави. Така че ми се струва, че можем да продължим да правим това по отношение на големи общи политики - опазването на околната среда, здравеопазването и др., без това да засяга националния ни суверенитет. Така че има още възможности за напредък, без да достигаме пълна интеграция.

Като че ли най-голямата данъчна хармонизация дойде от над Европа - общата минимална корпоративна данъчна ставка. Това беше резултат от глобална инициатива за избягване на неплащането на данъци. Каква ви е оценката за договорените 15% между над 130 държави за големите международни компании?

Някои държави имат 5% корпоративен данък като Ирландия, други имат 30% като Франция - събирате ги разделяте ги и ще отидете някъде близо до тези 15%. Това е компромисно средно изражение. Основната идея беше борба за избягването на плащането на данъците, което е огромен проблем. Така че въпросът не е дали да са 15 или 20%, а как ще се прилага.

Вярвате ли, че ще е ефективен, или просто ще направи схемите за заобикаляне още по-сложни и изобретателни?

Схемите вече са толкова комплексни, че е трудно някои находчив адвокат или финансист да измисли още по-сложни. Съществуват много добри механизми, които работят за повишаване на прозрачността, за изсветляване на авоарите в данъчните райове. Отделните държави имат черни, сиви списъци, международните организации като ОИСР също поддържат такива. Вече има и много добра уредба за разкриване на крайните действителни собственици на активи. Целта е да бъдат възпрени страните, които опитват по този начин да привлекат средства, да го правят. Така че много трудно днешните измамници могат да измислят нещо ново и да заобиколят прилагането на тези инструменти. Надявам се да можем да се движим по-бързо от тях.

И накрая, името ви се свързва с въвеждането на доста всеобхватно антикорупционно законодателство във Франция. Същевременно България често е обрисувана като една от страните с най-големи проблеми с корупцията в ЕС. Мислите ли, че подходите, които сте ползвали във Франция, могат да се приложат и в България?

Винаги е по-добре името ти да се свързва с антикорупционни закони, а не с корупционни афери. Френската система за борба с корупцията, която е въведена чрез закона "Сапен II", се вписва в рамката на конвенцията на ОИСР от 1997 г. за борба с корупцията на национално и транснационално ниво. Тя е подписана от около 40 държави, които са много различни като начин на функциониране, като социални навици.

Ако днес България се сблъсква с проблеми с корупцията, аз не знам държава по света, която може да каже: "Не, ние нямаме проблеми с корупцията." Никой от нас не може да дава наставления и да обяснява ти колко си лош, а аз колко съм добър. Но между държавите можем да си сътрудничим по отношение на въведени политики и създадени инструменти. Мисля, че такъв е случаят в момента в България - има дебат, има изразена воля. Има инструменти, които работят и които могат да разкриват и преследват по-ефективно случаите на корупция, както и такива, които да я предотвратяват.

Такава превенция въвежда законът "Сапен II" - той задължава предприятията да въведат определени механизми за прозрачност и за недопускане на корупционни практики.

При наличието на такива механизми и инструменти напредъкът може да бъде изключително бърз. И накрая още един момент и за отговорността на другите държави спрямо България. Те са отговорни за поведението на собствените си фирми в чужбина. Американците много отдавна откриха това и въведоха понятието екстратериториалност, което им дава възможност да преследват фирми за действията им в други държави. И ние направихме същото във Франция. Ако българско дружество с френска собственост получи договор по нечист начин, тогава компанията майка може да бъде преследвана за деяния, извършени в България. Корумпираният може да бъде преследван по българския закон, а корумпиращият - по френския. А ако няма корумпиращ, няма и корумпиран.

Интервюто взе Николай Стоянов